Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude mountainbike ombouwen/opknappen - Forum Wereldfietser

Oude mountainbike ombouwen/opknappen

Ergens rond mijn achttiende (in 1989 alweer) keerde ik mijn spaarpot om en kocht een Giant Track. Toentertijd 1200 gulden. Er zit een Shimano Exage 500 LX groep op. Vervolgens deed ik eindexamen, verhuisde naar Amsterdam, en de Giant bleef werkloos bij m'n ouders in de schuur staan. Nooit meer op gefietst.

Onlangs kwam dit ouwe beessie de schuur uitrollen, ik heb voor de gein de banden opgepompt en ben een kort stukje gaan rijden. Viel me alles mee. Er zijn wel wat dingetjes stuk, een remblokje ontbreekt en de klikschakelaar van de voorderailleur lijkt stuk.

Inmiddels heb ik een zoontje van 5 die dol is op fietsen en kamperen, en ik voorzie wel wat tripjes in de toekomst. Nu lijkt het me wel wat om de oude Giant op te knappen en er wat dingen aan te veranderen. Want tijdens dat korte stukje wist ik meteen weer waarom het nooit wat geworden is met mij en die fiets: het stuur staat iets te ver weg en eigenlijk ook iets te laag.

Kortom, het lijkt me wel een leuk projectje om 'em om te bouwen naar iets meer toerfietsachtigs. Probleem: ik word niet gehinderd door enige kennis van zaken. Ik ben nog net niet zo blond dat ik 28-inch banden voor de 26-inchwielen koop, maar dan heb je het wel ongeveer gehad. Gelukkig ben ik niet dom en redelijk handig, maar met stip op 1 staat wel het vergaren van wat kennis op het gebied van fietstechniek en -onderhoud.

Ik heb me al wat ingelezen, maar er ontbreekt nog veel aan mijn kennis en vaardigheden. Gelukkig heb ik mezelf tot volgend jaar zomervakantie gegeven om te leren en te repareren, dus een rush-job hoeft het niet te worden.

Mijn stappenplan tot nu toe:

1) Kennis opdoen. Hopelijk kunnen jullie me helpen met een paar links naar sites of titels van boeken over fietsonderhoud. En als iemand nog info heeft over deze fiets ben ik helemaal blij, want er is niks over te vinden zo oud is 'ie. Heb 1 postje op een forum gevonden van iemand die er een opgeknapt heeft, maar die is van een later jaar, en er zat een hele andere groep op, dus da's niet hetzelfde.

Eerste fase: ding weer aan het rijden krijgen

2) Fiets grondig schoonmaken, verroeste ringetjes, schroefjes, e.d. vervangen (ik loop meteen tegen de vraag aan welke producten ik hiervoor moet gebruiken; iets zegt me dat ik niet de hele boel moet onderspuiten met wd40)

3) Kijken of die klikschakelaar nog tot leven gewekt kan worden.

4) Banden vervangen. Als door een wonder is de voorband na 25 jaar nog goed: die blijft mooi hard. Maar de achterband is beyond repair, en het lijkt me sowieso handig om de gebarsten buitenbanden met veel profiel te vervangen door iets wegvriendelijkers.

5) Remblokjes, remkabels en derailleurkabels vervangen.

Tweede fase: Stuur vervangen en helemaal afmaken

6) Op sommige stukken zit flink wat lakschade. Niet diep, dus geen roest, maar ook niet mooi. Nu ben ik niet bijzonder gehecht aan het jaren-80 uiterlijk van deze fiets, met gekleurde blokjes in vieze kleuren, maar het zou leuk zijn als ik de originele Giant decals intact kon laten of opnieuw kon bestellen.

7) Een ander stuur lijkt me geen sinecure: In een nóg grijzer verleden had ik een racefiets, en ik fietste het liefst half rechtop met mijn handen aan de zijkant van het stuur. De duimen dan over de bevestiging van de remhandels. Op het rechte stuur van de Track lijken de de klikschakelaars en remhandels deel uit te maken van 1 geheel. Als een racestuur niet kan, dan toch in elk geval een andere stuurpen die wat hoger is en minder ver naar voren steekt.


