Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een vervelende vraag over navigeren - Forum Wereldfietser

een vervelende vraag over navigeren

:oops: ik weet dat dit balletje al meerdere malen opgegooid is, en inderdaad google en wereldfietser staan vol met informatie, maar ik kom er toch niet uit.

ik zoek een gps welke eigenlijk simpel als een autonavigatie werkt (dus heel simpel gewoon een pijl op een kaart), maar uiteraard ook vooraf gemaakte routes weergeeft.

de garmin edge touring lijkt veelbelovend, qua scherm, bediening en mogelijkheden (de mogelijkheid tot het ding zelf een rondje laten maken is erg leuk), maar ik las nogal wat negatieve ervaringen over traagheid en vastlopen. zelf heb ik op een etrex20 gezien dat basecamp ook nogal wat ervaring behoeft.

kan iemand mij vertellen welke ervaring hij/zij met de edge touring heeft? of een goed alternatief?

ik sta open voor alles, en heb een budget van maximaal 300 euro.
Ik heb een etrex20 gekocht, er de laatste versie van openfietsmap opgezet (gewoon een zip bestand downloaden en kopieren naar het toestel). Nooit basecamp geinstalleerd, altijd enkel met gps toestel gewerkt of via een gpx track die ik in google maps maak en dan exporteer via één van de vele online tools daarvoor.
Adres navigatie werkt prima, al wil hij hier en daar al eens een route iets langer maken omdat er een foutje in de kaarten zit. Huisnummers zijn niet bijster nauwkeurig, maar ook dat lijkt bij iedere update die ik doe iets beter te gaan. Het toestel kostte toen 170 euro, voor die prijs krijg je geen garmin edge.
EnriceV schreef:Ik heb een etrex20 gekocht, er de laatste versie van openfietsmap opgezet (gewoon een zip bestand downloaden en kopieren naar het toestel). Nooit basecamp geinstalleerd, altijd enkel met gps toestel gewerkt of via een gpx track die ik in google maps maak en dan exporteer via één van de vele online tools daarvoor.
Adres navigatie werkt prima, al wil hij hier en daar al eens een route iets langer maken omdat er een foutje in de kaarten zit. Huisnummers zijn niet bijster nauwkeurig, maar ook dat lijkt bij iedere update die ik doe iets beter te gaan. Het toestel kostte toen 170 euro, voor die prijs krijg je geen garmin edge.
bedankt voor je reactie, kan de etrex ook de functies als automatisch routes verzinnen aan?
Ik heb een Etrex 30 (net zoiets als de Etrex 20). Ook ik heb er gewoon een geheugenkaart met de openfietsmap kaart in gestopt, en klaar is Kees. Wat ik doe is tevoren tracks downloaden en erop zetten. Dan volg ik vervolgens gewoon de paarse lijn. Dat is natuurlijk iets anders dan wat je in de auto doet. Dat kan ook, maar hoe goed dat gaat hangt af van de kwaliteit van het kaartmateriaal (daar zit de benodigde informatie in, net als bij je autonavigatie) en niet echt van het apparaat. Zo navigeren gebruikt ook veel meer stroom.
Wim schreef:Ik heb een Etrex 30 (net zoiets als de Etrex 20). Ook ik heb er gewoon een geheugenkaart met de openfietsmap kaart in gestopt, en klaar is Kees. Wat ik doe is tevoren tracks downloaden en erop zetten. Dan volg ik vervolgens gewoon de paarse lijn. Dat is natuurlijk iets anders dan wat je in de auto doet. Dat kan ook, maar hoe goed dat gaat hangt af van de kwaliteit van het kaartmateriaal (daar zit de benodigde informatie in, net als bij je autonavigatie) en niet echt van het apparaat. Zo navigeren gebruikt ook veel meer stroom.
mmm dat is min of meer net wat ik voorkomen wou, ik ben namenlijk vrij snel afgeleid en tevens ook vrij slecht in op de fiets focussen op iets als een scherm, vandaar dat een pijl zegmaar het beste is; ik zie direct wat ik weten moet en kan weer weg kijken
Headlight ,

