Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...frame gebroken! - Forum Wereldfietser

...frame gebroken!

Gisteren was ik nog geen tien kilometer onderweg -om enkele dagen heerlijk te fietsen- toen ik knak hoorde.

https://www.dropbox.com/sh/58fr6g04djrv ... 9-NDa?dl=0

Een geluk bij een ongelukje; heb een 'levenslange' garantie op het frame van m'n Koga WT29, aldus mijn fietsenmaker.
PierreS schreef:Gisteren was ik nog geen tien kilometer onderweg -om enkele dagen heerlijk te fietsen- toen ik knak hoorde.

https://www.dropbox.com/sh/58fr6g04djrv ... 9-NDa?dl=0

Een geluk bij een ongelukje; heb een 'levenslange' garantie op het frame van m'n Koga WT29, aldus mijn fietsenmaker.
Nou, de levensduur van het frame is nu wel ten einde. :twisted: Wat jammer van je paar dagen fietsen! Gelukkig heb je het er zelf, zo maak ik tenminste uit je bericht en de foto's op, heelhuids afgebracht.

Carl
PierreS schreef:Gisteren was ik nog geen tien kilometer onderweg -om enkele dagen heerlijk te fietsen- toen ik knak hoorde.

https://www.dropbox.com/sh/58fr6g04djrv ... 9-NDa?dl=0

Een geluk bij een ongelukje; heb een 'levenslange' garantie op het frame van m'n Koga WT29, aldus mijn fietsenmaker.
Hoelang had je de fiets al, en hoeveel kilometer heb je er mee gefietst?

Dit doet je wel afvragen of de frames van Koga nog wel dezelfde kwaliteit hebben als toen ze nog door Miyata geleverd werden.
@ Peter
Einde van deze maand heb de fiets nu drie jaar! Gemiddeld twee a drie weekenden (exact 2,6 weekenden 2015) per maand fiets ik tweehonderd kilometer per weekend.

Denk dat het probleem het totale gewicht is. Inclusief mijzelf trap ik toch honderdtachtig kilogram weg. https://www.dropbox.com/s/f1v915u4c6l8y ... 3.jpg?dl=0. Wetend dat het gewicht significant naar beneden kan; ook wetend dat ik er 'dan maar' een 'uurtje' langer over doe.
PierreS schreef:Einde van deze maand heb de fiets nu drie jaar! Gemiddeld twee a drie weekenden (exact 2,6 weekenden 2015) per maand fiets ik tweehonderd kilometer per weekend.
3 jaar is 36 maanden. 2,5 weekenden per maand maakt 90 weekenden. Maal 200 km is dus 18.000 km. Daar zou het niet aan mogen liggen.

Of die 180 kilo te veel is hangt er meer van af of je zo'n forse kerel bent dat het steile hellinkje ook wel in de 9e versnelling effe in drie slagen opramt om zich daarna met het volle gewicht op het zadel met de lange zadelpen te laten ploffen, of dat het wat subtieler gaat.

Dat is overigens een aparte foto van die agoK met nessatbeiltrO en een dnohsredreh!
Kan gewoon gebeuren.
Ja, dat blijkt. Toch vervelend, ik zou stevig balen!
Zo echt wel, je weet dat het allemaal wel weer in orde komt maar op het moment dat je het constateerd ben je even niet vrolijk.
Ik leg altijd uit dat vakantiefietsen een maximaal 'systeemgewicht' hebben van 160 kilogram.
Dat betekent het gewicht van fiets + gewicht van de berijd(st)er + bagage.

Stel de fiets is 17 kilo, de bagage 40 kilo, dan blijft er voor de berijder nog 103 kilo over.
Of: Stel de fiets is 17 kilo, de berijd(st)er is 130 kilo, dan blijft er voor de bagage nog 13 kilo over.

Ik ben een paar keer in het zeer goede testcentrum van Koga in Heerenveen geweest. Zij testen dermate goed en grondig dat ook bedrijven van buiten de fietsbranche daar komen kijken hoe zij hun materialen testen. Zo hebben zij een soort van rollerbank waarop een fiets zwaarbeladen wordt met gewichten en vervolgens wordt een slecht wegdek gesimuleerd. Of ze hebben een kast waar ze weersinvloeden kunnen simuleren (UV-licht, regen en pekel).
Helaas mocht ik geen gedetailleerde opnames maken van de testruimte maar wel deze:
Afbeelding

Het verslagje kun je hier zien: http://www.vakantiefietser.nl/vakantief ... koga-2012/
Leuke foto met je hond. Ik ben benieuwd hoe Koga dit op gaat lossen, ziet er niet lekker uit die breuk. En, inderdaad, goed dat je geen letsel hebt opgelopen.
Houd ons op de hoogte.

