Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Huidige camera's teveel ruimte en gerammel. Alternatieven? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Huidige camera's teveel ruimte en gerammel. Alternatieven?

rjonholiday schreef:Daarnaast heb ik nog even in Lightroom gekeken en ik zie dat het overgrote deel van onze foto's is genomen op respectievelijk 200mm, 18mm of 50mm. Lenzen aanschaffen als vervanging van de zoomlens om daarmee gewicht en ruimte besparen is met onze huidige camera denk ik niet haalbaar.
Ik was er al bang voor. :wink: Veel mensen gebruiken een zoomobjectief vooral in de uiterste standen, maar je zoomlens vervangen door vaste brandpunten van 18 en 200mm is weinig zinvol. Had je nu maar een 17-55mm gehad, die had je nog wel kunnen vervangen! :)
rjonholiday schreef:Aanvullend hebben we voor onze beide lenzen een UV-filter en voor de zoomlens ook een polarisatiefilter. Deze zitten in het voorvakje van 1 van beide stuurtassen.
Dat vind ik voor de UV-filters een uh, opvallende keuze. Wil je dat eens toelichten?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:Had je nu maar een 17-55mm gehad, die had je nog wel kunnen vervangen! :)
Als ik dat zo hoor ben ik blij dat we destijds niet de standaard 17-55mm kitlens hebben gekocht, maar direct de 18-200mm. :)
Carl schreef: maar je zoomlens vervangen door vaste brandpunten van 18 en 200mm is weinig zinvol.
In het groothoeksegment ben ik er ook nog steeds niet over uit wat ik eventueel voor lens zou willen ter vervanging van de 18-200mm. Veel lenzen met vaste brandpuntafstand in dit segment zijn relatief zwaar en prijzig (vergeleken met mn 50mm 1.8 ). Ik zit er aan te denken vroeg of laat de 18-200mm te vervangen door in ieder geval 70-200mm (w.s. sigma) en dan eventueel iets van 24-70mm ofzo erbij. Verder heb ik de aanschaf van een 150-600mm Tamron overwogen , maar aangezien we nog geen safari ofzo gepland hadden/hebben staan vooralsnog maar niet gedaan :). Daarnaast zou een dergeljke lens voor op de fiets veel te lomp en zwaar zijn in mijn ogen.
Carl schreef:Dat vind ik voor de UV-filters een uh, opvallende keuze. Wil je dat eens toelichten?
Ja, dat wil ik wel. Toen we destijds onze D90 (onze eerste DSLR) hebben gekocht werd een UV-filter door de verkoper aangeraden, met name als bescherming voor de lens. Ik heb inmiddels ook veel discussies gelezen over het wel/niet gebruiken van een UV-filter hiervoor, maar aangezien we eerder al eens een polarisatiefilter hebben gehad die in deze 'beschermrol' de lens heeft gered ben ik nog steeds overtuigd van deze 'bescherming'. Daarom hebben we bij de aanschaf van onze 50mm (die een andere filtermaat heeft) ook weer een UV-filter aangeschaft.

Lang verhaal kort willen we dus vooralsnog gewoon nog bij onze huidige camera + lenzen blijven, maar zijn we nog wel op zoek naar een mogelijkheid om bij regenachtig weer ook te kunnen fotograferen. Na even zoeken op internet kom ik uit bij een storm jacket m (evt. pro) (bijv. http://www.fotokonijnenberg.nl/storm-ja ... lr-m-zwart). Heeft iemand daar ervaring mee?
Elders zie ik nog een andere regenhoes (http://www.fotodomus.nl/shop/product/camera-regenhoes/), maar deze is a) niet op voorraad en b) lijkt me omslachtiger als je af en toe een paar foto's met regenachtig weer wilt nemen.
rjonholiday schreef:Toen we destijds onze D90 (onze eerste DSLR) hebben gekocht werd een UV-filter door de verkoper aangeraden, met name als bescherming voor de lens. Ik heb inmiddels ook veel discussies gelezen over het wel/niet gebruiken van een UV-filter hiervoor, maar aangezien we eerder al eens een polarisatiefilter hebben gehad die in deze 'beschermrol' de lens heeft gered ben ik nog steeds overtuigd van deze 'bescherming'.
Maar die bieden ze niet als ze in een voorvakje van je stuurtas zitten, hè? ;)

