Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Recensie AGU Stuurtas Ventura 120 - Forum Wereldfietser

Recensie AGU Stuurtas Ventura 120

Ik heb een nieuwe stuurtas via internet van AGU besteld. Prijs inclusief alles € 41,90. Mijn vorige, een AGU Yamaska 420 KF, is van 2005 en is na tien jaar vrijwel dagelijks gebruik nu versleten. Overal rafelige randen en gaten, zodat een deel van de inhoud eruit kan vallen. Mijn rijbewijs of paspoort. Zelfs de klittenbanden heb ik al eens moeten vervangen en opnieuw genaaid. Het ding ruikt ook wat goor.
Het afscheid valt na zoveel mooie fietstochten wel wat zwaar, maar het kan niet anders. De oude tas is nu echt op (zie foto 1).
Na wat afstruinen op internet leek dit me wel wat: http://hollandbikeshop.com/fietstassen/ ... fix-zwart/
Maar kritisch zijnde ben ik met de productspecificaties niet helemaal tevreden. Daarom wil ik een recensie van deze tas schrijven, want in de praktijk blijken de specificaties nogal wat af te wijken.
Binnen 36 uur is de doos aangekomen. Op enkele punten is de tas me tegengevallen. Mijn oude stuurtas heeft een voorvakje met klep, voorzien van klittenband. Deze hier niet, er is alleen maar een soort net ervoor (zie foto 2), evenals aan de zijkanten, waarvan één met een rits vergroot kan worden.
De oude tas had een aparte kaartenfoudraal met doorzichtige bovenkant, welke je met drukknoppen op de bovenkant van de tas kunt bevestigen. Ik heb hem eigenlijk nooit gebruikt, want de gangbare landkaarten, vaak met een kartonnen omslag, passen er niet in.
De nieuwe foudraal heeft geen drukknoppen, maar hij wordt om de twee linten bovenop het deksel geslagen en met klittenband vastgezet. Nogal omslachtig. De nieuwe foudraal ga ik ook weer niet gebruiken (zie foto 3).
De inhoudsmaat heb ik aan de binnenkant zelf opgemeten: (bxhxd) 25 x 22 x 13 cm = 7,150 liter. Er kan wel veel meer in dan mijn oude tas.
Bij levering is de nieuwe tas wat slap. Er is een scharnierende bodemplaat, die ik omlaag heb geduwd. Daarbij liggen nog twee losse kunststof platen voor de zijkanten. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg ze er niet in. Er zitten opstaande stroken aan de binnenkant waar je deze platen kunt instoppen. Ik heb van de losse platen iets eraf gesneden en de zijkanten staan nu stevig rechtop (zie foto 4).
Mijn oude tas heeft een deksel met aan de binnenkant een opbergvakje met ritssluiting. Deze hier helaas niet, maar er zijn wel twee opbergvakjes aan de binnenkant voor en achter, met een korte klittenband afsluitbaar (zie foto 5).
Aangezien ik maar liefst vier fietsen bezit, die allemaal voorzien zijn van een Klick-fix systeem, daar past de nieuwe tas wel gelukkig op. Aan de achterkant van mijn oude tas is het venstertje van het Klick-fit systeem met boutjes en moertjes vastgemaakt, maar bij de nieuwe tas is het venstertje vastgeklonken. Het stuurgedeelte van het Klick-fix systeem wordt niet meegeleverd. In tegenstelling tot de oude tas is er geen regenhoes meegeleverd. De oude is ook al niet waterdicht meer. Ik kan wel genoegen nemen met een plastic boodschappentas uit een supermarkt (formaat plat 43 x 50 cm), die ik tijdens een regenbui over de nieuwe stuurtas heen kan trekken. Kwestie van wennen!
Kijk voor foto’s:

http://www.mijnalbum.nl/Album=7WBV7X4E
Ik heb zelf mijn stuurtas weggedaan maar als ik toch weer zou kiezen voor een stuurtas zou hij toch echt waterdicht moeten zijn.
LHTJoost schreef:Ik heb zelf mijn stuurtas weggedaan maar als ik toch weer zou kiezen voor een stuurtas zou hij toch echt waterdicht moeten zijn.
Merk en type? Zal wel duur zijn.
Ik gebruik de mijne nu bij ieder rondje voor losse spullen - maar ben het met Martin eens hij moet wel waterdicht zijn. Vandaar mijn keuze voor de Arkel - en ja inderdaad erg prijzig.
Ik weet niet meer precies of het dezelfde was, maar mijn eerste was ook zo'n Agu met vastgeklonken bevestigingsplaat. Die kwam na zowat een maand los (er zat wel af en toe een digitale reflexcamera in de tas) en de winkel ruilde hem zonder bezwaar om voor een Agu Yamaska. Die doet het zoveel jaren later nog altijd goed.
CapoJan schreef:Ik weet niet meer precies of het dezelfde was, maar mijn eerste was ook zo'n Agu met vastgeklonken bevestigingsplaat. Die kwam na zowat een maand los (er zat wel af en toe een digitale reflexcamera in de tas) en de winkel ruilde hem zonder bezwaar om voor een Agu Yamaska. Die doet het zoveel jaren later nog altijd goed.
Bedankt voor de waarschuwing! Ik kan de klinknagels eventueel uitboren en boutjes met moeren erin zetten, nog afkomstig uit m'n oude Yamaska.
Ik fiets al jaren met plezier met Vaude Aqua Box. Kost wel wat meer dan Agu, maar er is veel meer over nagedacht. Het bedrag schrijf ik af over veel fietsvakanties over een groot aantal jaren. Als ik kijk wat deze vakanties in totaal kosten, dan valt dit bedrag best mee.
Veel kaarten die ik gebruik zoals Reise Know How, Huber en Michelin passen wel ik mijn kaartvenster.
Je kan met een losse Basil Klickfix adapterplaat (voor plm 4 euro los verkrijgbaar) ook je eigen stuurtas maken. Handig als je toevallig nog een Klickfixhouder hebt liggen en/of de op de markt verkrijgbare stuurtassen niet helemaal aan je wensen voldoen:

Afbeelding
http://rad-forum.de/showflat/Number/717742
Hi Martin,

Ik heb je verhaal met belangstelling gelezen op de wereldfietser.nl
Als je het leuk vind wil ik je graag uitnodigen om bij ons in Alkmaar langs te komen.
Ik wil je graag laten zien waar we mee bezig zijn en jou ervaringen als wereldfietser gebruiken om onze tassen te verbeteren.
Als je dit leuk vind, zou je dan zo vriendelijk willen zijn me dit te laten weten, dan maken we afspraak die ons beide uitkomt.

Met vriendelijke groet en als vast een goed weekend.

Bart Nijsink
Product Management AGU Textiles
Koraalstraat 1
1812 RK Alkmaar
The Netherlands

T: +31 (0)72 5411533
I: http://www.agu.com
Ik had een waterdichte MSX Mainstream stuurtas die als stuurtas prima voldeed. Alleen wilde ik zonder stuurtas op pad en heb ik hem verkocht.
Mijn vrouw heeft een waterdichte Ortlieb stuurtas, maar mijn eigen waterdichte fietstas van Red Cycling (met een rood kruis voorop, waardoor mensen denken dat het een EHBOtas is) kostte viermaal zo weinig en is absoluut waterdicht en compleet met grote kaarthoes. De kaarthoes begon na een paar dagen gebruik aan de zijkant te scheuren, maar met een sterke doorzichtige tape heb ik die gerepareerd en het hele bleef kurkdroog in alle buien die ik vorig jaar over me heen kreeg. Ik meende dat hij iets van drie tientjes kostte, via internet aangeschaft.

Een Agu had ik eerst. Die begon te scheuren en was niet waterdicht. En een stuk duurder.
Ik ga vandaag (23 mei) met de nieuwe hierboven besproken stuurtas een fietstocht in Friesland / NOP / Noordwesthoek (Ov.) maken. Zonder landkaart of GPS e.d. Daar zijn de wegwijzers langs de paden afdoende voor. :wink:
Afbeelding

Dit is mijn nieuwe AGU Ventura 120 stuurtas, gefotografeerd op het station van Leeuwarden, 23 mei 2015.

