Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Al die keuze - Forum Wereldfietser

Al die keuze

Dag allen,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Joost en 35 jaar. Nu ben ik opzoek naar een fiets om volgende jaar Denemarken te gaan ontdekken samen met mijn vriendin.
Nu wilde ik dit eerst op onze racefietsen gaan doen maar ik wil toch wel de mogelijkheid hebben om onverharde te gaan berijden.
Dit gaat niet met een racefiets. Ik heb bedacht om een oude Rigid MTB te kopen en deze om te bouwen tot vakantiefiets. NU lees ik de voors en tegens.

Ik weet het niet meer. Ik ben 110 kilo en 2 meter en moet dus wel een sterk en goed frame hebben met goede wielen. Is het mogelijk om in een normale trekking fiets bredere banden te zetten?

Nu wil ik niet gelijk groot investeren omdat we willen kijken of het iets voor ons is.
Ik heb een beperkt budget voor 2 fietsen. Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor jullie reacties en wat een prachtig forum is dit toch,

Groeten,

Joost
Wat wijsheid is weet ik niet, maar wij hebben voor de eerste vakantie 2 tweedehands vakantiefietsen gekocht. Deze uiteindelijk voor dezelfde prijs weer verkocht na 2 vakanties toen we wat beter wisten wat we belangrijk vonden aan een fiets.

Als je een fiets koopt van een goed merk (Koga, Santos, Snel etc.) verliezen deze nauwelijks waarde als je hem netjes houdt. Het is wel een beetje zoeken om een aardige fiets voor een goede prijs te krijgen. Fietsen van 10 jaar oud die voor 70% van de nieuwprijs worden aangeboden zijn geen uitzondering! Ook zijn er op marktplaats een paar handelaartjes actief die alle aantrekkelijke fietsen voor je neus weg kapen.

Maar als je het aanbod goed in de gaten houdt, snel handelt en een beetje kijk hebt op wat goed is en wat je moet laten staan, kan je best prima 2ehands fietsen vinden.
Een normale trekkingfiets? een rigid (stalen) mtb? Het begrip trekkingfiets bestond 20 jaar geleden zeker niet. Er waren wel fietsen die het doel dienden. Wat bedoel je dus? Een goede stalen mtb van zeg, 1993, kun je zeker vinden. Met jouw maten wordt de spoeling heel dun. Verwacht daarvan ook geen wonderen. Nieuw achterwiel en nog wat dingen is het minste. 2 jaar terug heb ik nog een stalen Trek van marktplaats gehaald (€60) voor hetzelfde doel. Bij de eerste reis scheurt de achtervelg in een franse streek waar ze geen 559 wielen hebben. Had ik toch een goed achterwiel moeten laten vlechten...Verkeerde zuinigheid blijft verkeerd, ook als het binnen het budget blijft.
zomaar wat ervaringen. :wink:
beste Lange Joost,

ik ben twee meter en 100 kilo en ken je probleem. op fietsvakantie ben ik nog niet geweest (da's natuurlijk 'vloeken in de kerk', ha ha), maar ik fiets best veel, met bagage en/of kinderen en al veertig jaar. ook doe ik het meeste onderhoud zelf en zie dus wat er wel/niet heel blijft. vandaar dat ik het herken als zware mensen zeggen dat ze één achterwiel per jaar verslijten, maar een goed achterwiel blijft lang(er) heel.
ik rij op een grote stadsfiets van Azor en daar kun je ook een fietsvakantie in een vlak tot glooiend landschap mee doen. (ik heb ook in het heuvelachtige ZLimburg gewoont en gefietst) ik bedoel: op een grote herenfiets kun je ook op een eerste fietsvakantie, bijvoorbeeld een Batavus stabilo of een hoge gazelle en die vind je op marktplaats (framemaat 65 of 66 of 70 cm).

vorig jaar heb ik voor weinig een tweedehands stalen koga (model terraliner, een hybride) van 66 cm framehoogte gekocht en opgeknapt en dat is nu een heerlijke (reis-/toer-)fiets. voor zo'n ruime 200 euro had ik een goede fiets, met onderdelen die ik nog had en zelf het nodige sleutelen. zie hier: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18226
(ik ben nu weer zo'n fiets aan het opbouwen, maar die is met maat 57 veel te klein voor jou)
! zorg inderdaad vooral dat je achterwiel goed is want die krijgt het zwaar te verduren. qua gewicht is een bagagekar voor je bagage een idee want zo haal ze aardig wat gewicht van je achterwiel. dat hoeft niet direct een BOB-aanhanger van 300 euro te zijn.
als ik jou was zou ik marktplaats in de gaten houden en een nette tweedehands koga of trek of villiger of gazelle of andere hybride van framemaat 65 of 66 cm kopen. misschien pas je op framehoogte 63 cm, maar meet dan eens je binnenbeenlengte en doe die x 0,66 en dan weet je ruwweg je framemaat.
of bijvoorbeeld een giant expedition: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

