Additionally, paste this code immediately after the opening tag: routeplanning on the go - Forum Wereldfietser

routeplanning on the go

Dag allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en wil gaan trekken met onze tandem.
Ik heb een garmin gps 62s die ik vorig jaar gebruikt heb tijdens onze trekking
Ik vraag mij af hoe jullie dit doen onderweg. Ik kan wel vooraf in basecamp een route/track voorbereiden maar onderweg verandert er toch altijd iets afhankelijk vd omstandigheden. Hoe doen jullie dit dan ? Op de gps zelf (klein scherm, minder functionaliteiten dan basecamp) ?
Ik heb ook een iphone 5s. Een idee waar ik ook mee speel is om mijn iphone te gebruiken als gps-toestel (met stuurfietshouder en regenhoes uiteraard en ev. reserve batterij). Die kan ik dan in combinatie met een ipad gebruiken om routewijzigingen uit te stippelen.
Ik weet echter niet of dit haalbaar is en of er goede apps bestaan om dit te doen ? Ik het enkele Garmin topo kaarten maar weet niet of er mss apps bestaan die deze kunnen inlezen en gebruiken voor een track te maken ???
Heel wat vragen dus, maar ik vermoed dat er toch nog fietsers zijn met dit soort vragen ?
groetjes
Als je overweegt een iPad mee te nemen zou je in plaats daarvan ook een simpele netbook kunnen meenemen. Daarop installeer je dan de OpenFietsmap en Basecamp. Je kunt overigens best op de Garmin zelf nieuwe routes maken, als het eindpunt maar niet honderden kilometers verderop ligt want dat vindt-ie vaak nogal lastig.
Zolang je onbeperkt data hebt is dat natuurlijk een optie, zodra je in het buitenland bent zul je moeten gaan kijken naar offline navigatie, iets als OSMAND is dan een optie. (Kun je meteen overstappen naar een open OS.) Je GPS is overigens tot op zekere hoogte best geschikt om een langere route voor je te bedenken, verwacht dan echter niet alleen maar rustige weggetjes. Neem daarom ook een overzichtskaart mee, weegt minder dan een ipad en heeft geen stroom nodig.
Marten schreef:Als je overweegt een iPad mee te nemen zou je in plaats daarvan ook een simpele netbook kunnen meenemen. Daarop installeer je dan de OpenFietsmap en Basecamp. Je kunt overigens best op de Garmin zelf nieuwe routes maken, als het eindpunt maar niet honderden kilometers verderop ligt want dat vindt-ie vaak nogal lastig.
Dag Marten,
Hartelijk dank voor je reactie. Ik begrijp je opmerking over een netbook. Ik heb echter geen netbook maar wel ipad :-) en ik ga ook uit van de veronderstelling dat ik geen internet heb en dat ik dus offline kaarten moet hebben.
Ik begrijp ook dat ik in mn gpsmap62s een eindpunt kan ingeven en dat de garmin 62s dan wel een route zal berekenen maar zoals Peter aangeeft neemt de garmin dan wellicht de meest efficiënte route en niet de 'mooiste'. Ik mis ook het overzicht op het kleine schermpje (maar dat zou ik idd kunnen oplossen met een klassieke topo kaart).
Vorig jaar had ik een macbook bij en daar kon ik in basecamp via waypoints een route op maat naar mijn voorkeuren 'opbouwen'. De macbook zou ik nu echter thuis willen laten (niet zo praktisch en weegt te veel).
ps. Ik begrijp niet zo goed waarom Garmin niet een basecamp-like app maakt voor ipad/ android tablets met volwaardige functionaliteiten om tracks op te bouwen. Volgens mij is een tablet ideaal voor een trekking (voor relatief licht gewicht heb je heel veel nuttige functies op een toestelletje)?
groeten