Ik fiets nu voor het 2e jaar met de Edge touring en ben er zeer tevreden mee.
Geen vastlopen en/of andere narigheid.Eenvoudige bediening.Kaart van Europa meegeleverd in het toestel met zo nu en dan een update.
Duidelijke routeaanwijzing middels een paarse lijn met daarop een meebewegend pijltje wat jij dus zelf bent.Bij afslaan een pop up die ruim van tevoren aangeeft welke richting je moet gaan.
Gewoon prima apparaat .
Groet.
Voor de duidelijkheid: ik fiets dus met het pijltje dat ikzelf ben over de paarse lijn van de route. De Etrex heeft een relatief klein maar wel tamelijk helder scherm. Het is geen touch screen, en dat is misschien iets minder handig, maar daardoor is het scherm helderder en gebruikt het minder stroom. Met goede accu's kan ik vijf dagen fietsen zonder bij te laden, en dat is een groot goed. Ik hoef geen Ewerk mee te hebben, en als de tocht niet al te lang is zelfs geen gewone lader.
Bovendien kun je in de Etrex gewone Penlight (AA) batterijen gebruiken, in geval van nood kun je die gewoon onderweg kopen.

De Edge heeft een vaste accu en die moet je opladen, op de camping, of in een restaurant, of je moet inderdaad op de fiets de dynamo als stroomvoorziening gebruiken.

Ik weet niet of je van plan bent om met de fiets naar Australië te gaan (gezien je blog), maar als dat het geval is dan moet je ook dat soort dingen in je koopbeslissing meenemen. Maar hou er rekening mee dat de GPS een hulpmiddel is en dat je ook je kaartleesskills moet ontwikkelen.
Wim schreef:Ik heb een Etrex 30 (net zoiets als de Etrex 20). Ook ik heb er gewoon een geheugenkaart met de openfietsmap kaart in gestopt, en klaar is Kees. Wat ik doe is tevoren tracks downloaden en erop zetten. Dan volg ik vervolgens gewoon de paarse lijn. Dat is natuurlijk iets anders dan wat je in de auto doet. Dat kan ook, maar hoe goed dat gaat hangt af van de kwaliteit van het kaartmateriaal (daar zit de benodigde informatie in, net als bij je autonavigatie) en niet echt van het apparaat. Zo navigeren gebruikt ook veel meer stroom.
Ik rij dus vrijwel altijd gewoon op adresnavigatie. Voordeel is dat ie dan ook automatisch corrigeert als je afwijkt. Het extra stroomverbruik zal wel zo zijn, maar ook in deze modus haal ik vlot +15 uur rijden. Wel een paar tips:
- lange routes zijn moeilijk: antwerpen-nieuwpoort (+/- 160 km) wil wel eens vastlopen of duurt lang om te berekenen (dat kan echt verschillende minuten duren). Voeg je een tussenpunt toe, dan loopt het meteen vlotter. (ter info: als je fout rijd, dan herberekent hij maar een deel van de route waardoor je niet iedere keer van nul moet beginnen)
- je kan het algoritme instellen op kortste afstand of snelste tijd. Snelste tijd is niet stabiel, ik vermoed omdat de snelheidsverschillen heel klein zijn. Kortste afstand werkt wel naar behoren.
- doet de kaart op één punt niet wat je wil? Pas in openstreetmap de kaart aan en wacht even op de volgende update.
-Behalve de tracks die wim beschrijft kan je met de etrex ook routes maken met verschillende punten achter elkaar, hij doet dan iedere keer navigatie tot aan het volgende punt. Ik heb het wel eens gebruikt om een stadstoer te doen langs alle bezienswaardigheden. Voordeel is dat ook hier de route dynamisch wordt herberekent.

