Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks met of zonder vering - Forum Wereldfietser

Brooks met of zonder vering

Ruim 5 jaar heb ik met een Brooks B67 met vering gereden.
Maar gek werd ik altijd van de piepende en krakende geluiden afkomstig van de vering.

Nu twee jaar met een Terry gereden te hebben wil ik eigenlijk terug naar een Brooks. Mijn keuze valt nu op een B17.

Alleen heb ik hier weer de mogelijkheid met of zonder vering.
Ik rijd op Big Appels of Big Ben's van 50mm. hetgeen ook de nodige comfort geeft.

Nou vraag ik mij af, kan de vering van de B17 nog iets toevoegen aan comfort naast de brede banden die ik al rijd?
Ik rij met Schwalbe AllMotion marathon 42 mm en een Brooks B17 is perfect je hebt geen vering in het zadel nodig.
De huidige vering van Brooks voegt niets toe dan gewicht. De veren zijn de dik om enige werkelijke vering te geven, de oudere veren ware dunner en gaven wel comfort.
Het comfort van het zadel moet komen uit het leerdek, comfort van de fiets uit frame en belangrijker nog de banden. De bandenspanning is daarbij heel belangrijk; kwestie van proberen wat fijn rijd bij welke belading.

Maar wat het zadel betreft is mijn advies zonder vering.
goldenlion schreef:Ik rij met Schwalbe AllMotion marathon 42 mm en een Brooks B17 is perfect je hebt geen vering in het zadel nodig.
De almotion is er volgens mij niet in een 42 mm

Ga gerust voor de Brooks B17. Heb je daarna nog vering nodig dan kun je, als je de ruimte hebt, nog gaan voor een cane creek thudbuster zadelpen.
In mijn ervaring voegt de vering wel iets comfort toe, maar nu ook weer niet al te veel, zeker in combinatie met brede banden. Als je meer comfort wilt of nodig hebt zou ik kiezen voor een ongeveerd zadel en een Thudbuster zadelpen. Dat heb ik moeten doen vanwege rugklachten, en het is een heel stuk comfortabeler, ook met brede banden. Vooral de grote klappen worden extra opgevangen.
Georg schreef:De huidige vering van Brooks voegt niets toe dan gewicht. De veren zijn de dik om enige werkelijke vering te geven, de oudere veren ware dunner en gaven wel comfort.
Hoe waar! Afgelopen week heb ik dit nog gemerkt toen ik een oude B66 op mijn nieuwe erg stijve stadsfiets zette: wat een comfort! Dat comfort geven de nieuwe B66's op mijn andere fietsen niet.
Maar uiteindelijk ben je het alleen zelf die bepaalt wat je nodig hebt. Het is ook erg afhankelijk van de wegdekken waarover je rijdt.
Bedankt voor jullie bijdrage,

Wordt het toch de B17 zonder vering
Kleine correctie de Schwalbe Allmotion die ik heb zijn 40 mm.
Enne, je kunt -goedkopere optie dan een Cane Creek ThudBuster- altijd nog een onderbroek met zeem dragen. Geeft ook weer (iets) comfort.
Een echte fietsbroek spreekt vanzelf. Die Thudbuster ST heeft toch een veerweg van een paar cm, dat haal je niet met een zeem. Vor gewoon fiesten over slecht asfalt en af en toe eenpaadje onverhard is die ST uitvoering genoeg. Als je echt ruwer onverhard wilt, dan is de versie met de lange veerweg de aangewezen oplossing, met als nadeel dat dat op lang niet alle frames zal passen, en dat het op asfalt toch al gauw te veel deint.
Wim schreef:Een echte fietsbroek spreekt vanzelf.
Jouw stelligheid zal niet door iedereen worden gedeeld, denk ik zo. Daarom noem ik 'm maar even. In bijna hetzelfde rijtje als spelen met de bandenspanning.
Overigens hangt het wel een beetje af van het type comfort waarnaar gezocht wordt: ontlasting van bijvoorbeeld onderrug, of meer zadelpijn-achtige ongemakken?
even op een rijtje

ik rijd met broek+zeem
50mm banden
ik vind dat ik comfortabel genoeg rijd in combinatie met broek, frame, 50mm banden en banden druk. Heb geen last van welke vorm van pijn dan ook in rug, nek, armen of benen.

Het enige waar ik iets voor zoek is mijn zitvlak wat comfortabeler te maken. ik vind het Terry zadel te hard voor mijn zitvlak.

van 5 jaar ervaring weet ik dat de B67 met vering voor mij comfortabel was voor mijn zitvlak, maar te breed waardoor ik last had van de edele delen.
Dit laatste is opgelost door een smaller maar harder (voor het zitvlak) Terry zadel.

Een aantal keren op een B17 gezeten, maar nog niet echt mee gefietst. en dat gaf mij al meteen een fijner zitvlak gevoel dan met de Terry.
Met een B17 kun je niet echt mis gaan, wat nog wel een belangrijke keuze is, is de Imperial versie of niet. Dat geeft nog een belangrijk verschil in comfort, in het voordeel van de Imperial. Wel is dat zoals alles tav zadels zeer persoonlijk en afhankelijk van hoe 'diep' je op de fiets zit, en hoeveel km's je gewend bent te maken, maw hoeveel fietszitvlees je hebt ontwikkeld.
De B17 is niet voor niets het standaard trekkingzadel van Brooks.