of bijvoorbeeld een hoge al aangepaste mountainbike: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

qua banden: veelal past bandbreedte 40 mm (40-622) op een fiets waar de standaard 37 mm (37-622 of 28 x 13/8 x 15/8) maat op zit. en even kijken naar het frame en passen is altijd handig. een bredere en dikkere band heeft meer volume ('luchtkamer') en kan daarom klappen beter opvangen.

succes! hoogframe
Afhangend van budget en technische kennis:

Batavus heeft met de Batavus Zonar een erg goede instap trekkingfiets gelanceerd met een flink oversized frame en gewoon degelijke onderdelen. Hij won de fiets van het jaar prijs op de Bike Expo en Op Pad heeft hem bekroond, mijns inziens terecht. Ik zie hem voor 584 euro online.

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=ba ... gws_rd=ssl
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb die verhoogde MTB gezien en ga waarschijnelijk kijken zaterdag. :lol: 8) http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Ik heb een racefeits gehad met hand gespaakte wielen. Voor 28 en achter 36 spaaks. Dit omdat de standaard wielen binnen het jaat stuk waren.
De hand gespaakte hebben het 4 jaar volgehouden (en langer) zonder wat dan ook. Ik heb deze racefiets verkocht en een nieuwe Stevens gekocht met Fulcrum wielen en deze bevallen zeer goed. na 1,5 jaar een keer aan laten draaien.
Ben wel van plan om hand gespaakte wielen te kopen en dan 36 achter met dikkere spaken voor de vakantiefiets.

Mijn voorkeur gaat uit naar bredere banden en ik wil absoluut geen voorvering of vering in de zadelpen. Ik kan gelukkig het meeste zelf of ik zoek het uit.
Het zelf spaken en uitlijn van een wiel laat ik doen door een ervaren fietsenmaker.
Ik heb helaas niet het geld voor een Santos en wil dus zelf iets gaan maken wat jaren meegaat. Heb in een ver verleden ooit een oude racefiets opnieuw opgebouwt en voorzien van een nieuw kleurtje en stickers.
Moet zeggen dat ik de zelfbouw uitdaging ook mooi vind.

Als ik hier mee aan de slag ga zal ik wel wat foto's plaatsen.

Nogmaals bedankt voor jullie tips en antwoorden!!
Het blijft een zoek toch met mijn lengte en gewicht.

Is idd mooie fiets die Batavus Zonar!! Ga ik ook eens uitzoeken.

Groeten,

Joost
loknor schreef:Batavus heeft met de Batavus Zonar een erg goede instap trekkingfiets gelanceerd
Let op: oversized betekent NIET dat de buizen extra sterk zijn, maar alleen dat ze extra dik zijn. Om het gewicht een beetje binnen de perken te houden wordt de wanddikte dan teruggebracht.
Ik vind het een vreemd advies om een groot, zwaar en waarschijnlijk sterk persoon een fiets te adviseren die instapmodel is van een merk dat eigenlijk niet (meer) aan trekkingfietsen doet, waarvan bij de specificaties naven, spaken, velgen en diverse andere relevante dingen voor een flink persoon niet eens genoemd worden, dat als 'zeer licht' aangeprezen wordt én waar nog geen gebruikerservaringen van zijn.
sjefke schreef:Het begrip trekkingfiets bestond 20 jaar geleden zeker niet.
Ik had nochthans in 1993 een 'Gazelle Formula Trekking', een model dat in 1992 door Gazelle op de markt gebracht was omdat vele andere merken ook trekkingfietsen op de markt hadden gebracht en omdat ze ook wat wilden doen in die richting. Ze hadden voor Frank van Rijn immers een fiets hadden gemaakt met de naam Gazelle. 1993 is inmiddels 22 jaar geleden.
Ave Gone schreef:
loknor schreef:Batavus heeft met de Batavus Zonar een erg goede instap trekkingfiets gelanceerd
Let op: oversized betekent NIET dat de buizen extra sterk zijn, maar alleen dat ze extra dik zijn. Om het gewicht een beetje binnen de perken te houden wordt de wanddikte dan teruggebracht.
Ik vind het een vreemd advies om een groot, zwaar en waarschijnlijk sterk persoon een fiets te adviseren die instapmodel is van een merk dat eigenlijk niet (meer) aan trekkingfietsen doet, waarvan bij de specificaties naven, spaken, velgen en diverse andere relevante dingen voor een flink persoon niet eens genoemd worden, dat als 'zeer licht' aangeprezen wordt én waar nog geen gebruikerservaringen van zijn.
Ik heb hem bereden. Heb jij hem uberhaupt al eens in persona gezien?

