Hai,
Buiten europa kies ik er voor om bij een huis met een grote, omheinde tuin te staan, aanbellen en vragen of je een nachtje bij hun mag kamperen. Neem een fotootje van je tentje mee, zo kun je katen zien wat je bedoeld. Ook is het raadzaam duidelijk te maken dat je de volgende ochtend weer vertrekt, dat je niet bij de mensen blijft wonen
Zelf zorg ik altijd voordat ik op huizenjacht ga dat ik voldoende water bij me heb, eten zowiezo. Ook dat zeg ik dan als ik het aan het vragen ben, ik heb alles bij me, heb alleen een klein stukje grond nodig voor de tent.
In 99 van de 100 gevallen is een plekje geen probleem.
Ook heb ik wel in hele kleine gehuchtjes ( 50 huizen of minder ) mijn tentje op het 'dorps' plein gezet, is dan ook wel veilig.
Tja, als je al een tijd geen huis heb gezien waar je het zou kunnen vragen is het zo dunbevolkt dat je ook wild kan kamperen !
Mijn ervaring is wel dat je het aan de man des huizes moet vragen, vrouwen nemen of mogen geen beslissing nemen, afhankelijk van het land natuurlijk.
Als het toch moeilijk gaat, beetje zielig kijken, zeggen dat je zoooo moe bent en wat geld aanbieden eventueel.
In de regel willen mensen een fietser graag helpen en ligt er een leuke avond in het veschiet.
Succes !