Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kilometerteller - Forum Wereldfietser

Kilometerteller

Ik hoop eerdaags mijn nieuwe fiets in ontvangst te mogen nemen. Mooi moment om direct met de meting van de kilometers te starten.

Ik heb al wat op internet gezocht naar verschillende uitvoeringen. Het moet op zijn minst draadloos zijn maar vooral ook betrouwbaar. De overige wensen zijn (denk ik) nog beperkt. Ik gebruik voor mijn navigatie en GPS al mijn telefoon. Voor de telling van de kilometers denk ik bijv. aan de fietscomputer van VDO de M3. http://www.fietsvakshop.nl/fiets-access ... 66561.html

Hebben jullie nog nuttige tips of zaken waar ik aan moet/ kan denken? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik gebruik naar volle tevredenheid de Cateye Enduro 8: simpel, superdegelijk, betrouwbaar en doet precies wat 'ie moet doen. Is niet draadloos, maar heeft een superdikke en degelijke verbindingskabel van sensor naar stuurhouder. Voor navigatie e.d. gebruik ik mijn iPhone.
Ik heb lang rondgereden met de VDO MC1.0+ (draadloos). Schitterend toestelletje, maar na enkele jaren begon hij het lastig te krijgen tijdens de winter bij vriestemperaturen. De signalen bereikten de fietscomputer niet meer, ook niet met een nieuwe batterij in de zender of computer. Ik ben dan toch maar overgeschakeld op de VDO MC2.0 met draad. Werkt ook heel goed, iets minder mooi door die draad, maar ja, hij heeft me nog niet in de steek gelaten. Wel zijn de knoppen veel stroever dan die van de MC1.0 - onaangenaam stroef zelfs. Hoe het met de VDO M3.0 zit kan ik helaas niet vertellen. Maar al bij al hebben de VDO computers me nog niet echt teleurgesteld.
Ook ik ben van draadloos overgestapt op fietscomputer met draad.
Opeens bereikte ik snelheden van 80 km per uur, in stilstand maakte ik kilometers, dan maakte het computertje duidelijk contact met wat anders.
Met draad ben ik heel tevreden over de sigma 1009
Eenvoudig te bedienen, batterij goed te vervangen terwijl de totaal aantal kilometers er in blijven staan.

https://m.youtube.com/watch?v=6EjU0V9IfwQ

Veel plezier met mooie fietskilometers op je nieuwe fiets gewenst!
Door problemen in het verleden me eens afgevraagd waarom het zonodig draadloos zou moeten zijn. Geen enkele reden gevonden. Draadloze systemen zijn storingsgevoeliger en gebruiken meer energie waardoor je batterijen eerder op zijn. En die draad (bij systemen met draad) zit eigenlijk nooit in de weg.

Mijn laatste (met draad) is een cresta van de kijkshop van nog geen 8 euro en die doet het perfect. Nog steeds te koop.
Als je draadloos wilt, kies dan voor digitaal draadloos, die pakken geen vreemde signalen op.
Aniphys schreef: Hoe het met de VDO M3.0 zit kan ik helaas niet vertellen.
Inmiddels is er een VDO M4, die ik binnenkort in Schotland ga gebruiken. Ik had ook een MC 2.0 (met draad), waarvan de knoppen zich inderdaad moeilijk in lieten drukken. Er zaten mij ook wat teveel knoppen op: 2 boven, 1 links, 1 rechts en 1 onder. Ik vergat steeds weer welke knop waartoe diende. De handleiding was een veeltalig bijbeltje, ook niet handig. Dus heb ik uiteindelijk een spiekbriefje op A5 formaat gemaakt, dat permanent in het kaartvak van mijn stuurtas zat. Ook hinderlijk vond ik dat het aantal geklommen meters per dag op mijn MC 2.0 aanzienlijk lager uitviel dan bij Corrie (die nog een MC 1.0 op haar stuur heeft zitten; zij kan ook veel beter met knoppen omgaan dan ik), als we precies dezelfde route reden...

