Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafversnelling trapt door op 3e versnelling - Forum Wereldfietser

naafversnelling trapt door op 3e versnelling

Beste wereldfietsers,

Ik heb zojuist naar dit forum gezocht en me aangemeld om de volgend vraag te kunnen stellen.
Vooraf gezegd, ik ben geen wereldfietser. Ik ben tot niet lang geleden zelfs nooit mijn eigen wijk uitgefietst. Maar deze zomer zou ik graag wat actiever willen zijn. Aanvankelijk had ik een beach cruiser genomen (via werk van mn vrouw) maar omdat deze voor het vervoer van mn laptop naar mn werk niet handig was en geen versnellingen had (laptop is 10+ kg en mn werk is 17km ver weg), heb ik nu een 2e hands Sparta Pick-up gekocht met 7 versnellingen in de naaf.

De testrit was ok, maar nadien moet wel de versnellingkabel worden vervangen vanwege een knik.
Maar na een paar dagen merk ik nu op (wellicht was het er vanaf het begin?) dat als de versnelling op 3 staat, deze de hele tijd een beetje doortrapt. Alle andere versnellingen zijn ok.

Even snel Googlen leerde mij dat je de versnelling periodiek moet afstellen, en vooral bij doortrappen. Maar gezien dit met 1 schroef zou gaan, vroeg ik me af of dit wel mijn probleem zou oplossen, daar ik maar met 1 versnelling een probleem heb.

Wat kunnen jullie aub adviseren? Is dit iets simpels dat ik zelf kan oplossen? Of moet ik naar een professional/verkoper? Of was dit een kat in de zak?
Is dit een Shimano naaf? Indien ja, dan is er in de vierde versnelling een afstelling van twee gele streepjes die tegenover elkaar moeten staan. Zet de fiets op de kop en kijk daar waar de kabel is gemonteerd aan de naaf. Bijstellen aan de wartel aan het stuur. Het gaat om de kabel de juiste spanning te geven. Meestal is de kabel gerekt en moet aangespannen worden. Losmaken van de kabel en opnieuw stellen is veel meer werk en vergt vakkennis en handigheid.
Áls je het nooit hebt gedaan zou ik even de hulp van de fietsenmaker op de hoek inschakelen. Die kunnen dat in 5 minuten. Regio eindhoven kan ik eventueel wel even helpen (in dat geval even een PB sturen).