Additionally, paste this code immediately after the opening tag: B&M USB-Werk - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

B&M USB-Werk

I wasted money on the USBwerk. I tested it will a few devices and it doesn't work with the Samsung Galaxy Note 3, iPhone 3GS, iPad 1 or iPad 3.

B&W didn't accept they were at fault but I'd at least expect a warning on the product that it doesn't work with certain (a lot of) devices..
Ik heb ook een USB Werk op de fiets met een naafdynamo van Shimano (super eenvoudig monteren) en vanwege het bufferaccutje, wat niet heel veel groter is dan 2x AA. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het alleen voor kleine toestellen zou werken en niet voor lange periodes stilstaan, maar juist om de korte momenten op te vangen. Zodat als ik er een Garmin GPS aan zou koppelen deze niet gelijk gaat zeuren dat de spanning is weggevallen en dat hij zich gaat uitschakelen.

Ik weet dat voor grotere apparaten je een veel grotere bufferaccu nodig hebt en als je die wilt vol fietsen je daar beter een gewone E-Werk voor kan nemen, maar 2 bufferaccus achter elkaar is niet wat ik zocht (en ook geen grote bufferaccu).

In een aantal tests weet ik dat de USB-Werk prima werkt met de volgende toestellen:
- Telefoon FP1 (Fairphone 1st edition), accu word prima opgeladen
- Garmin Dakota 20
- Oregon 650 (zonder bijladen interne accu's)
- GPSmap62st
- Teasi One 2, interne accu wordt bijgeladen en toestel werkt
- Mio Cyclo 505, interne accu wordt bijgeladen en toestel werkt

Probleem toestel:
- Montana 600 met intern de Li-Ion accu. Dit gaat niet goed de Montana iedere keer roept dat de spanning wegvalt en weer terugkomt en of spontaan aangaat.

Ik wil de Montana nog een keer testen, maar dan met 3x AA erin, omdat die niet bijgeladen kunnen worden in toestel en de Montana dan alleen stroom voor zichzelf nodig heeft.

Bij een iPad, grote telefoons en andere tablets zal de laadstroom die ze nodig hebben te hoog zijn, trekt daardoor de buffer accu binnen no time leeg en dan is het op. Voor deze is de USB-Werk zeker niet bedoeld. 5V bij max. 500 mA is voor een iPad mini de helft van de geleverde 1A door de eigen voedingsadapter (2.1A bij oudere iPad's en uitgaande van spec's op voedingadapter).



In alle gevallen eerst een eindje gefietst (30 min denk ik minimaal) en daarna pas de toestellen aangesloten, zodat ik niet begin met een lege bufferaccu.
GPS Expert schreef:Probleem toestel:
- Montana 600 met intern de Li-Ion accu. Dit gaat niet goed de Montana roept iedere keer dat de spanning wegvalt en weer terugkomt en of spontaan aangaat.

Ik wil de Montana nog een keer testen, maar dan met 3x AA erin, omdat die niet bijgeladen kunnen worden in toestel en de Montana dan alleen stroom voor zichzelf nodig heeft.
Vandaag een rondje waarbij ik gelijk de test heb uitgevoerd met de Montana en 3x AA accu (3x Sanyo Eneloop 2450mAh) die uit de lader kwamen.

Na eerst een 7-8km te hebben gefietst zonder aangesloten te zijn op USB-Werk (die wel werd geladen) de USB kabel in de Montana gestopt. Montana op spanner mode en vraagt of deze naar USB stand moet, nee. Spanning weggevallen, doorgaan. Deze laatste vraag had ik niet verwacht, mogelijk de buffer accu nog te leeg.

Ik ben gaan fietsen en ook even zo langzaam mogelijk. Langzaamste was iets van 5.7km/h en de Montana bleef netjes aan, scherm achtergrondverlichting stond op 100%. Daarna gewoon gaan fietsen (ergens tussen de 20 en 24 Km/h) en Montana blijft netjes aan, geen spanningsproblemen, zoals dat wel is als de interne Li-Ion accu in het toestel zit.

Ook een aantal keren enige tijd voor stoplichten moeten wachten, maar geen vragen over weggevallen spanning, dus nu is de buffer-accu van de USB-Werk wel voldoende om de Montana van stroom te voorzien. Accu symbool op de Montana is in deze stand een stekker symbool.
GPS Expert schreef: Na eerst een 7-8km te hebben gefietst zonder aangesloten te zijn op USB-Werk (die wel werd geladen) de USB kabel in de Montana gestopt. Montana op spanner mode en vraagt of deze naar USB stand moet, nee. Spanning weggevallen, doorgaan. Deze laatste vraag had ik niet verwacht, mogelijk de buffer accu nog te leeg.
De handleiding van B&M zegt hierover;

BITTE BEACHTEN: Hinweise zum Laden mit dem USB-WERK

Um den Pufferakku, der den Ladestrom liefert und konstant hält, komplett zu laden, muss man etwa 20 Minuten bei einer Geschwindigkeit über 17 km/h ohne angeschlossenes USB-Endgerät - und bei ausgeschalteter Lichtanlage - fahren. Damit ist das USB-WERK im Rahmen seiner Möglichkeiten optimal zum Betreiben/Laden eines USB-Gerätes vorbereitet.