Enfin, first things first: ben ik gek om dit te willen? Waar begin ik met inlezen? Is er een bijbel voor fietsonderhoud? Ik wil er best wat tijd en geld instoppen, en als ik fietsend op vakantie wil gaan, zal technische kennis altijd nodig zijn, dus bijleren moet ik sowieso.

Nog een foto van de fiets. Als jullie niet collectief gaan roepen dat ik gestoord moet zijn om hieraan te beginnen, post ik morgen wel betere, van de goede kant en de onderdelen enzo. Dit is in elk geval de fiets hoe ik 'em aantrof. Ik heb er enkel een lapje overheen gehaald en de banden opgepompt.

Afbeelding
Moet volgens mij best nog iets van te maken zijn. Controleer wel het frame goed op eventuele scheurtjes want dan zou het een no go zijn. Mocht het nog in goede niet scheurtjes vertonende staat verkeren kun je het altijd laten spuiten.

WD 40 is mooi spul om alles wat vastgeroest zit weer los te krijgen.

Banden inderdaad zowel binnen als buiten vervangen, verder alle binnen en buitenkabels. Crankstel uit elkaar evenals trappers, balhoofd ed - goed schoonmaken en weer in invetten + van nieuwe kogellagers voorzien.

Om het stuur hoger te ztten kun je een verstelbare stuurpen monteren die ook iets korter is dan je oude. wel even nadenken of je weer met ene MTB stuur wilt rijden of een race/ randonneur achtig stuur want anders heb je ook nieuwe remgrepen + shifters nodig.

Qua boekjes weet ik niet wat handig is zelf heb ik "fietspech" van Eric Shuit (De vakantiefietser Amsterdam) en uw trekkingfiets in topconditie van Jochen Donner. Misschien is de site van M-Gineering ook nog handig om dingen op te zoeken of eventueel te bestellen.
beste lijn,
(waar woon je?)

kennis opdoen.... tja, tijdschriften lezen en vooral dingen proberen: leren door te doen. (en fouten te maken, maar liever niet met de remmen :wink:
zo'n stalen Giant is m.i. een prima basis. de fiets heeft droog gestaan dus frame en wielen zou ik zo laten (zullen niet erg geroest of verweerd zijn).
ik denk aan:
- kijk hoe droog de banden zijn en vervang die. ook de binnenbanden. welke banden kies je dan. tja, daarover verschillen de meningen en dat is ook hier op dit forum een terugkerend punt. het hangt af waar je de fiets voor gebruikt. (ik ben fan van banden met weinig profiel (want loopt lichter en het rubber geeft de grip, niet het profiel) en die betaalbaar zijn. 20 euro of meer voor zo'n stugge en zware heel-erg-anti-lekband vind ik onzin, maar ieder zijn mening). kies voor dezelfde maat als er nu op zit, dan verandert het stuurgedrag van de fiets niet!
- kijk hoeveel versnellingen er achter zitten en als de shifter goed is (nog zijn klik-standen heeft), blijf bij dat systeem (dus bij bijvoorbeeld 7-speed van Shimano). als je dan het achterwiel er uit hebt en de versnelling los wilt halen, google eens op 'cassette vervangen'. maar laat die cassette eerst zitten en smeer de ketting!
- meet de diameter van het stuur daar waar 'ie in de stuurpen zit. waarschijnlijk is dat 22 mm (7/8e inch) of 25,4 mm (1 inch). heb je een schuifmaat? ga op zoek naar een verstelbare stuurpen. gat voor het stuur moet de goede maat hebben (die heb je net gemeten). lengte van de pen in je frame (in de balhoofdbuis = in de voorvork) moet niet te lang zijn want dan steekt die er persé erg veel uit want klein frame en dus korte balhoofdbuis. kijk hoe ver stuurpen naar voren of schuin omhoog steekt. deze maat heet de voorbouw. die wil je niet te groot, bijvoorbeeld max. 9 cm en door dit schuin te zetten komt je stuur dichterbij want dat wil je. er zijn allerlei webshop voor fietsonderdelen. kijk eens rond op het www.
! - bedenk welk gereedschap je nodig hebt en vraag dat voor Vaderdag! (pignonafnemer? balhoofdsleutels? iets anders? ik neem dat je basisgereedschap als inbussleutels al hebt)
- ga aan de slag!! haal de wielen er eens uit en plaats ze terug. bekijk hoe de rem- en schakelkabels lopen. haal eens iets los en monteer het weer. (en als het niet lukt, zeg gerust iets degelijks een keer achterstevoren, zucht eens diep en dan kun je weer verder, ha ha)