Carl
Ik werk ook met 2 lenzen op mijn inmiddels alweer gedateerde Olympus E 330. Doch ben nog steeds erg tevreden met de camera ondanks dat de Olympus lenzen erg prijzig zijn 2e hands is lastig aan te komen). Heb er de 14-45 + 40-150mm zoom bij. En kan met beidde lenzen redelijk tot goed uit de voeten. Voor een safari zou ik er een 600 en/ of 1200mm bij willen hebben met een een pootstatief. Maar aangezien dat er voorlopig niet inzit...

Verder heb ik net als Carl er ter bescherming UV filters voor zitten - die ook mijn lenzen (bij een andere camera al een gered hebben) en gebruik ik redelijk vaak mijn zonnekappen - zijn nog wel van die harde dus misschien eens kijken naar rubberen ivm ruimte. Een reserve accu neem ik ook altijd mee.

Camera + toebehoren past netjes in mijn Arkel tas maar misschien dat ik de Ortlieb inzet er nog inkoop zodat ik er zelf geen hoef te maken. Houd dan zelfs nog ruimte over wat papieren en een klein regenjasje/ snack.

Gewicht stuurtas + camera + toebehoren is ca 3000gr.
rjonholiday schreef: Ik heb inmiddels ook veel discussies gelezen over het wel/niet gebruiken van een UV-filter hiervoor, maar aangezien we eerder al eens een polarisatiefilter hebben gehad die in deze 'beschermrol' de lens heeft gered ben ik nog steeds overtuigd van deze 'bescherming'.

Over UV-filters kun je net zo lang discussiëren als over fietshelmen. Vroeger gebruikte ik ze altijd ter bescherming van mijn objectief, maar dit betoog van Thom Hogan heeft me ervan overtuigd dat dit echt niet nodig is. Nu neem ik alleen nog een polarisatiefilter mee (een goede, die wel de kleurverzadiging verhoogt maar geen contrast vermindert en tegen spatwater kan) en een neutraal grijsfilter, dat minstens 4 stops licht wegneemt (om bv. met veel licht stromend water onscherp te krijgen met een lange sluitertijd bij diafragma 5.6 of 8 ). En natuurlijk een poetsdoekje.
rjonholiday schreef:maar zijn we nog wel op zoek naar een mogelijkheid om bij regenachtig weer ook te kunnen fotograferen.
Zoals ik al eerder schreef (maar ja, dat was een wat lang zwetsverhaal...): mijn cameras zijn niet 'regenbestendig', maar ik gebruik ze gewoon als het een beetje regent. Dan komen er een paar druppen op die ik negeer, en het heeft nog nooit een probleem opgeleverd. Pentax *ist DS, Pentax KX, Fujifilm F30, Olympus XZ-1, Panasonic GX1... ze kunnen er tot nu toe allemaal tegen. Maar ik houd wel van een beetje risico, ik doe ook niet aan UV-filters (en antileklagen in m'n banden) ;)

Oh, en wat betreft grijsfilters: Tegenwoordig kan Lightroom foto's samenvoegen voor hetzelfde effect. Wil je een sluitertijd van 1 seconde, dan maak je gewoon 10 foto's van 1/10, en voeg je ze later automagisch samen. Scheelt weer een filter. Werkt wel met watervallen, maar minder met verkeer natuurlijk, omdat de lijntjes dan stippellijntjes worden.
Inge1 schreef:Verder heb ik net als Carl er ter bescherming UV filters voor zitten
:? :?: Sterker, Carl zou iedereen aanraden te overwegen ze weg te laten, maar rjonholiday geeft aan de afwegingen te kennen dus daar ben ik verder niet op ingegaan.

Carl
Zal ik vast de namen door elkaar gehaald hebben, sorry :cry:
Inge1 schreef:Zal ik vast de namen door elkaar gehaald hebben, sorry :cry:
Geen sip gezichtje hoor, kan gebeuren. :)

Carl