Ik vind het alleszins prima werken.
bedankt voor alle reacties,

inderdaad wil ik naar australie gps mee, maar inderdaad moet ik ook leren kaart lezen. doet me denken, ik kan nu een gps kopen en deze kan ik minimaal 5 jaar blijven updaten? of is de hardware dan te oud?

ik hoorde gisteren dat famillie een etrex 10 of 20 heeft, ik ga kijken of ik die kan lenen, en of die bevalt.

ik denk dat de etrex en edge elkaar verschillen op kleine dingen als: accu vs batterijen, touchscreen vs knoppen en schermgrootte.

ik ga daarom kijken of de etrex bevalt en anders schaf ik een edge aan.


iedereen alvast bedankt voor alle tips en info!
Hier nog iemand met goede ervaringen met de Edge Touring :-)

Ik vind het een prima apparaat, het werkt "out of the box" net zoals een GPS voor in de auto met voorgeladen kaarten van heel Europa.

Voor het gebruik in Australië kan je gratis kaarten downloaden http://garmin.openstreetmap.nl maar of je dan nog steeds zo makkelijk naar bvb een adres kan navigeren weet ik niet precies...

Moet zeggen dat, afhankelijk van wat je er precies mee wil doen, de meeste van dit soort apparaten een redelijk steile leercurve hebben maar uiteindelijk kan je er toch wel erg veel mee!

De Edge Touring heeft idd een ingebouwde accu, gaat net een dag mee dus het handigste is een naafdynamo of anders powerpack / zonnecellen (dit laatste werkt wrs in Australië een stuk beter dan hier ;-)
Ook met de e-trex30 kun je op adres navigeren. Due optie gebruik ik regelmatig als ik ergen naar toe moet en de weg niet weet. maakt alleen nog wel eeens om wegen. Of stuurd je onverhard. Maar dat is ern kwestie van zorgen dat de instellingen voor routering goed staan. Levensduur batterijen verkrijgbaarheid van nieuwe batterijen en de aanschaf prijs was voor mij eeen reden om voor de e-trex te gaaan.
dank jullie wel.

ik moet minder lang op het internet hangen.

met oog op verre bestemmingen en de australie plannen viel mijn oog vandaag op de gpsmap 64s.

deze lijkt mij een stuk robuuster, en er zitten functies op die mij erg handig lijken zoals locatie opslaan.

ik ga me er nog maar dieper in verdiepen en zoeken of ik ergens beide modellen kan uittesten.
ik ben vandaag bezig geweest met de geleende etrex 20 en persoonlijk vind ik hem net te klein en de knoppen dienen vrij hard ingedrukt te worden.

ik ga daarom over tot de aanschaf van een gpsmap, deze lijkt op het forum goed aangeschreven.

ik twijfel wel nog even over de te nemen versie, ik wil liefst een nieuw toestel, dan weet ik zeker dat het ding lang mee gaat, dus dan kom ik op de 64 uit.

de st valt sowieso af want een topo kaart heb ik nu niet nodig en die zal vast of gratis zijn of desnoods ooit aan te schaffen zijn. blijven de 64 en de s over. ze schelen momenteel rond de 50 euro.

momenteel neig ik naar de s versie, niet vanwege de kleur maar de barometer en het digitale compas lijken me wel handig, ook met wandelen en mischien dat ik er ook wat aan heb met vaarkaarten.

dus tenzij iemand een doorslaggevend argument heeft voor het niet nemen van de s dan hoor ik het graag anders bestel ik morgen de s
Mooi apparaat, ik denk idd dat je daar alle kanten mee op kunt :-D Oogt alleen wat minder gestroomlijnd dan een GPS ontvanger voor op de fiets zoals de Edge...

Zelf zou ik de versie zonder digitaal kompas en barometer kiezen.

Die elektronische kompassen vertrouw ik niet zo en heb zelf toch altijd een conventioneel kompas mee als backup. Verder merk je op de fiets snel genoeg of je de goede kant op fietst...

