Additionally, paste this code immediately after the opening tag: smeren voorwiellager met naafdynamo - Forum Wereldfietser

smeren voorwiellager met naafdynamo

Gisteren zijn we teruggekomen van een weektrip naar Basel via de route van Benjaminse. Vooral de Elzas was schitterend!

Na deze trip blijkt mijn voorwiel wel erg stroef te lopen. Ik heb daarop het voorwiel en het lager van mijn Koga traveller (2005) zoveel mogelijk uit elkaar gehaald om de lagers te reinigen en te smeren.
Er zit een naafdynamo van het type HB-NX32 op. Het lager aan de niet-dynamo kant is gewoon te demonteren, te smeren en eventueel zijn de kogels te vervangen. Die kogels zijn volgens mij nog in orde.

Aan de niet-dynamo kant kan ik zien dat de kogels droog zijn gelopen, en dat die aan vervanging toe zijn. Nu lukt het me niet om die kant uit elkaar te halen zonder de boel te slopen. Uit plaatjes op internet vermoed ik dat dat ook niet mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee? En betekent dit dan dat het volledige binnenwerk van de naafdynamo vervangen moet worden? Of is er toch een mogelijkheid om alleen de kogeltjes te vervangen??
Graag jullie hulp.

Pieter
kwootje schreef:Nu lukt het me niet om die kant uit elkaar te halen zonder de boel te slopen. Uit plaatjes op internet vermoed ik dat dat ook niet mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee? En betekent dit dan dat het volledige binnenwerk van de naafdynamo vervangen moet worden? Of is er toch een mogelijkheid om alleen de kogeltjes te vervangen??
Graag jullie hulp.

Pieter
Vervangen, of vet toevoegen, kan. Zelfs zonder heel speciale sleutels. Dat is alleen wel een geduldwerkje, met een kritisch moment meteen al in het begin, als er een stroomdraad bloot komt te liggen, die iets opzij moet worden gebogen: vanzelfsprekend zonder daarbij te breken.

Zie hier een uitgebreide handleiding in foto's.

Het hele binnenwerk vervangen, uit een nieuwe losgekochte naafdynamo, kan ook, en zal een stuk sneller gaan.