Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingspannen op Stevens met Rohloff - Forum Wereldfietser

Kettingspannen op Stevens met Rohloff

Na diverse keren de ketting gespannen te hebben, de fiets heeft er 28000km op zitten, krijg ik de verzonken inbusbout bij het bracket met geen mogelijkheid meer los.
Wat is nu de oplossing?
Ik weet ook niet hoe de constructie dit bracket in elkaar zit. Kan er ook niks over vinden.

Groet, Ton
[met geen mogelijkheid]
Welke mogelijkheden heb je dan geprobeerd?
Fiets op 'kamertemperatuur' brengen? Of nog wat meer (cv-hok)?
Kruipolie erop en een paar uur laten inwerken? Nog een keer, en dan langer?
Inbussleutel verlengen met een pijpje of een tang?
Voorzichtig tikje met een hamer tegen inbussleutel?
Fietsenmaker?
Ja, ik al deze mogelijkheden geprobeerd. Niet gelukt. Heb ook een mail nar Stevens gestuurd. Het lijkt me geen uniek probleem. Nog geen antwoord gehad. De fietsenmaker vindt het niet echt een fietstechnisch probleem. Een vastzittende verzonken inbusbout is een 'algemeen'technisch preobleem. Hij kent dit niet. Is ook geen Stevensdealer meer.
Ook al is je dealer geen Stevens-dealer meer, dan nog mag hij het toch oplossen? Eventueel tegen betaling?

1. Wij boren soms wel eens bouten uit die kapot zijn.
2. Of 'andersom' schroefdraad erin tappen.
3. Wij hebben speciale boren/tappen die zich vastdraaien en vervolgens de bout eruit draaien. Dat werkt er goed Wellicht dat jouw dealer dat ook heeft.
tonheijkants schreef:De fietsenmaker vindt het niet echt een fietstechnisch probleem. Een vastzittende verzonken inbusbout is een 'algemeen'technisch preobleem.
Hij maakte een grapje hoop ik :shock:
Eric Schuijt schreef: 3. Wij hebben speciale boren/tappen die zich vastdraaien en vervolgens de bout eruit draaien. Dat werkt er goed Wellicht dat jouw dealer dat ook heeft.
Die laatste kun je zelf ook bij de betere dhz winkel kopen, werkt inderdaad prima voor die gevallen dat van een bout of schroef de kop kapot is. Voorwaarde om de bout los te krijgen is wel dat deze niet zit vastgeroest, anders helpt bovenstaande truuk ook niet. Zoek even op Grabit.
Dank allemaal voor de goede suggesties. Omdat de bout muurvast zit wordt het uitboren.
Als dit 'project' afgerond is houd ik jullie op de hoogte van de afloop. Maar eerst nog een rondje België met een slap hangende ketting.
Groet, Ton
Als hij gewoon vastzit en de kop is in redelijke staat, dan wil een slagmoersleutel hem wel eens loskrijgen. De meeste excenters trekken gewoon de bracketpot dicht. Meestal zijn het dan twee bouten die over een sleuf in de bracket pot lopen. Bij dit systeem kan je de druk op de bouten mogelijk wat verlichten door een klem aan te brengen die de functie van de bouten deels overneemt.

Als dat niet het geval is, kan het gaan om één of ander wig-systeem. Als dit bewogen heeft zou de bout in een hoek (of toch onder dwarse belasting) zijn komen te staan, wat je probleem mee zou verklaren. Misschien dat een foto het wat duidelijker maakt?

Als je problemen krijgt, kan je in principe elke derailleur gebruiken om de ketting op spanning te houden.
Er bestaan ook kettingspanners met twee tandwielen. Is misschien een goede (tijdelijke) oplossing. Voordeel tov een derailleur is dat ze niet veren en de ketting dus strakker houden. Met een slappe ketting een rondje België lijkt me geen strak plan...
Voor een kettingspanner heb je (meestal) wel een derailleuroog nodig natuurlijk...
Beste allemaal,

Sinds gisteren is er een nieuwe pot in het bracket gemonteerd. De bout is niet losgekomen. Slagsleutels, verwarmen kruipolie. Het is allemaal geprobeerd. De fietsenmaker heeft ook uitboren geprobeerd. Uiteindelijk de pot er uit gezaagd.
Rigoureuze maatregel. Maar als ik nu weer 30000km vooruit kan is het een prima oplossing.
Allemaal bedankt voor de suggesties!
Groet, Ton