Aniphys schreef: Hoe het met de VDO M3.0 zit kan ik helaas niet vertellen.
Inmiddels is er een VDO M4, die ik binnenkort in Schotland ga gebruiken. Ik had ook een MC 2.0 (met draad), waarvan de knoppen zich inderdaad moeilijk in lieten drukken. Er zaten mij ook wat teveel knoppen op: 2 boven, 1 links, 1 rechts en 1 onder. Ik vergat steeds weer welke knop waartoe diende. De handleiding was een veeltalig bijbeltje, ook niet handig. Dus heb ik uiteindelijk een spiekbriefje op A5 formaat gemaakt, dat permanent in het kaartvak van mijn stuurtas zat. Ook hinderlijk vond ik dat het aantal geklommen meters per dag op mijn MC 2.0 aanzienlijk lager uitviel dan bij Corrie (die nog een MC 1.0 op haar stuur heeft zitten; zij kan ook veel beter met knoppen omgaan dan ik), als we precies dezelfde route reden...
Een paar weken terug dacht ik dat de hoogtemeting van mijn MC 2.0 het niet goed meer deed. Gewoonlijk gaf hij tijdens het fietsen een heel geloofwaardig hellingpercentage van het laatst afgelegde stukje weg aan; dat wil ik graag weten als ik veldwerk voor een fietsgids verricht. Opeens klopte er echter niks meer van: soms gaf hij aan dat het vlak was terwijl ik echt moest klimmen, even later meldde hij dan weer een stijging van 25%, terwijl ik niet eens in het lichtste verzet hoefde te trappen. Ik vermoedde dat het minuscule gaatje waardoor de luchtdruk wordt gemeten (bij de MC 2.0 is dat veel kleiner dan bij de MC 1.0), verstopt was met vuil, waardoor de meting niet nauwkeurig meer was. Vervolgens heb ik even met een speld in dit gaatje geprikt. Sindsdien zijn hoogte, temperatuur en hellingpercentage op mijn MC 2.0 permanent 0! Als ik even had nagedacht, had ik kunnen weten dat direct achter dat gaatje een dun vlies zit, dat zeer gevoelig is voor luchtdrukschommelingen. Dit vlies heb ik dus lekgeprikt
Achteraf vermoed ik dat de rare hoogteschommelingen die het apparaatje gaf, veroorzaakt werden door het weer. Ik fietste door de smalle, hellende straten van Boulogne met rukwinden van 7 tot 9 beaufort: dan is de luchtdruk waarschijnlijk zo instabiel, dat een fietscomputer er geen betrouwbaar hellingpercentage uit af kan leiden.
Juist voor het meten van temperatuur en hellingpercentages gebruikte ik deze fietscomputer, omdat mijn gps dat niet (direct) doet (naderhand kan ik wel uit hoogteprofielen aflezen hoe steil het ergens geweest moet zijn). Daarom ga ik nu de M4 op mijn stuur zetten. Tot mijn genoegen is deze veel kleiner dan zijn voorganger (zodat er nu meer ruimte overblijft voor de fietsbel) en zitten er slechts 3 knoppen op. Wel ben ik weer een hele avond bezig geweest om een nieuwe spiekbrief te maken...