Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Loire route van Nevers naar Atlantische oceaan - Forum Wereldfietser

Ervaringen Loire route van Nevers naar Atlantische oceaan

Hoi allemaal,

Mijn naam is Dagmar en ik ga deze zomer voor het eerst op fietsvakantie samen met mijn vriend.

We hadden bedacht de Loire stroomafwaarts te fietsen van Nevers naar de Atlantische Oceaan (Saint Nazaire). (Eurovelo6)

We fietsen met volle bepakking, dus met tent e.d. Want we gaan kamperen. En hebben drie weken de tijd. Auto parkeren in Nevers en terugweg treinen.

We beginnen wat te twijfelen over deze route en komen er niet helemaal uit. Heeft iemand ervaring met deze route?

We zijn 'bang' voor
- tegenwind (we fietsen immers naar het westen...)
- drukte (is het niet te populair met toeristenvallen en hoge prijzen? Of heeft het gebied zijn charme behouden?)
- saaiheid (is fietsen langs deze route niet eindeloos saai; constant die rivier? Of is het afwisselend genoeg?)
- veel regen, ik las ergens op dit forum dat afgelopen zomers daar niet best waren, maar daar kan niemand ons bij helpen...

Hopelijk kan iemand ons hiermee helpen :?: , alvast bedankt!

Dagmar
Het Loiredal is op zich een prachtig gebied, met behoorlijk wat afwisseling en veel leuke dorpjes, mooie steden en prachtige kastelen... Als de rivier verveelt, dan kijk je die kant op. En elke camping ligt weer op een andere plek, dus saai?
Tegenwind: Kans is inderdaad redelijk groot als je naar het westen fietst, je kunt natuurlijk ook in Saint-Nazaire beginnen...
Drukte: Tussen half juli en half augustus zijn veel grote campings direct langs de Loire vol en érg gezellig... Vaak is het een paar km verderop een stuk minder druk op de kleinere 'camping municipal'. In de toeristische hotspots en veel kastelen kan het in die periode erg druk zijn. Tot begin juli en na eind augustus valt het allemaal nogal mee.
Regen: Afgelopen jaar was het in verhouding overal slecht in Frankrijk, zelfs de zuidelijke departementen waren nog nooit zo groen in juli en augustus... De Loire ligt net op de klimatologische grens tussen het warmere en zonniger zuiden en het wisselvalliger noorden. Als je pech hebt lijkt de zomer er dus veel op de Nederlandse zomer, met hooguit een paar graden meer. Heb je geluk, dan is het er wekenlang prachtig weer zonder dat het extreem warm is. Kortom: géén mooi-weer-garantie.

Voor een eerste fietsvakantie is het echter een prima keuze.
Ik volgde de "Loire à vélo" vorig jaar van Saint-Nazaire tot Tours, als onderdeel van een groter traject. Alles is zeer goed bepijld, dus de weg kwijt raken zit er niet in. Je bent niet alleen, dat is zeker, maar het is ook helemaal geen filerijden. Eerder dat je regelmatig andere fietsers kruist en dat is eigenlijk wel gezellig.

De ondergrond was, op wat kleine stukjes na (rond Saumur) prima geasfalteerd. Wordt het te saai, dan ga je even een klein eindje weg van de rivier (die op zich zeer gevarieerd is) en dan heb je meteen slingerwegen en klimmetjes.

Als het even kan, werk met Archies campings op de gps, dan vind je op het moment dat je er genoeg van hebt steeds een camping in de buurt. Ze zijn zo goed als allemaal voorzien op fietsreizigers.
Het stukje van Saint-Brevin-les-Pins (de mondig van de Loire in de Atlantische Oceaan) naar Nantes vind ik het minst interessant. Dit is het enige deel van de Loire met beroepsscheepvaart. Er zijn havens en er is industrie. . Saint-Nazaire is een van de lelijkste en karakterloze steden van Frankrijk. De stad is zwaar gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog. De bunkers van de U-Booten zijn wel een monument. Fietsen over de grote hangbrug is geen pretje. Je fiets over een smal strookje naast druk verkeer. De fiets kan ook mee met de bus. Zie elders op dit forum.
Het station van Saint-Nazaire is niet fietsvriendelijk. Zo zijn er géén liften. Je moet je fiets de trap af zeulen.

Nantes is een interessante stad, met veel groene vernieuwing na de teloorgang van de scheepsbouw. Scheepsbouw en -reparatie was de kurk waar Nantes op dreef. De campings is een paar jaar geleden geheel gerenoveerd. Ik ga binnenkort weer naar Nantes.