je hebt vooral een verstelbare stuurpen nodig met een niet te lange voorbouw en niet te lange buis. oh ja, als de handvatten erg vast zitten, steek er een dunne schroevendraaier onder, drupjes zeepsop of wasbenzine er in en dan krijg je de handvatten er wel af. of wegsnijden met stanleymes en een paar nieuwe er op als je stuur weer monteert.

het is vooral zaak dat je fiets weer goed gangbaar maakt (want dan kun je er weer mee rijden) en daarna kun je gaan opwaarderen en aanpassen.
succes! groet, hoogframe
Er is een mafkees die een hele site heeft over het ombouwen van MTB's tot trekkingfietsen. 8)
In principe is deze fiets met andere banden (Schwalbe Big Apple?) geschikt voor leuke fietsvakanties, en echt niet alleen in Nederland. Verder zou ik zo min mogelijk aan moderniseren. Moderniseren betekent moderne aandrijving, en dan raak je al snel van het een in het ander. Dus inderdaad nieuwe kabels, remblokjes en de lagers uit elkaar en in het vet. Kijk voor je begint wel goed wat je nu hebt: is dit 7 speed achter, en als dat zo is, is het een cassettenaaf of een goedkope freewheel naaf? Wat is de afstand tussen de achter padden: 130 mm of 135 mm?
Op het web staan heel veel filmpjes over onderhoud (vooral Parktools site is goed, net als hun boek). Doe er je voordeel mee. Verder de site van m-gineering. Misschien heb je hier ook nog wat aan: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf Veel leden van de WF zijn met veel plezier naar de WF fietsreparatiecursus geweest.
Inge1 schreef:Moet volgens mij best nog iets van te maken zijn. Controleer wel het frame goed op eventuele scheurtjes want dan zou het een no go zijn.
lijn heeft de fiets zelf gekocht en er nauwelijks op gefietst, dus de fiets is nog vrjiwel nieuw. Dan zitten er geen scheurtjes in.
Dus gewoon eerste kijken of alles nog werkt en wil draaien. Dan een kleine begroting maken wat er nodig is.
Een paar dingetjes:
* waarschijnlijk is de cassette een 7speed freewheelcassette (ik ben benieuwd naar de detailfoto's). Daar is weinig keuze meer in maar het zal de komende jaren nog wel lukken. Desnoods leg je er eentje in voorraad. Ze kosten weinig.
* niet alleen de schakel- en rembinnenkabels vervangen maar ook de buitenkabels, dat schakelt een stuk lekkerder. Je kaalt de oude eraf en maakt de nieuwe even lang.
* haal dat kettingslot er af, het weegt meer dan het frame.
* controleer de spanning van de spaken in het achterwiel of laat het doen. Bij dit soort fietsen wil de spanning nog wel eens laag zijn of ontbreken.
* de naven moet je wel een keer uit elkaar halen. Na zo'n tijd zal het vet dat er ooit in zat niet meer veel voorstellen.

Als je zoontje nu vijf is heb je nog de tijd :D
De zit op deze fiets is wel een punt van aandacht. Er lijkt een vrij korte en omhoog gerichte stuurpen op te zitten. Erg veel meer naar je toe zal het stuur dus niet kunnen. Een gebogen stuur kan misschien ook iets helpen, net als het stuur alleen maar omhoog halen (maar let op de markering op de pen voor het maximum). Zelf ben ik een fan van racesturen, maar dan mag je frame niet te lang zijn (en dat lijkt het nu juist wel te zijn). Voor 8 speed zijn er van Sunrace wel heel bruikbare en betaalbare gecombineerde rem en schakel handles voor racesturen (bij m-gineering).
In alle gevallen zou ik eerst goed kijken naar wat je nu hebt, en dan vooral de aandrijving: cassettenaaf of freewheel naaf en 7 speed of 8 speed?
Misschien is het een idee om je eerst te verdiepen in fietsmaten en jezelf ervan te overtuigen of dit de juiste framemaat voor je is.

