Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kilo meer of minder!? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kilo meer of minder!?

Ik denk dat dit vooral een persoonlijke keuze is.

Ikzelf heb de nieging om door te fietsen totdat het donker wordt, en kamperen vooral als overnachten te zien. Iedere kilo extra is dan te veel.

Van andere mensen weet ik dat ze iedere vorm van klimmen zoveel mogelijk ontwijken en 's middags al vrij vroeg een camping opzoeken om de verdere dag te relaxen. Aangezien die kilo's vooral tijdens het klimmen tegen je gaan werken, zal voor deze manier van fietsen een extra kilo wel terugverdient worden door het extra comfort wat het geeft.

Wat ook veel uitmaakt is of je met anderen meefietst. Dan moet je wel ongeveer op dezelfde lijn zitten.
Eenpersoonstenten zijn er van ongeveer 1-2 kg, en tweepersoonstenten van 2-4 kg (afgezien van ultra krappe tentjes waar je wel heel erg van elkaar moet houden). Moderne dikke comfortabele geïsoleerde luchtbedjes als de Thermarest Neoair of de Exped Synmat UL zijn er van iets van 400-600 gram, afhankelijk van de benodigde isolatiewaarde. Slaapzakken zijn er van ongeveer 500-1000 gram, ook weer afhankelijk van de benodigde isolatiewaarde. Het voordeel van deze lichte slaapspullen is dat ze ook nog eens erg compact zijn. Dat spaart op tochten als naar Rome of Santiago voortassen uit.
Op de vlakke weg maakt extra gewicht niet zo heel veel uit (al heb je wel een steviger fiets en beter achterwiel nodig). Het verschil ontdek je als je moet klimmen. Dat is een strijd tegen de zwaartekracht waarbij echt elke kilo merkbaar verschil maakt. Met meer bagage ben je dus niet alleen (veel) later op de camping of kun je per dag veel minder ver komen, maar in de praktijk betekent het dat je al snel veroordeeld bent tot fietsen door rivierdalen en langs kanalen, en moet oppassen met onverharde paden. Dat is soms lang zo leuk niet als een wat hogere of onverharde route.
Wim schreef:Met meer bagage ...betekent het dat je al snel veroordeeld bent tot fietsen door rivierdalen en langs kanalen,
Ik herinner me toch die leuke toch van 2008 waar we met een groepje leden elke dag over een eerdige zwitserse pas gingen, de meeste hadden meer bagage bij zich.
AfbeeldingFoto Blanche
Wim schreef:Op de vlakke weg maakt extra gewicht niet zo heel veel uit (al heb je wel een steviger fiets en beter achterwiel nodig). Het verschil ontdek je als je moet klimmen. Dat is een strijd tegen de zwaartekracht waarbij echt elke kilo merkbaar verschil maakt. Met meer bagage ben je dus niet alleen (veel) later op de camping of kun je per dag veel minder ver komen, maar in de praktijk betekent het dat je al snel veroordeeld bent tot fietsen door rivierdalen en langs kanalen, en moet oppassen met onverharde paden. Dat is soms lang zo leuk niet als een wat hogere of onverharde route.
Dit is sterk afhankelijk van de persoonlijke conditie en kracht. Zelf neem ik het merendeel van het gewicht op mij bij het reizen met mijn vriendin. En ondanks dat ik slaapmateriaal voor twee, gereedschap, reserve onderdelen, gasblikjes, powerbank, en de zwaardere boodschappen bij mij draag kom ik altijd nog aanzienlijk gemakkelijker een berg op dan haar. Variabel van dag tot dag dankzij boodschappen, circa 19 - 21 kg aan bagage in totaal voor mij.