Zo'n barometrische hoogtemeter lijkt me ook meer een "gimmick"? Om accuraat de hoogte te meten moet je volgens mij frequent het apparaat kalibreren. Misschien is het wel ergens handig tijdens het zeilen etc maar daar heb ik geen ervaring mee :-P
Niall schreef:Mooi apparaat, ik denk idd dat je daar alle kanten mee op kunt :-D Oogt alleen wat minder gestroomlijnd dan een GPS ontvanger voor op de fiets zoals de Edge...

Zelf zou ik de versie zonder digitaal kompas en barometer kiezen.

Die elektronische kompassen vertrouw ik niet zo en heb zelf toch altijd een conventioneel kompas mee als backup. Verder merk je op de fiets snel genoeg of je de goede kant op fietst...

Zo'n barometrische hoogtemeter lijkt me ook meer een "gimmick"? Om accuraat de hoogte te meten moet je volgens mij frequent het apparaat kalibreren. Misschien is het wel ergens handig tijdens het zeilen etc maar daar heb ik geen ervaring mee :-P
bedankt, ik weet het niet, of het iets is voor het zeilen, ik ga als ik de gps het zeker eens proberen de boot
de st valt sowieso af want een topo kaart heb ik nu niet nodig en die zal vast of gratis zijn of desnoods ooit aan te schaffen zijn. blijven de 64 en de s over. ze schelen momenteel rond de 50 euro.

De topo kaart in de Garmins met een "t" in de naam zit voorgeïnstalleerd in het toestel, en is NIET los leverbaar. MrGPS legt dat heel mooi uit in een YouTube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=jhWUgkIwILs

De hoogte info in deze kaart lijkt me zeer bruikbaar voor fietsers en wandelaars. Ook dat komt in bovenstaande video aan de orde.
Reijer schreef:de st valt sowieso af want een topo kaart heb ik nu niet nodig en die zal vast of gratis zijn of desnoods ooit aan te schaffen zijn. blijven de 64 en de s over. ze schelen momenteel rond de 50 euro.

De topo kaart in de Garmins met een "t" in de naam zit voorgeïnstalleerd in het toestel, en is NIET los leverbaar. MrGPS legt dat heel mooi uit in een YouTube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=jhWUgkIwILs

De hoogte info in deze kaart lijkt me zeer bruikbaar voor fietsers en wandelaars. Ook dat komt in bovenstaande video aan de orde.
dat klopt, ik ken het filmpje maar zonder wandel en fietsenpaden heb ik er niet zoveel aan. het was leuk geweest als die er wel opstonden maar helaas
De ST heeft 2x zoveel intern geheugen, voor mij een belangrijk punt. https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/catalog ... uct=140022
Ik gebruik hem nu bijna een jaar, top apparaat maar ik heb dan ook een Garmin-tik en inmiddels de 3e generatie. De 62 die ik eerst had is in Afghanistan geweest (Amerikaanse militairen hebben er allemaal een) en rondom de poolcirkel. Blijft gewoon werken. In Afghanistan heb je behalve Taliban ook vreselijk fijn alles vernietigend zand, diegene die hem van mij geleend had vertrouwde meer op de Garmin dan het defensiemateriaal.
Stekeltje schreef:De ST heeft 2x zoveel intern geheugen, voor mij een belangrijk punt. https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/catalog ... uct=140022
Ik gebruik hem nu bijna een jaar, top apparaat maar ik heb dan ook een Garmin-tik en inmiddels de 3e generatie. De 62 die ik eerst had is in Afghanistan geweest (Amerikaanse militairen hebben er allemaal een) en rondom de poolcirkel. Blijft gewoon werken. In Afghanistan heb je behalve Taliban ook vreselijk fijn alles vernietigend zand, diegene die hem van mij geleend had vertrouwde meer op de Garmin dan het defensiemateriaal.
dat klinkt behoorlijk stevig inderdaad. maar wat maakt het interne geheugen uit als je kunt uitbreidden?