De draaiende onderdelen zijn Shimano, Ryde (Rigida) halfhoge velgen, Schwalbe banden, Racktime drager en een bups XLC/Humpert spul. Goede sterke niet verende voorvork met lowrider nokken. Degelijk spul. De adviesprijs is dan ook 799 (wat hem niet echt interresant maakt, maar wel aangeeft dat er budget was voor goede onderdelen).

Betreft belasting, een groot deel van de componenten (inclusief de vork) is hetzelfde als die van onze Batavus Razers die we beladen met twee kleuters EN lowrider voortassen (dus al snel 125kg+). Die fietsen geven geen enkele krimp. Mijn vrouw vergelijkt de Razer qua rijgedrag met de Santos Travelmaster die we ook hebben. De Zonar rijdt vrijwel hetzelfde.

Bovendien, de mensen die die fiets hebben verkozen zijn geen complete koekenbakkers (onder andere Menno Grootjans, Gijs Lonink).

Je gaat erg kort en elitair door het bochtje. Het is geen absolute topfiets, maar het is wel degelijk een erg goede fiets en voor dat bedrag van onder de 600,- is het een erg goede deal.
loknor schreef:Je gaat erg kort en elitair door het bochtje.
Nee, sorry, Jij hebt altijd gelijk. Toch wel fijn dat je na stevig aandringen toch besluit om argumenten aan te dragen. Geen speld tussen te krijgen natuurlijk. En awards, dat zijn altijd uitstekende spullen.
Ik kijk na een week weer op dit forum. Ik vind het jammer dat discussies zo verwijtend worden. Iets meer respect graag.
Ok, ik was blijkbaar weer eens bot. Mijn excuses.
Al goed.
beste Lange Joost,
ik stuur je een pb want ik heb een idee voor een fiets, die mogelijk wat is voor je vriendin.
groet, hoogframe
Dag Allen,

Ik heb een Giant Escaper gekocht. Mooie fiets. Past goed.
Alleen nog andere zadel pen er in.

Bedankt voor de tips,

Groeten,

Joost
Qua wiel zou je kunnen kijken naar eentje met meer spaken dan normaal. Bij Santos las ik "eventueel bieden we ook de optie voor een speciale tandemversie Rohloffnaaf met 48 spaken. In dat geval wordt de kracht dus over 1,5 keer meer spaken verdeeld dan bij de standaard 36 gaats uitvoering."
Met een versnellingsnaaf heb je nog een voordeel tov derailleur dat het wiel symmetrisch gespaakt is en niet paraplu, daardoor is de belasting van de spaken mooier verdeeld.
Lange Joost schreef:Ik heb een beperkt budget
hans-l schreef:Qua wiel zou je kunnen kijken naar ... speciale tandemversie Rohloffnaaf met 48 spaken.
:shock:

Er zijn ook budgetvriendelijkere tandemwielen hoor.
Ave dank voor de aanvulling.
goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens.
Misschien dat Santos teveel 'Rohloff-fan' is in jouw ogen, maar die rekenen voor op de site dat je de aanschafprijs terugverdient door minder onderhoud (denk aan kosten vervangen tandwielsetjes en moeite van regelmatig smeren om rendement hoog te houden). Je moet alleen wel over 60.000 km of zo rekenen en dat kan heel veel jaar zijn.
hans-l schreef:Ave dank voor de aanvulling.
goedkoop is duurkoop zeggen ze wel eens.
Misschien dat Santos teveel 'Rohloff-fan' is in jouw ogen, maar die rekenen voor op de site dat je de aanschafprijs terugverdient door minder onderhoud (denk aan kosten vervangen tandwielsetjes en moeite van regelmatig smeren om rendement hoog te houden). Je moet alleen wel over 60.000 km of zo rekenen en dat kan heel veel jaar zijn.
Iemand die een oude mtb wil ombouwen om eens te kijken of een fietsvakantie iets voor hem is, het advies geven een Rohloff tandemwiel te kopen want "goedkoop is duurkoop" is natuurlijk een onzin advies.
Mijn idee :wink: Gewoon een goede wielbouwer er eentje laten bouwen. Ken er nog wel eentje in Kiel Windeweer :wink: .
Ja Inge, nou weten we het wel :wink: . Een off-the-shelf 36 spaaks wiel met een Deorenaafje gaat ook echt wel voldoen hoor.