Ik voel mij door het gewicht van de bagage niet beperkt. Uiteraard ben ik met een leeftijd van 28 jaar nog jong en fit. Voor ieder is dit natuurlijk een eigen afweging of dit wel gaat lukken of niet. Ik kan mij voorstellen dat voor de wat oudere vakantiefietser dit allemaal wat moeilijker kan gaan, maar uiteraard is er in dat geval ook steeds gemakkelijker te kiezen voor techniek om hierin te ondersteunen.
Dit soort 'ik ben lekker sterker' argumenten maakt op mij weinig indruk: ook dan gelden de wetten van de physica. Bagagegewicht hakt er vooral in als je gaat klimmen.
Het is gewoon steeds de balans tussen het comfort van spullen en het comfort van het lichtere gewicht. Wat mij hier steeds weer opvalt is dat er toch veel mensen halverwege spullen terug naar huis sturen. Dat is een leerproces dat we hier wat kunnen bespoedigen.
Ave Gone schreef:[...] zwitserse pas [...]AfbeeldingFoto Blanche
Da's Italië.
Mooie tocht(nogmaals bedankt Jim!), goed gezelschap, mooie passen.
Hier nog regelmatig goede herinneringen die naar boven borrelen. Zal de WF-vlag er nog staan? :lol:
Alien schreef:Da's Italië.
Zie je? Je bent zomaar een land verder dan je in de gaten had. :wink:
stef.l schreef: Variabel van dag tot dag dankzij boodschappen, circa 19 - 21 kg aan bagage in totaal voor mij.
19 tot 21 kg is natuurlijk ook niet heel erg zwaar inclusief water en boodschappen. Zeker als je bedenkt dat TS al op zo'n 8,5 kg komt voor alleen maar slapen/zitten voor een persoon, dan kan hij wel wat (goed bedoeld) advies gebruiken.
En als Stef's vriendin iets van 10 kg heeft, dan zitten ze op gemiddeld 15 kg, en dat is op veel bestemmingen nu net het gewicht dat goed te realiseren is zonder verlies aan comfort. Overigens vind ik het een heel goed idee om de bagage niet gelijk te verdelen, maar juist te gebruiken om het krachtsverschil wat te compenseren. Meer stellen zouden dat moeten doen. Te vaak zie ik hem al vrolijk boven staan wachten, terwijl zij puffend er achteraan komt, met net zoveel bagage.
Wim schreef:En als Stef's vriendin iets van 10 kg heeft, dan zitten ze op gemiddeld 15 kg, en dat is op veel bestemmingen nu net het gewicht dat goed te realiseren is zonder verlies aan comfort. Overigens vind ik het een heel goed idee om de bagage niet gelijk te verdelen, maar juist te gebruiken om het krachtsverschil wat te compenseren. Meer stellen zouden dat moeten doen. Te vaak zie ik hem al vrolijk boven staan wachten, terwijl zij puffend er achteraan komt, met net zoveel bagage.
Het duurde bij mijn vriendin ook een paar vakanties om daaraan toe te geven :lol:
de titel van dit topic heet
Kilo meer of minder!?
maar het zijn kilo's en geen kilo
en dat maakt toch het verschil
ik ga snel voor minder kilo's mee
je hebt minder te verplaatsen ,op te ruimen, in te pakken
je zal het toch moeten gaan uitproberen
en als je onderweg wat mist is het zo aangeschaft
De meeste mensen nemen te veel mee uit angst iets te missen onderweg.
Hier een wat relativerend geluid. Afgelopen zomer kwam ik met mijn 51 jaar, 100 kg eigen gewicht, tamelijk zware fiets en 25 kg bagage ook gewoon overal fietsend boven. De rit de Splugenpass op werd weliswaar geen sprint, maar als je rustig wilt rijden is 20 kg bagage echt niet zo'n probleem. Wel is het beter om overbodige spullen niet mee te nemen omdat die voornamelijk in de weg zitten.
Over anderhalve week vertrek ik met min zoon die voor het eerst op fietsvakantie gaat. Hij rijdt op mijn oude Koga en ik zal het merendeel van de bagage nemen. Eerlijk gezegd verheug ik me er weer op om als pakezel te fungeren en mijn Autocarri zo overal tegenop te wentelen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Leuk zo met je zoon. Ik heb dat de afgelopen jaren ook af en toe met die van mij gedaan. Aanvankelijk had ik meer bagagegewicht dan hij, maar langzaamaan aan werd hij sterker en heb ik de verdeling daaraan aangepast. Afgelopen zomer was hij 16 en reed hij mij eruit op de Reschenpas. Wel was hij aan het eind van de dag kapot, en kon ik nog wel verder - hij had zich geforceerd. Klimmen is dus ook techniek en ervaring.
Maar nogmaals, ik heb de afgelopen jaren door de omstandigheden met heel uiteenlopende hoeveelheden bagage gefietst. Zo heb ik laatst een hele reeks congressen en lezingen in diverse landen afgefietst. Toevallig zat er steeds maar een paar dagen tussen mijn afspraken, en stond ik voor de keus steeds terug naar huis te treinen of te vliegen, of iets slims te bedenken. De oplosi8ng was van A naar B naar C te fietsen, met af en toe een beetje hulp van de trein om het schema passend te krijgen. Het was waanzinnig leuk, met steeds een dag of twee stevig fietsen en slapen in een tent, en dan arriveren in een chique hotel en daarna twee dagen congres/workshop. De bagage was wat meer dan normaal: een laptop, en een net pak, gestreken overhemden, nette schoenen etc. Dat kan dus ook, maar toch blijft voor mij het devies heel simpel: neem zo min mogelijk mee. Wat dat in concreto is hangt dus zoals blijkt heel erg van de (soms nogal ongewone) context af. Maar minder bagage fietst gewoon altijd merkbaar lekkerder.
Het lijkt me simpel: bagage wat je missen kan, is altijd te zwaar en teveel. Bagage die je nodig hebt, is nooit te zwaar en teveel... Nou ja, in de bagage die je nodig hebt kan je altijd keuzes maken natuurlijk, met dien verstande dat van de drie gewenste zaken (duurzaam, licht, betaalbaar) er altijd max. twee te combineren zijn.
En verder is het een heel persoonlijke kwestie.
't is altijd kiezen zoals ik terecht hier ook lees in de verschillende bijdragen.
Een logische opmerking uit mijn ervaring...: er bestaat enkel bagage en ballast. (altijd kiezen dus tss de twee)

