Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsendrager op trekhaak - Forum Wereldfietser

Fietsendrager op trekhaak

Beste fietscollega's,

Ik ben op zoek naar een fietsendrager voor achter op mijn trekhaak. Ik wil er twee vakantiefietsen op kunnen meenemen. Er zijn veel systemen te koop in een zeer ruime prijsrange. Er is in maart een test geweest bij de consumentenbond http://www.consumentenbond.nl/fietsendr ... rgelijken/. Er staan nuttige recensies bij die me doen twijfelen (de achterlichten raken de straat als je de drager kantelt)

Bij Bikefeeling http://www.bikefeeling.nl/cykell-fietsendrager/ verkopen ze de Cykell T2 die me zeer goed lijkt. Maar wat een prijs!! Daar sla je stijl van achterover! Wat me dan opvalt is dat de goten (maar) 20 cm uit elkaar liggen. Ik zou denken dat het beter en makkelijker is als dat nou juist een stukje langer is.

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie tips? Welke merken en dragers doen het goed?
Vandaag gaan wij toevallig ons fietsenrek op de achterklep (vwbus ) laten vervangen door trekhaak en fietsenrek van movanext of uebler P22. Deze zijn nu beschikbaar bij het camperbedrijf en komen best goed uit de test. Daar waar de fietsen het best op gaan nemen we (makkelijk passend zonder stuur te hoeven draaien ed). Ik hoop dat de uebler voldoet, die kan nl kantelen en dat is voor ons prettig op camperrondreis met fietsen vanuit standplaatsen doeleinden.
Ik zal nog laten weten hoe het bevalt.
Ik heb onlangs de Uebler X21S gekocht. Heel eenvoudig te monteren. Is kantelbaar. Beide fietsen staan heel erg stabiel. Ik hoef niet langer meer het stuur van één van de fietsen te verdraaien (Moest op mijn vorige drager wel). Tevreden met de aankoop dus.
Komt bovendien als beste uit de consumentenbond test, die TS noemde.
Ach, als je ergens een Spinder Hawk op de kop weet te tikken heb je daar ook een prima koop aan. Enige wat je moet doen is de bandjes vervangen voor riempjes. Ik heb al een paar jaar een tweedehands Hawk, en die bevalt me nog prima. Twee TM2.6's passen er prima op, racefiets en 29er overigens ook.

Alleen: erg zwaar.
Zie ook de vele andere topics over fietsendragers op en buiten dit forum.

Bijvoorbeeld deze: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 9&start=20

Het grappige hier was dat ik ontevreden was over een Thule en een Spinder had gekocht (nog steeds erg tevreden over), terwijl Jansenius precies het tegenovergestelde deed (van Spinder naar Thule). Zo zie je maar: ieder heeft zijn wensen.

Enkele persoonlijke gebruikservaringen:
- Ben erg tevreden over de compactheid en het gebruiksgemak van de Spinder Falcon.
- De goten liggen 21,7 cm uit elkaar en dat leidt niet tot problemen. Evt, doe je een zadel lager en heel evt, draai je een stuur, maar dat is nooit nodig gebleken
- Ik heb in de afgelopen jaren nog nooit gebruik gemaakt van de kanteloptie.
- Ontwerpfoutje van de Spinder die ik destijds kocht zijn de spanbandjes: die zouden aan 1 kant gewoon vast moeten zitten, zodat je ze niet kwijt kunt raken.
En het is niet de kantelbare Uebler, maar wel de handig opvouwbare Movanext geworden. Licht, makkelijk op trekhaak te plaatsen en de fietsen stonden als een huis. Er kan ook zo nodig een e bike op ( leuk voor een trip met mijn mams).
Ik ben erg tevreden met de Hapro Atlas 2.
- snel monteren
- kantelen
- kan op slot (op trekhaak en fietsen)
- fietsen snel op en af
- geschikt voor veel fietsen
- vast en zeker met klemmen op buis of zadelpen
LHTJoost schreef:Ik ben erg tevreden met de Hapro Atlas 2.
- snel monteren
- kantelen
- kan op slot (op trekhaak en fietsen)
- fietsen snel op en af
- geschikt voor veel fietsen
- vast en zeker met klemmen op buis of zadelpen

Inderdaad een mooie en betaalbare drager. Wat ik me afvroeg is of er twee fietsen naast elkaar op kunnen zonder dat de zadels en/ of sturen hoeven te worden versteld. In de specs lees ik dat de afstand tussen de dragers slechts 19 cm is. Heb je er ervaring mee?
Hier ook tevredenheid bij gebruik van de Hapro. Fietsen kunnen naast elkaar zonder elkaar te raken, maar elk stuur en zadel en frame is natuurijk anders. De slotjes op de drager en de fietsklemmen vind ik erg prettig. Makkelijk monteren. Getest vv Zuid Frankrijk, prima gedaan. Toch blijf ik veel in de achteruitkijkspiegel kijken. We hadden een Twinny load en bij deze makkelijke bevestiging denk ik steeds dat hij er af kan schieten.(wat niet zo is natuurlijk) Mede om het kantelen gekocht, maar nog niet toegepast.
Beetje afhankelijk van je bergruimte zou ik ook kijken hoe goed hij thuis op te bergen is als je 'm niet gebruikt.