De Loire kent veel variatie. Ik ben er vorig jaar ook in het hoogseizoen geweest, maar er was altijd plaats op de campings. Campings zijn er voldoende onderweg. Veel campings doen mee met Loire à Vélo: dit houdt in dat ze een speciaal tarief hebben voor fietsers met kleine tentjes. Zij hebben het label Accueil Vélo. Handige kaarten zijn er van Huber. Verkrijgbaar bij iedere toeristeninformatie langs de route. http://www.fietsen-loire.com
Ik heb ook de pech van regen gehad, maar de laatste dagen in de omgeving van Nevers werd het heet.
Ik heb ook in september en oktober prima weer gehad aan de Loire.

Reken voor een treinreis van Saint-Nazaire naar Nevers 7 - 10 uur met het nodige overstappen.
Je kunt ook goed met de fiets in de trein van Nederland naar Nevers en van Nantes terug naar Nederland. Van Nantes bijvoorbeeld met de flitstrein TGV naar Rijsel. In Rijsel met de Belgische Intercity naar Antwerpen en in Antwerpen met de Beneluxtrein naar Roosendaal, Rotterdam en Amsterdam. Voor de TGV's moet je wel reserveren. Het aantal fietsplaatsen is beperkt. Hoe eerder je boekt, des temeer kans heb je op een voordelig tarief. Voor reisplanning en tickets: http://www.treinreiswinkel.nl
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties en de goede tips, top! :)
We gaan even goed nadenken wat we nu willen. Ik vermoed een combi van de Loire kastelen route, euro velo6 en zelf uitstippelen. En hopen op goed weer 8)
Nogmaals bedankt en tot een andere keer!
Groet Dagmar
Wij zijn hier voor wat van de route afgeweken: http://www.guedelon.fr/nl/
Vonden we de moeite waard :)
Dat ziet er tof uit! Bedankt!

Zoals het er nu naar uitziet gaan we naar een camping ten zuiden van Nevers, als start en eindpunt. We maken er een rondje van, deels met de trein, tussen Tours en Bourges. Fietsen mogen gratis mee, handig!
De rijrichting weten we nog niet.
De tip van archies campings is ook handig zeg!
Vorig jaar hebben wij de Loire gevolgd vanaf Orleans tot aan de kust.
Wij zijn vertrokken vanaf camping Municipal d'Olivet http://www.camping-olivet.org/.
Deze camping ligt net ten zuiden van Orleans op ongeveer 10 km vanaf het centrum. Een prima camping waar we zonder problemen onze auto achter konden laten. Daarnaast is Orleans ook een prachtige stad om te bezoeken.

We vonden de loire fietsroute prachtige. In ons routeboek stonden op diverse punten alternatieve routes om kastelen die wat van de route af liggen te bezoeken, wij hebben dit niet gedaan maar de mogelijkheid is er.

Dichter bij de kust hadden we meer last van de wind. Tja, in nederland heb je daar ook last van.
Zoals eerder gezegd was het vorig jaar zomer nou niet de meest droge zomer. Een goed regenpak kan handig zijn. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om in de regen te fietsen. Het regent nooit de hele dag :-)

Wij hebben vanaf de kust de trein terug genomen naar Orleans. In de zomermaanden is dat een rechtstreekse verbinding. Plaatsen reserveren kan handig zijn ivm drukte.

Veel fietsplezier gewenst.

Nb. Wij fietsten deze route met zijn 6-en, 2 volwassenen en 4 kinderen in de leeftijd toen van 9, 8, 6 en 3. De oudste drie fietsen alles zelf, ook tegen de wind in naar de kust....

Op onze aller eerste fietsvakantie hebben wij Nevers ook aan gedaan. We volgende toen Canal du Nivernais, zie hier de route (ca 300km) die we hebben afgelegd, http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=874830
Hallo Dagmar,
Een andere tip: bekijk de ramen in de kathedraal van Nevers. Ik vond de moderne gebrandschilderde ramen prachtig, zeker met de avondzon.
Leuke stad, leuk parkje.
En als je religieus bent: in het klooster ligt Bernadette ( zij van Lourdes) opgebaard in een glazen kist. Ik vond het nogal een luguber idee en ze zag er wat pvc achtig uit, maar voor veel mensen is het waardevol.
Veel plezier en ik duim voor droog weer! Mijn ervaring is dat regen erger is dan tegenwind. (de combi is "dodelijk").
Anja
Hee Anja en Erik,
Dank voor de aanvullingen!
We zijn inderdaad al wind gewend, zeker bij ons in N-H :lol:
Nu nog droog weer en het komt helemaal goed dankzij alle mooie tips!
Groet Dagmar!