Daar is redelijk veel over te vinden op het internet. Ook best wel leuk om je in te verdiepen. Je kan simpel beginnen door je "binnenbeenlengte" op te gaan meten.

Dit is ook goeie info: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Het belangrijkste schijnt de "bovenbuislengte" te zijn. Ik ben zelf ook een beetje aan het zoeken en meten begonnen en je wordt er in ieder geval niet dommer van. Ook krijg je dan wat meer inzicht in de mogelijkheden met stuurpennen e.d.

Je komt ook verrassend leuke begrippen tegen zoals, aapfactor (ape-index) die behalve belangrijk voor de frame-maat ook gebruikt wordt bij andere sporten zoals roeien en zwemmen. Zo kwam ik erachter dat ik helemaal niet zo lenig was als ik dacht. Ik kan als ik me voorover buig, mijn handen plat op de grond leggen, maar dat komt niet omdat ik zo lenig ben, maar omdat ik nogal lange armen heb (hoge aapfactor). :D
op dit topic van dit forum staat nog een catalogusplaatje:

http://www.retrobike.co.uk/forum/viewto ... 6&t=243157

Al je met afbeeldingen zoeken van google dat plaatje weer tegenkomt, zie je ook een catalogus met alle onderdelen, het lukt me niet om dat te kopieren. Maar ik zag wel dat er een 7-speed hyperglide cassette op zat. Dus geen (inferieur) schroef-freewheel. Dat is mooi.
'Heb 'm zelf ook.'

Was in al die jaren downhiller, trainingsapparaat, vakantiefiets, commuter en winter ATB.

Frame is nog steeds heel, maar hangt nu kaal aan de muur. Zo'n fraaie 80ies kleurenschema ga je natuurlijk niet overschilderen!
Qua kleur de juiste buitenkabels heeft Jagwire.

Meer standaard dan dit frame wordt het niet: 135mm old, canti's (fiets is van net na de Ubrake hype) en alle oogjes die je nodig hebt, zelfs voor een lowrider. Alleen zadelpendiameter is incourant.

Verder idd 7 speed, en shifters zijn niet echt wat.

In orde brengen en lekker fietsen!

Sjors
Wow wat veel antwoorden al!

Hier kan ik wel wat mee. Genoeg materiaal om me flink in te lezen, en dan inderdaad maar beginnen. Al doende leert men. Blij om te lezen dat mijn idee zo gek nog niet is.

Achter is inderdaad een 7-speed. De cassette zal nog wel goed zijn, ik denk dat er hoogstens 1500km op deze fiets zit. Voor nog zo'n biopace! Vond ik altijd heel lekker fietsen, je hebt inderdaad minder last van een dood punt bergop of in 't zand.

Dat kettingslot is helaas noodzaak hier (Amsterdam-Centrum), maar ik zal het voortaan voor de foto's erafhalen. Straks even betere foto's maken :)

En oh ja: voor vaderdag zal ik wel niet veel krijgen, en moederdag is net voorbij ;) ;) Gelukkig heb ik wel al heel wat gereedschap, dus dat komt wel goed. Qua framemaat is het dit of een kinderfiets: ik ben zelf een kortje: 163cm.

Ik las net vanochtend over de reparatiecursus inderdaad. Net gemist, grrrr. Maar ik zag dat de vakantiefietser in Amsterdam ook het een en ander aanbiedt, dus dan ga ik daar maar eens kijken. En Youtube staat ook vol met goeie video's.