_Peter_ schreef:Zolang je onbeperkt data hebt is dat natuurlijk een optie, zodra je in het buitenland bent zul je moeten gaan kijken naar offline navigatie, iets als OSMAND is dan een optie. (Kun je meteen overstappen naar een open OS.) Je GPS is overigens tot op zekere hoogte best geschikt om een langere route voor je te bedenken, verwacht dan echter niet alleen maar rustige weggetjes. Neem daarom ook een overzichtskaart mee, weegt minder dan een ipad en heeft geen stroom nodig.
hartelijk dank voor de tip, Blijkbaar bestaat er sinds half april een iOS-app van osmand. Ga ik dus eens uittesten. Zijn de kaarten van degelijke kwaliteit ? Ik heb Garmin kaarten... ik vermoed dat je die niet kan gebruiken ? Ik heb blijkbaar gezien dat je kaarten moet aankopen of
kan ik een garmin img kaart importeren/converteren naar een osm-leesbaar formaat ??
Allemaal interessant om eens te bekijken
In OSMAND kun je de kaarten die je nodig hebt thuis downloaden. De kaarten zijn afkomstig van OSM (Open Street Map) deze doen in kwaliteit niet onder voor die van Garmin. Of je voor de kaarten in OSMAND moet betalen weet ik niet, ik gebruik wel de betaal-versie.
Met een beetje truken is het met een android tablet mogelijk om een gemaakte of gedownloade track op je GPS te zetten, zodat je daar kan volgen. Of Apple ook in de mogelijkheid voorziet om externe usb-devices aan te sluiten waarnaar je kan lezen en schrijven weet ik niet.
_Peter_ schreef:In OSMAND kun je de kaarten die je nodig hebt thuis downloaden. De kaarten zijn afkomstig van OSM (Open Street Map) deze doen in kwaliteit niet onder voor die van Garmin. Of je voor de kaarten in OSMAND moet betalen weet ik niet, ik gebruik wel de betaal-versie.
Met een beetje truken is het met een android tablet mogelijk om een gemaakte of gedownloade track op je GPS te zetten, zodat je daar kan volgen. Of Apple ook in de mogelijkheid voorziet om externe usb-devices aan te sluiten waarnaar je kan lezen en schrijven weet ik niet.
@peter: als je praat over 'betaal-versie': bedoel je dan de betaalde app-versie (ik dacht 5 euro of iets dergelijks) ?
Ik ben gaan zoeken naar open street maps. Wat is het verschil tussen open cycle maps en open street maps ? Als ik het goed begrijp kan je de achtergrond aanvullen met bing-satelietfotos, Kan je die ook offline gebruiken (dus vooraf downloaden )?
Ik neem aan dat je in de osmand ook zelf tracks kan maken en gpx-tracks kan importeren ?
Osmand kaarten zijn gratis en de basis voor de kaarten zijn precies hetzelfde als de gratis Garmin kaarten, nl. de Openstreetmap database. Die wordt in diverse stijlen afgebeeld, oa Opencyclemap voor de fietsers of Openfietsmap voor de Garmin.
Met de gratis app van Osmand kan je maar een beperkt aantal kaarten gratis downloaden. Wil je meer dan moet je dat handmatig doen via de site of de betaalde app kopen.
Je kan met Osmand ook routes maken en gedownloadde tracks importeren. De mogelijkheden van Osmand zijn eindeloos en dat is ook een nadeel, want door de warrige menustructuur is de leercurve nogal steil.
Precies vanwege de wens onderweg met basecamp te kunnen werken heb ik daar een paar maanden geleden wat mee zitten puzzelen.

Qua basecamp: forget Ipad en android tablet. Er bestaat wel een basecamp app, maar da's een heel andere applicatie dan basecamp op de pc.

Het goede nieuws: je koopt tegenwoordig voor een bedrag tussen de 100 en 150 euro een tablet met volwaardige windows 8. Vervolgens is natuurlijk wel de vraag of die snel genoeg is om 'lekker' met basecamp te kunnen werken.

Ik heb dat getest en daarover ook een video gemaakt: het werkt uit-de-kunst!

Zie http://www.mrgps.nl/basecampmapsource-o ... t-kan-dat/