Ik heb zaterdag een fietstocht van 84 kilometer gemaakt, gelijk een test voor deze tas. Aangezien de nieuwe stuurtas van boven naar onder nogal diep is vergeleken met mijn oude stuurtas, was de inhoud maar voor 2/3 gevuld en niet bepaald zwaar. Mijn Francien's Kattenagenda, wat papieren, een Simson-doosje, een digitale camera, een dikke portemonnee, mijn rijbewijs, een zakje met boterhammen en twee repen chocolade. Voor m'n vrouw heb ik in Kampen wat lekkers gekocht en die ging ook in de tas, nu tot de rand vol.
Toegegeven: de nieuwe stuurtas heeft een vrij slappe rugplaat van kunststof, waaraan de bevestigingsplaat is vastgeklonken. Door de oneffenheden in de weg ging de tas wel erg schommelen, bijna ja-knikkend. Na verloop van uren ging de rugplaat vanboven krom buigen, als het ware met 'kromme schouders'. Onder de bevestigingsplaat ging de rugplaat naar achteren buigen. Met het risico dat de klinknagels zullen afknappen zoals CapoJan beschreef.
Conclusie: de rugplaat zal moeten vervangen worden door een aluminium plaat van 2 mm dikte. Gelukkig heb ik daarvoor in de schuur een grote plaat staan. Weegt toch nauwelijks meer. Mijn vroegere stuurtas in de jaren '80 van het merk Madden had al standaard een aluminium rugplaat. En die voldeed uitstekend, dus waarom niet?
Martin, ga je nu in op de uitnodiging van Agu? Ik hoop van wel, en ik hoop ook dat je je ervaringen hier wilt delen.

Verder valt me op dat je de eigenschappen van de tas, die jou opvallen, bijna van het plaatje had kunnen zien. Mesh kaartvak, dieper, niet waterdicht... kun je allemaal van tevoren weten. Niettemin hartstikke goed dat je je ervaringen hier deelt!

Ook dank aan de tovenaar voor zijn bijdrage, interessant idee voor een stuurtas... Hoewel je dan bijna aan een handlebar-bag a la bikepacking gaat denken.
Travelmaster schreef:Martin, ga je nu in op de uitnodiging van Agu? Ik hoop van wel, en ik hoop ook dat je je ervaringen hier wilt delen.

Verder valt me op dat je de eigenschappen van de tas, die jou opvallen, bijna van het plaatje had kunnen zien. Mesh kaartvak, dieper, niet waterdicht... kun je allemaal van tevoren weten. Niettemin hartstikke goed dat je je ervaringen hier deelt!

Ook dank aan de tovenaar voor zijn bijdrage, interessant idee voor een stuurtas... Hoewel je dan bijna aan een handlebar-bag a la bikepacking gaat denken.
Ik heb de komende twee maanden helaas geen tijd voor om naar het verre Alkmaar af te reizen, dat heb ik de AGU al laten weten. Ik heb nog meer communicatie met AGU wat erg vriendelijk gaat. Ik ben niet bang voor een niet waterdichte tas, gewoon plastic zak erover heen, probleem opgelost!

Beste Martin,

Bedankt voor je reisverslag en je feedback.
Erg waardevol. We zijn druk bezig met een nieuwe lijn en zullen daarbij letten op de achter plaat en de bevestiging / materiaal hier van.
Met jou goedvinden houden we contact en zou je zo vriendelijk willen zijn je adres naar mij te mailen. Dan kan ik je wat toesturen.

Met vriendelijke groet,
Bart Nijsink
AGU Product Management Textiles
Koraalstraat 1
1812 RK Alkmaar
Travelmaster schreef:Ook dank aan de tovenaar voor zijn bijdrage, interessant idee voor een stuurtas... Hoewel je dan bijna aan een handlebar-bag a la bikepacking gaat denken.
Je kan natuurlijk elk formaat aan je stuur hangen. Ik heb een Eagle Creek heuptas omgebouwd waar oa mijn tablet precies in past.
Zie https://www.dropbox.com/sc/92e7z2wi18xn ... jK0o4unlqa
Ook een leuke!
Ik heb inmiddels aanpassingen aan mijn nieuwe AGU stuurtas Ventura 120 gedaan. Na ongeveer 100 km fietsen vanaf het eerste gebruik begon de klinknagels van de Click-Fit bevestigingsbeugel al door de kunststof rugplaat te trekken. Het zou niet lang duren of die tas kan op de grond vallen of nog erger, mijn voorwiel blokkeren tijdens het fietsen.
Ik heb de klinknagels uitgeboord en een nieuwe rugplaat van 2 mm dik aluminium erin gezet. De randen goed glad geschuurd. Van m'n oude stuurtas (die een stevige hard-kunststof kooiconstructie had) heb ik de boutjes met moertjes van de bevestigingsbeugel hergebruikt, maar dan met de moertjes naar buiten gericht. De koppen lijken door hun platte vorm wel op een Engelse soldatenhelm met een kruis erin, dus geen scherpe punten aan de binnenkant.
Resultaat: de tas blijft heerlijk stabiel en rustig hangen, ook op vrij slechte wegen!