8km fietsen is dus wat kort om de interne accu voldoende op te laden.

Onze ervaring met de E-work en een GPSmap62 zijn ook heel positief. Al hebben wij nooit de achtergrondverlichting aan. Een pauze van 30minuten is geen probleem dan blijft de GPS gewoon aan.

Ronald van der Perk
Ik weet dat veel wereldfietsers een voorliefde hebben voor "duur" en "te duur", en soms is het de moeite waard om wat euro's meer te investeren voor het loutere plezier van het hebben van een mooi product. In het geval van een stukje elektronica vind ik dit echt weggegooid geld, vandaar dat ik een vele malen goedkopere oplossing gebruik voor mijn elektrische energievoorziening onderweg.
Ik koppel mijn Son naafdynamo aan een KEMO converter, die ik een powerbank laat opladen. Een tweede powerbank koppel ik aan mijn Garmin 450t. Tegen de tijd dat die powerbank leeg is, wissel ik ze om (de andere is dan vol of vrijwel vol).
Werkt in de praktijk probleemloos en zoals ik al zei, véél goedkoper dan de B&W USB-Werk....
Soms telt de prijs, soms het gewicht:

1x USB-Werk - 1x 53gram
2x PowerBank 10000+ mAh - 2x 250gram = 500gram

Het idee om 2 powerbanks te nemen is leuk, mij lijkt 1 (zware) PowerBank voldoende met de KEMO converter. Ik zie de meerwaarde van de 2de PowerBank niet zo snel (behalve als het 2 kleintjes zijn).

Qua eenvoud voor de meesten van ons wint de USB-Werk het zeer duidelijk t.o.v. een KEMO converter.
Vanwege het lage gewicht en de lage prijs heb ik de Kemo-converter ook geprobeerd. Het probleem was echter dat hij onder de 10 en boven de 30 km/u geen stroom doorgeeft. Bij snelheden boven de 30 km duurde het bovendien erg lang voordat hij bij lagere snelheden weer stroom ging leveren. Bovendien is het een kwetsbaar geheel. De behuizing was snel gebroken en toen het stekkertje sneuvelde was het einde oefening. De B+M-converter scoort tot op heden meer punten, hoewel de micro-USB-stekker wel roest, maar deze is vervangbaar.
Ach, sommige wereldfietsers hebben een voorkeur voor "goedkoop" en "te goedkoop"... :lol: .
Wat betreft de twee powerbanks die ik gebruik: het zijn PowerBanks 7000 van Asolar, en die kunnen niet tegelijkertijd opgeladen worden en een apparaat voeden, helaas. Dus vandaar deze oplossing. De massa valt wel mee, 350 gram voor twee stuks.
Alles kan stuk natuurlijk, maar als je de KEMO monteert op de horizontale framebuis, zoals ik gedaan heb, zie ik niet hoe je hem snel kunt slopen. Bij mij functioneert een en ander al duizenden kms probleemloos. De problemen met het uitvallen bij te lage of te hoge voedingsspanning, zoals gemeld door Bert, kan ik niet reproduceren. Exemplarisch probleempje?
GPS Expert schreef:Ik heb ook een USB Werk op de fiets met een naafdynamo van Shimano (super eenvoudig monteren) en vanwege het bufferaccutje, wat niet heel veel groter is dan 2x AA. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het alleen voor kleine toestellen zou werken en niet voor lange periodes stilstaan, maar juist om de korte momenten op te vangen. Zodat als ik er een Garmin GPS aan zou koppelen deze niet gelijk gaat zeuren dat de spanning is weggevallen en dat hij zich gaat uitschakelen.

Ik weet dat voor grotere apparaten je een veel grotere bufferaccu nodig hebt en als je die wilt vol fietsen je daar beter een gewone E-Werk voor kan nemen, maar 2 bufferaccus achter elkaar is niet wat ik zocht (en ook geen grote bufferaccu).

In een aantal tests weet ik dat de USB-Werk prima werkt met de volgende toestellen:
- Telefoon FP1 (Fairphone 1st edition), accu word prima opgeladen
- Garmin Dakota 20
- Oregon 650 (zonder bijladen interne accu's)
- GPSmap62st
- Teasi One 2, interne accu wordt bijgeladen en toestel werkt
- Mio Cyclo 505, interne accu wordt bijgeladen en toestel werkt

Probleem toestel:
- Montana 600 met intern de Li-Ion accu. Dit gaat niet goed de Montana iedere keer roept dat de spanning wegvalt en weer terugkomt en of spontaan aangaat.