Een paar weken terug dacht ik dat de hoogtemeting van mijn MC 2.0 het niet goed meer deed. Gewoonlijk gaf hij tijdens het fietsen een heel geloofwaardig hellingpercentage van het laatst afgelegde stukje weg aan; dat wil ik graag weten als ik veldwerk voor een fietsgids verricht. Opeens klopte er echter niks meer van: soms gaf hij aan dat het vlak was terwijl ik echt moest klimmen, even later meldde hij dan weer een stijging van 25%, terwijl ik niet eens in het lichtste verzet hoefde te trappen. Ik vermoedde dat het minuscule gaatje waardoor de luchtdruk wordt gemeten (bij de MC 2.0 is dat veel kleiner dan bij de MC 1.0), verstopt was met vuil, waardoor de meting niet nauwkeurig meer was. Vervolgens heb ik even met een speld in dit gaatje geprikt. Sindsdien zijn hoogte, temperatuur en hellingpercentage op mijn MC 2.0 permanent 0! Als ik even had nagedacht, had ik kunnen weten dat direct achter dat gaatje een dun vlies zit, dat zeer gevoelig is voor luchtdrukschommelingen. Dit vlies heb ik dus lekgeprikt :cry:

Achteraf vermoed ik dat de rare hoogteschommelingen die het apparaatje gaf, veroorzaakt werden door het weer. Ik fietste door de smalle, hellende straten van Boulogne met rukwinden van 7 tot 9 beaufort: dan is de luchtdruk waarschijnlijk zo instabiel, dat een fietscomputer er geen betrouwbaar hellingpercentage uit af kan leiden.

Juist voor het meten van temperatuur en hellingpercentages gebruikte ik deze fietscomputer, omdat mijn gps dat niet (direct) doet (naderhand kan ik wel uit hoogteprofielen aflezen hoe steil het ergens geweest moet zijn). Daarom ga ik nu de M4 op mijn stuur zetten. Tot mijn genoegen is deze veel kleiner dan zijn voorganger (zodat er nu meer ruimte overblijft voor de fietsbel) en zitten er slechts 3 knoppen op. Wel ben ik weer een hele avond bezig geweest om een nieuwe spiekbrief te maken...
Het klinkt gek maar de goedkoopste draadloze doet het bij mij beter dan alle andere draadloze samen, zelfs de batterij van de zender houdt het boven verwachting lang vol. Merk weet ik zo even niet. Welke ook positief opvallen zijn de O'synce computers met ANT+, deze zijn digitaal en de zender heeft een groter bereik dan veel draadloze die op 2,4 Ghz werken.
keesswart schreef:Wel ben ik weer een hele avond bezig geweest om een nieuwe spiekbrief te maken...
Heb je handleidingen (fietscomp, fietstechniek) dan op je smartphone, ereader of tablet gedownload?
Persoonlijk ben ik al jaren fan van de Cateye Strada, en dan wel de bedrade uitvoering. Mooi compact, eenvoudig te bedienen en de batterijen gaan eindeloos mee. Bedraad omdat de combi met laden vanaf mijn naafdynamo storing gaf op draadloze tellers.

Tegenwoordig bijna niet meer te vinden en de hierboven genoemde Cateye Enduro is een mooi alternatief.
willem.m schreef:
keesswart schreef:Wel ben ik weer een hele avond bezig geweest om een nieuwe spiekbrief te maken...
Heb je handleidingen (fietscomp, fietstechniek) dan op je smartphone, ereader of tablet gedownload?
Nee hoor, een tablet gebruik ik alleen voor het lezen van kranten/boeken/tijdschriften, weersverwachting, dienstregelingen etc. Handleidingen heb ik liever op papier, zodat ik niet met vingers vol smeerolie een touchscreen hoef te besmeuren. De meeste handleidingen zitten in mijn hoofd (in ieder geval de essentie ervan), maar die van de fietscomputer heb ik thuis samengevat met behulp van de papieren handleiding die er bijgeleverd was.
Ik heb de Sigma 12.16 st - draadloos en ben er erg tevreden over. Kunnen 2 bandenmaten in en kan hem dus op beidde (26 en 28" gebruiken). Ook de winter heeft hij goed doorstaan en doet nu zijn werk op mijn Groningse raspaard aka de Lamborghini :)
Inge1 schreef:Ik heb de Sigma 12.16 st - draadloos en ben er erg tevreden over. Kunnen 2 bandenmaten in en kan hem dus op beidde (26 en 28" gebruiken). Ook de winter heeft hij goed doorstaan en doet nu zijn werk op mijn Groningse raspaard aka de Lamborghini :)
12.16? bedoel je niet toevallig de 16.12? (iig als ik 12.16 zoek op google kom ik op 16.12 uit) (niet bij de hand bedoeld maar ter informatie :oops: )