Met de tijd heb ik ook geleerd enkel het hoognodige mee te nemen.

Het is zoals een rugzaktoerist: iemand (met gelijke conditie) die meer weegt kan ook meer meedragen.
Ikzelf een lichtgewicht van 61 kg had bij het afwandelen van de GR20 in Corsica al genoeg met een last van 10 kg. Een zwaarder iemand kan meer mee torsen.
Bij het fietsen zal het ook zo wel zijn.

Is de toegelaten last te bepalen volgens netto gewicht, zoals bij de vrachtwagens? :lol:

Piet
Nou ben ik dan toch benieuwd. Ik hoor vaak dat mensen te veel meenemen en andere daarvoor waarschuwen. Maar dan ben ik toch ook benieuwd of mensen wel eens te weinig mee genomen hebben en zo ja wat dan?
Het interessante is dat dat eigenlijk nooit lijkt voor te komen, behalve dat iemand vast wel eens vergeten zal zijn om sokken mee te nemen of zoiets. Verder hoor je natuurlijk wel eens dat mensen een onverwacht koude nacht hebben meegemaakt waarop ze niet waren voorbereid. Mijn oplossing daarvoor is (behalve dikke sokken) een donsvestje. Dat kan ik 's avonds bij de tent dragen, en als het erg koud lijkt te gaan worden trek ik het aan in mijn slaapzak. Dat geeft toch een aardig groter temperatuurbereik aan je slaapzak. In het voor en najaar gebruik ik mijn Exped donsmatras in plaats van de lichtere Synmat UL. Gelukkig is ook die downmat niet heel zwaar en nog steeds tamelijk compact. Ook mijn uitrusting voor slecht en koud weer bestemmingen (tot 's nachts min 5 of min 10) past zo nog in alleen twee achtertassen (plus stuurtas). Voor echt verre reizen in onherbergzame streken wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Bedenk dat je met een veldbed ook een stuk hoger ligt en zodoende met schuin tentdoek naast je minder effectieve ruimte over hebt. Tevens is de puntdruk van de staanders op het dunne gronddoek best hoog. Als je op een steen staat loop je het risico je gronddoek (en onderzeil) te beschadigen.
Exped matjes liggen trouwens erg lekker.