Sterkte, succes, Gr Hans
Ik denk dat Eric het probleem aangeeft. !80 kg is wel erg veel, ook al zit het deels in de kar. Daar komt bij dat de zadelpen ook vrij lang is, wat een flinke extra belasting kan opleveren op de plek waar je frame gesneuveld is.
Ik zou bijna gaan denken dat de zadelpen er niet diep genoeg in heeft gezeten (te korte pen dus), waardoor deze als hefboom heeft kunnen gaan werken. Nu weet ik niet hoe oud de hond is maar kan die niet zelf lopen? Dat scheelt wel in het te trekken gewicht.
Koga kennende zullen ze een nieuw frame geven.
En als jouw fietsenmaker coulant is, bouwt hij hem ook nog eens voor je om.

Koga geeft als er ooit eens iets mis gaat met een frame vaak een ombouwvergoeding. Bovendien geeft Koga levenslange garantie (onder bepaalde voorwaarden)
Eric Schuijt schreef:Koga kennende zullen ze een nieuw frame geven.
En als jouw fietsenmaker coulant is, bouwt hij hem ook nog eens voor je om.

Koga geeft als er ooit eens iets mis gaat met een frame vaak een ombouwvergoeding. Bovendien geeft Koga levenslange garantie (onder bepaalde voorwaarden)

Dank voor jouw constructieve bijdrage Eric!

M'n fietsenmaker, Bongers Bikes Apeldoorn, zijn meer dan coulant. Zij wisten mij te vertellen dat Koga een nieuw frame geeft en dat zij (B2) de fiets gaan ombouwen.

V.w.b. het gewicht: zelf weeg ik 75 kg aan de haak. Mijn hond is 33 kg. Mijn Koga WT29 is 17 kg, m'n DoggyRide is 19 kg (incl. opbouw). 2,5 kg vlees voor mijn hond alsook 4 liter water. En dan nog alle kampeerspullen die ik 'standaard' meeneem. Wetend dat dit significant minder kan.
Als voorbeeld is mijn slaapmat is een Exped S 9LW, dus 1,2 kg. Daarintegen is mijn tent een MSR Huba Huba HP. Heb daar wel een slaapkamer voor mijn hond bij gekocht, de MSR Gear Shed. Respectievelijk 1,9 kg en 0,9 kg.
Zal binnenkort eens alles separaat wegen.

Nu de focus op het straks weer kunnen fietsen.
Eric Schuijt schreef:Helaas mocht ik geen gedetailleerde opnames maken van de testruimte maar wel deze:
Afbeelding
Gelukkig heb ik een NCIS-versie van photoshop en heb dit beeld flink kunnen enhancen:
Afbeelding
Gezien de locatie van de breuk(en) lijkt inderdaad de zadelpen een rol te spelen. Het gewicht van de aanhanger in ieder geval niet.
Het eigen (lichaams)gewicht is ook eerder laag te noemen voor de gemiddelde Nederlander, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Toch vreemd, gezien al die testfaciliteiten van Koga. Prima service, dat dan weer wel, is blijkbaar nodig ook, zou de criticaster kunnen zeggen...
Georg schreef:Gezien de locatie van de breuk(en) lijkt inderdaad de zadelpen een rol te spelen.
Geoown uit nieuwsgierigheid: ik ben ook benieuwd hoe diep de pen er in stak en vooral hoe ver de pen voorbij de lugs kwamen. Een lang naar boven doorlopende zadelbuis heeft als nadeel dat de 'min insert' die op zadelpennen staat eigelijk niet meer diep genoeg is.
En hoe strak zat de pen er in? Was het een op zich heel stijve pen of juist niet? Zou dat er nog mee allemaal te maken kunnen hebben?
Peter_K schreef:Dit doet je wel afvragen of de frames van Koga nog wel dezelfde kwaliteit hebben als toen ze nog door Miyata geleverd werden.
Georg schreef:Toch vreemd, gezien al die testfaciliteiten van Koga. Prima service, dat dan weer wel, is blijkbaar nodig ook, zou de criticaster kunnen zeggen...
Dit lijken me nogal voorbarige, boude conclusies, op basis van slechts één gevalletje framebreuk.
Alien schreef:
Peter_K schreef:Dit doet je wel afvragen of de frames van Koga nog wel dezelfde kwaliteit hebben als toen ze nog door Miyata geleverd werden.
Dit lijken me nogal voorbarige, boude conclusies, op basis van slechts één gevalletje framebreuk.
Het voorstellen van mijn afvragen als een conclusie lijkt mij ook nogal voorbarig.
1 x meegemaakt dat m'n frame v oude racefiets brak, op vergelijkbaar punt. Was ook een fiets waar regelmatig een karretje achter zat. Ik weet bijna wel zeker dat het daar mee te maken heeft.

edit: overigens zat mijn kar bevestigt dicht bij zadelpen, dat is bij jou dan weer niet het geval...