door
stef.l » zo 17 mei, 2015 01:01
In Nederland kan vrijwel alles wat je hier in de winkels kunt kopen, gezien de brandstof ook verkrijgbaar is.
Qua effectiviteit van het koken is in mijn optiek de keuze aan materiaal voor potjes en pannetjes het meest relevant. RVS en titanium verhitten niet gelijkmatig. Maakt het gemakkelijker je eten aan te branden. Aluminium is licht, verhit gelijkmatig, maar is zacht als boter. Na een week in de fietstas ziet een aluminium pannetje er voor mij uit als een ingedeukt cola blikje.
Mijn persoonlijk favoriete materiaalkeuze is geanodiseerd aluminium. Licht, steviger en verhit vrij regelmatig.
Qua brandstof keuze buiten nederland hangt alles af van je bestemming. Campingaz is bijv prima verkrijgbaar hier en in Frankrijk, maar in Duitsland uiterst schaars. Primus was beter verkrijgbaar, in scaninavische landen idem dito.
Buiten gas kun je bijv ook denken aan benzine of spiritus. Beide meer wijdverkrijgbaar. Spiritus verwarmt vrij langzaam, dus voor wat betreft koken vereist het geduld. Indien je vaak wilt koken zou ik het niet gebruiken.
Branders geschikt voor zowel gas als benzine kunnen handig zijn indien je met een brander af wilt zijn. Ongeacht brabdstof keuze.
Ook niet te vergeten is gewoon de optie om te koken op een fornhuis. Op diverse Duitse campings en veel scandinavische campings bijv. is aanwezigheid hiervan vrij standaard.
Een laatste optie, niet overal toegestaan, is open vuur. In principe vrij weinig voor nodig, maar wel enige kennis om dit verantwoord te doen en niet een half bos op te laten branden. Op campings vrijwel overal niet toegestaan.
Mijn persoonlijke voorkeur qua brandstof, gas. Kookt vrij vlot, en het blik stinkt niet dus prima te bewaren in de tas.