Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankstel en cassete giant - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Crankstel en cassete giant

Oke, dank jullie.... het duizeld me! Ik dacht een relatief makkelijk antword te krijgen. Voor jullie wel, voor mij niet!
ik ben vanmiddag bij de decathlon geweest, maar hadden niet wat ik moest hebben.

Ik denk dat ik morgen m-gineering eens bel, en heb er alle vertrouwen in dat ik dan goed verder geholpen wordt.
ik heb overigens een cassette, en geen freewheel.

het is gelukkig niet zo, dat ik niet meer voor uit kom.

bedankt voor julie reactie!
wordt vervolgd

grt Leon
zie ook :
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=23211

mijn giant expedition is van 1988/89. (blauw/zwart)...

ik rij het meest op mijn 36. (binnenblad). Nooit spijt gehad dat ik overstapte van 48 naar 46; 38 naar 36.
Ik ben een voorstander van kleine voorbladen. Het ziet er strak uit, en de kans om obstakels te raken is kleiner, alsook de verleiding om (veel) te hoge verzetten te gaan trappen. Een 53T voorplaat is voor de meeste amateurs abjecte overkill, en wordt alleen verkocht omdat de profs dat ook hebben. Het zondagochtendpeloton harkt er massaal 't Kopje mee op, ten koste van de eigen knieën.
Dat is voor mij inderdaad iets om echt rekenen mee te houden!
ik heb veel last van met name mijn linker knie, veroorzaakt door en hernia 9 jaar geleden. Een zenuw in mijn rug is blijvend beschadigd. Hierdoor loop ik een beetje verkeerd, klapvoet. Op dokters advies gaan fietsen met licht verzet.
een tijd met en stadsfiets gefietst, maar dit was niet geweldig voor knieën en rug. Nu op de giant merk ik dat mijn houding al voelbaar beter is. Nog wat fijn tunen, en dan hoop ik dat ik nog veel plezier aan het fietsen ga hebben.

Grt Leon
Dus voor 46-34-24, als je voorderailleur het aankan. Dat zou het lichtste zijn dat past op deze cranks, en is echt licht genoeg voor de Ardennen. Achter 13-34, of 14-32 als je op vlak terrein wat kleinere stapjes wilt (kom je ook de berg nog wel mee op, tenzij je veel bagage meeneemt), of als je oude achterderailleur niet iets te weinig bereik heeft. Neem geen compact bladen voor racefietsen want dat zijn bladen voor doubles en niet triples, en die hebben dus geen schakelhulpen aan het middenblad). TA Zephyr bladen zijn licht en prachtig en gaan lang mee, maar zijn ook duur. Goede stalen bladen horen tenminste even lang mee te gaan en kosten een fractie. Shimano heeft ze met schakelhulpen.
Nu willen we (ik) weleens een plaatje zien van die Giant Expeditions van jullie. Die oude modellen zijn vaak hele mooie fietsen.
Morgen ga ik een serieuze poging wagen om een foto te plaatsen!

Vanavond heb ik het crankstel los gehad, en netjes schoongemaakt. Tandwielen ook uit elkaar voor de poetsbeurt. Tevens cassette en ketting gereinigd. Ik heb me op een ketting slijtage indicator getrakteerd, en het blijkt dat de ketting nog prima is, zelfs 0,75 mm krijg ik er niet tussen. Misschien zijn de tandwielen en cassette dan ook zo slecht nog niet... Ook hiervan hopelijk morgen foto's!

Grt Leon