Eerst maar eens rijdend (en remmend, da's nu niet of nauwelijks het geval) krijgen dus, over dat stuur buig ik me dan later eens (ha ha, flauw). Ik zie al dat ik me met de wens voor een racestuur weer heel wat op de hals haal: andere shifters, effectieve lengte nog langer... daar wacht ik maar even mee tot ik er wat meer verstand van heb.
ombouwen naar een racestuur is qua pen en bocht niet moeilijk, maar vraagt een keuze voor de schakeling: bar end shifters in de stuuruiteinden (en dan waarschijnlijk geen 7speed meer, maar 8 of 9speed), schakelaars aan de stuurpen en dan zoek je iets klassieks/ouders of iets anders.
(mij bevalt racestuur en bar end shifters heel goed)
Ik mis 1 belangrijke tip: hier foto's van de voortgang plaatsen. :wink:
LHTJoost schreef:Ik mis 1 belangrijke tip: hier foto's van de voortgang plaatsen. :wink:
Dat komt wel goed :)

Afbeelding
Het fietsje, nu van de goede kant

Afbeelding
Achterderailleur. En toch een klein roestplekje op de achtervork.

Afbeelding

Afbeelding
Cool retroplaatje op de balhoofdbuis en antiek remsysteem ;)

Afbeelding
Schakel/remunit. De rechter voor de achterderailleur doet het nog, de linker niet.

Afbeelding

Afbeelding
Biopace!

Afbeelding
Voorderailleur. Die is er wat slechter aan toe.

Afbeelding
Velg. Vies maar nog goed.



Ik ga maar eens beginnen met de boel schoonmaken en die linkershifter. Wordt alleen wel pas over twee weken ben ik bang, aankomend weekend eerst een stukje lopen :D
lijn schreef:Ik ga maar eens beginnen met de boel schoonmaken en die linkershifter.
En het stuur gewoon een stukje omhoog zetten, als je de stuurpen nog los krijgt tenminste. :wink: De pen zit er zo diep als maar kan in, die kan best nog wat hoger (al moet je inderdaad even goed opletten dat je hem niet te hoog zet, zie Wim). Het stuur komt dan ook nog ietsje naar je toe, maar dat is misschien niet genoeg. De tips voor een verstelbare pen begrijp ik niet zo goed. Beter kun je, als je de oude pen toch moet vervangen, kijken hoeveel dichterbij je het stuur wil hebben, en dan ineens de goede maat kopen; heb je ook geen gedoe met kraken en speling.

Veel plezier met sleutelen!

Carl
Dat stuur kan toch wel hoger? Zo te zien zit het nu op de laagste stand. Voor de rest: banden, vermoedelijk ketting en achtertandwielen, en vooral kabels, binnen en buiten (en NB verschillend voor derailleur en remmen), en remblokjes (Koolstop Salmon voor de beste remwerking). Probeer verder eerst uit te vissen of je een cassettenaaf hebt of een freewheel naaf: http://www.sheldonbrown.com/free-k7.html Voor allebei zijn nog achtertandwielen te koop.
Een hyperglide 7 speed volgens de specs (met dank aan Guus). Dit vond ik: http://www.sheldonbrown.com/free-k7/pag ... imano.html
lijn schreef:Nu ben ik niet bijzonder gehecht aan het jaren-80 uiterlijk van deze fiets, met gekleurde blokjes in vieze kleuren, maar het zou leuk zijn als ik de originele Giant decals intact kon laten of opnieuw kon bestellen.
Plastidip misschien?

Kun je gekke dingen doen met kleuren en als je het zat bent daaronder weer het originele kleurschema terugvinden.

Verder een leuk project, benieuwd hoe het vordert!
Mwah, Ik ga (in tweede instantie, eerst kabeltjes, remblokjes, stuur omhoog, dat soort dingen) denk ik voor kaal halen en poedercoaten. De gekleurde blokjes zijn verkleurd, en ik ontdek toch wat roestplekjes hier en daar.
lijn schreef:{foto's}
* De remhoven kun je er gemakkelijk afhalen: gewoon de zekantbout losdraaien. Belangrijk omdat ze soepel moeten kunnen draaien.
* Het kabeltje vlnr net boven de voorrem (hoe heten die ook alweer) is veel te lang. Koop een versie die een flink stuk korter is. Dat komt de remwerking flink ten goede.
* Die shifters kun je er ook afhalen. Zulke dingen kunnen dan samen met andere, zoals de remhoven en de voorderailleur, in een heet sopje. Chromen delen kun je met brillo doen.
* Die spaken lijken vast te zitten, dus als ze gespannen moeten worden heb je een eerste project wielen spaken.... :D