Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Casette vervangen, doe ik het zo goed? - Forum Wereldfietser

Casette vervangen, doe ik het zo goed?

Hallo wereldfietsers!

Ik ben uit het zoeken op dit forum een stuk wijzer geworden en heb er onverantwoord veel tijd doorgebracht de afgelopen tijd, allereerst daarvoor mijn dank! :wink:
Ik heb natuurlijk op het forum gezocht, maar zou graag jullie ervaren oog er even naar willen laten kijken. Ik wil mijn cassette vervangen. Hij laat wat sporen van slijtage zien en de ketting is op. mooi ding om deze winter in de pekel te vernachelen naar mijn werk (2x15km). Voor mijn reis naar Athene over twee weken wil ik graag iets dat de hele reis aan kan. Ik heb mijn oog op dit:
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... 9v-12-36t/
en heb nog deze ketting liggen:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1306
Gaat dat passen, is het een goed plan, of zie ik in mijn onervarenheid iets over het hoofd?

foto van de fiets:
https://www.dropbox.com/sh/51goe03hwhry ... aHFPa?dl=0
Ik zie dat je een 12-36 cassette op het oog hebt. Die zijn in feite bedoeld voor een double-setup, dus met twee bladen vóór.

Ik vermoed dat jij met een triple rijdt. Daarom adviseer ik tot maximaal 32T te gaan, aangezien je anders de boel weer anders moet afstellen. En als je tevreden bent met wat je nu hebt: gewoon weer hetzelfde nemen. Als dat een 36T is, heb ik niks gezegd :wink: . Enne, heb je wel het gereedschap om eea te vervangen?
of je het goed doet kan ik niet beoordelen.
het forum heeft een zoek functie, daar kun je info uit halen. en we zijn tegenwoordig gezegend met youtube..... type maar 9 speed cassette, en de how-to's vliegen je om de oren... https://www.youtube.com/watch?v=9Erpe6cvksI
als je het gereedschap hebt is het een fluitje van een cent.

een kmc ketting is gewoon goed, daar val je je geen buil aan. de cattette zou ik bij bike-components.de bestellen die is daar 10 eruo goedkompter. of de vertanding 12-36 geschikt is weet ik niet...zelf fiets ik 11-32 of 11-34.
Klopt helemaal, 3 bladen voor, ik ben wel tevreden, maar heb pas 3000km afgelegd en alleen maar utrecht-amersfoort, ik weet niet of het veel verschilt, maar bagage en alpen lijken me wel een klein verschil maken :wink: , is 32 dan voldoende? Ik heb een kettingpons en een nbt-2, wil hem met de nbt vervangen om daar even mee te oefenen, mocht dat niet lukken is het een mooie gelegenheid een kettingzweep en cassette afnemer aan de gereedschapskist toe te voegen. Thx voor het advies!
Ja, dat gaat werken, maar je kunt het jezelf makkelijker maken door de 11-32 te bestellen.
Als je ketting heel erg opgereden is, zou ik ook even kritisch naar de voorbladen (vooral het middenblad waarschijnlijk) kijken, als hij hierop begint te lijken moet die ook vervagen:
Afbeelding

Fietsonderdelen bestel ik vaak een stuk goedkoper in Duitsland:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p40155/
34t achter werkt ook prima, en zou ik zeker verkiezen boven 32t als je met bagage echt een berg op moet. 36t achter is primair bedoeld voor 28 inch wielen met dikke banden. Of je derailleur dat dan aan kan hangt toch vooral af van de geometrie van je achterpad en de precieze plek van de derailleurophanging. Eventueel moet je dan een langere B schroef gebruiken.
Bedankt voor het advies allemaal! middenblad ziet er nog goed uit. 34 t besteld in Duitsland, scheelt toch een keer uit eten in Kroatië :wink:
Maarten vdk schreef:heb pas 3000km afgelegd
Dan zijn de voorbladen nog zeker niet versleten tenzij je vaak met een totaal ongesmeerde ketting hebt gereden.
Als je netjes geschakeld en gesmeerd heb zijn de kransjes misschien ook nog goed. Leg er daarom eerst een nieuwe ketting op - vrijwel alles dat 9speed heet past - smeer die met dunne olie* en gan dan een stukje fietsen. Als er kransjes versleten zijn, zijn het die die je het meest gebruikt hebt. Als ze versloten zijn dan spinkt de ketting er met een knal overheen als je wat kracht zet. Dan weet je dat dat kransje versleten is. Je kunt dan proberen lossie nieuwe kransjes te kopen of je koop een complete nieuwe cassette.

* Dat met dunne olie smeren moet je even doen omdat de ketting met het dikke vet welsiwaar prima is maar niet altijd op versleten kransjes overspringt.
Nu zeggen foto's ook niet heel veel.
Maar als ik de cassette bekijk is die niet veel schoon gemaakt.
Of hij is altijd al zwart geweest :)
Athene is toch een aardig eindje fietsen. Dus ik zou met een nieuwe cassette en een nieuwe ketting willen beginnen. Zo duur hoeft dat allemaal niet te zijn (een Deore cassette is goed genoeg).
Bedankt voor de tips! Het is allemaal niet heel erg op, maar ook niet klaar voor nog eens 4000 km, dan rij ik het liever deze winder in de pekel volledig aan gort en heb ik er voor de zomer een bergverzetje bij :lol: . Wil wel nog even mijn eer verdedigen: het is een zwarte cassette :wink: (wel 1500 km geleden voor het laatst schoongemaakt, ging hem toch vervangen)
Door te zeggen dat je 'm 1500 km voor het laatst hebt schoongemaakt, verdedig je niet bepaald je eer... :lol: . Sterker nog, het zou zelfs kunnen dat je bent vergeten dat het stiekem toch een blinkend exemplaar is, onder al dat vuil. :wink:
ssst! :oops:
Geen zorgen, 't blijft tussen ons. Niemand leest dit forum joh.

:lol:
Zo'n cassette gaat vast niet echt langer mee als je hem veel poetst.
Daarentegen is het een kleine moeite om 'm mee te pakken als je de ketting en derailleurwieltjes, om maar wat te noemen, ook al doet. Toch?