de 16.12 overgens is een uitstekende teller, ik heb de bedraade versie.

enige minpunt is is dat de tempratuur meter niet heel accuraat is. ik heb een afwijking van 4 graden.
Je hebt helemaal gelijk.

Heb nog geen temp afwijking ontdekt - komt aardig overeen met de weeronline temps.
Bedenk dat een dynamonaaf een enorme storingsbron is / kan zijn voor een draadloze fietscomputer. Ik had een goedkope draadloze fietscomputer (gekocht in een ANWB winkel). De computer gaf nooit een stabiele snelheid aan. Ik geef mijn Son28 - Edelux combinatie de schuld.
keesswart schreef:Inmiddels is er een VDO M4, die ik binnenkort in Schotland ga gebruiken. Ik had ook een MC 2.0 (met draad), waarvan de knoppen zich inderdaad moeilijk in lieten drukken.
Ik heb ook een MC 2.0, die er behoorlijk weerbestendig uitziet. Bij de knoppen kan geen water naar binnen. Heb de afgelopen paar jaar twee fietscomputers (VDO MC 1.0 en een Sigma) versleten, die kunnen niet tegen langdurige regen/vochtige omstandigheden (IJsland, Noorwegen). Nog even afwachten hoe de 2.0 zich houdt, maar ik heb vertrouwen. Nadeel is het display waarop onnodige icoontjes en woorden staan.

Heb voor een andere fiets een VDO M4 gekocht. Kreeg 'm gisteren binnen. Wat een klein apparaatje! Display is perfect. Mijn zorg is echter de robuustheid: de knoppen lijken gammel en het vocht kan er zo in. Dat betekent dat ik er altijd een plastic zakje omheen zal moeten doen als het regent. Ben ik nou zo gek of maakt de ontwerpafdeling van VDO hier een miskleun?
Hier een Sigma 8.12 fan. Simpel maar degelijk. Mijn vorige (met draad) was de verbinding los gegaan bij het draadje en het lukte niet deze te maken. De sigma heb ik sinds kerst zonder problemen en ik vertrouw hem zeker in alle weersomstandigheden, hij heeft tenslotte ook de wasmachine overleefd (oepsie).
Cateye Enduro 8, vorige model. Bedraad dus. Scheelt ook één batterij die leeg kan... Mijne gaat nu 10.000 (ok, 9.999,9) mee. Die van m'n vriendin echter krap 2.000 voordat de batterij leeg was.
Wíj rijden geheel zonder km teller. Het is niet zinvol om te weten hoe snel je gaat. Om wel de reis en hoogte te monitoren hebben we onze Garmin Dakota 20. Erg precies en geeft alles weer wat je maar wil als je de track weer inlaad in de software

Op de racefiets heb ik een http://www.polar.com/en/support/CS500plus. Deze kan je nadien inladen in je pc en ook dan zie je weer alles. Bovendien zeer energie zuinig. Al twee jaar in bezit en nog geen batterij verbruikt.

Succes.
henk huizenga schreef:Wíj rijden geheel zonder km teller. Het is niet zinvol om te weten hoe snel je gaat.
Het is niet zinvol om de hoogte en reis te monitoren 8)