Ik wil de Montana nog een keer testen, maar dan met 3x AA erin, omdat die niet bijgeladen kunnen worden in toestel en de Montana dan alleen stroom voor zichzelf nodig heeft.

Bij een iPad, grote telefoons en andere tablets zal de laadstroom die ze nodig hebben te hoog zijn, trekt daardoor de buffer accu binnen no time leeg en dan is het op. Voor deze is de USB-Werk zeker niet bedoeld. 5V bij max. 500 mA is voor een iPad mini de helft van de geleverde 1A door de eigen voedingsadapter (2.1A bij oudere iPad's en uitgaande van spec's op voedingadapter).



In alle gevallen eerst een eindje gefietst (30 min denk ik minimaal) en daarna pas de toestellen aangesloten, zodat ik niet begin met een lege bufferaccu.

Bij mij werkt de Mio 505 niet op de usb-werk.
Ik heb net hetzelfde probleem als met jou montana 600.
Op de E-werk gaat dit probleemloos.
Ik wil met een USB-werk tijdens het rijden een powerbank opladen. Een powerbank van 12000 mAh en heeft een input nodig van 5V/1A.

Ik heb B&M gemaild of het kan en dit is het antwoord: "Von den technischen Daten her sollte diese Konstellation funktionieren. Leider können wir keine Garantien übernehmen, dass sich einzelne Geräte auch wirklich über das USB-Werk laden lassen".

Maar heeft iemand ervaring met het opladen van een powerbank met een B&M USB-werk?

gr,
Patrick
Ik heb er een GP Powerbank model GL343 aan gehangen (4000mAh en als input 5V 0,8A nodig) en die wordt niet geladen.
Een aantal antwoorden terug werd uitgelegd dat de E-werk efficienter is dan de USB-werk. Waarschijnlijk ook bij het opladen van een Powerbank?
De E-werk is ook instelbaar en de USB-werk niet, dat kan het ook verbeteren.
1A is lijkt mij relatief weinig, bijv, mijn telefoon trekt 2,1A dus die laat de boel enkel warm worden.
Je hebt een minimale en een maximale stroomsterkte die nodig is om een apparaat op te laden. Vermeld staat meestal alleen de maximale stroomsterkte.

Als je 1A uit een USB-Werk wilt krijgen moet je heel hard trappen. In de plaatjes op de vorige pagina's zie je de prestaties van de E-Werk; de USB-Werk is minder efficient.
headlight schreef:1A is lijkt mij relatief weinig, bijv, mijn telefoon trekt 2,1A dus die laat de boel enkel warm worden.
Neen.
Bedankt voor jullie antwoorden, het lijkt me inderdaad moeilijk om mijn powerbank met een USB werk op te laden tijdens het rijden, en zeker wanneer ik vooral offroad rij. Een gemiddelde van 20 Km/h is dan niet reëel, in het Massif Central. Het wordt gewoon opladen van de powerbank op de camping.

gr,
Patrick
Alien schreef:
headlight schreef:1A is lijkt mij relatief weinig, bijv, mijn telefoon trekt 2,1A dus die laat de boel enkel warm worden.
Neen.
als ik een 1A lader op mijn telefoon zet dan loopt telefoon gewoon leeg, en de lader gaat stuk, evenals 0,8 en op 1,2A. ik heb dit zelf getest voor school destijds.

of mis ik iets in de e werk of usb werk?
Weet iemand hoe de E-Werk met bufferaccu in de praktijk functioneert vergeleken met een Zzing? Zelf gebruik ik sinds 3 jaar een Zzing (de smartphone versie met een ingebouwde buffer van 5 AA-batterijen).
Als ik een half lege iPad Mini na een dag fietsen aan de Zzing leg, dan neemt de lading van de iPad Mini toe tot circa 70%, maar dan zijn de batterijen in de Zzing wel zo goed als leeg. Helemaal vol zullen de batterijen in mijn Zzing nooit zijn, omdat de Zzing tijdens het fietsen de gps van stroom voorziet (tijdens langere pauzes zet ik de gps wel altijd uit en de schermverlichting staat zelden aan). Hoe ver zou een E-Werk + bufferaccu in een vergelijkbare situatie komen met een halflege iPad Mini?
keesswart schreef:Hoe ver zou een E-Werk + bufferaccu in een vergelijkbare situatie komen met een halflege iPad Mini?
Niet ver, eerder terug. Die bufferaccu is 1400 mAh, maar volledig opgeladen zal hij misschien 1000 mAh leveren. Dat is net zoveel als (goede) halfvolle batterijen in een Zing. En 1000 mAh is 20% van een iPad mini accu, dus dat klopt wel redelijk met jouw verhaal.