Additionally, paste this code immediately after the opening tag: temperatuur zomer - Forum Wereldfietser

temperatuur zomer

Hallo ik wil met mijn trekingfiets een eerste keer op spaanse bodem fietsen maar is er eigenlijk een grens temperatuur dat als dat overschrede wordt .je het best niet fiets of is dit bullshit en kun je bij 33 graden ook fietsen .ik wil regio andalucie gaan mvg een beginer in trektochten :)
Ik zou zeggen, kijk eens wat Bert Sitters en anderen die vaak in Spanje hebben gereden antwoorden...of denk alvast even logisch na. Ga je kamperen of slaap je in hotels? Hoeveel heb je bij je aan gewicht? En als je in Nederland rijdt, ga je graag in het midden van de zomer op het heetst van de dag rijden me bagage?
Veel mensen vinden 30 graden of hoger, met bagage, niet prettig fietsen. En je zal heel veel vocht verliezen, dus je moet heel goed op je waterinnname letten. Maar als je een warm weer persoon bent, kan het best. Maar de meeste ervaren Spanje fietsers, raden juli-aug af, zeker voor Zuid Spanje. En Andalusia is toch echt Zuidelijk ;-)
Natuurlijk kun je met warm weer fietsen. Alleen een beetje aanpassen. Veel drinken en beschermende kleding dragen. Hoed/petje, wijd t-shirt met lange mouwen...
Als het al te warm werd in Spanje, fietsten we wel eens tot half negen, negen uur door na een lange middagpauze om de grootste hitte te vermijden. Dat is in Zuid-Spanje in tegenstelling tot een land als Frankrijk of Duitsland (waar ze om tien uur op één oor liggen) geen enkel probleem, want ze gaan daar vaak pas rond tien uur aan tafel en het is 's avonds ook lang licht omdat Spanje zo westelijk ligt in de tijdzone.
Spanjaarden hebben eigenlijk twee dagen in één dag: de eerste van acht tot twee uur, en de tweede van vijf tot na middernacht.
peter de rijk schreef:... na een lange middagpauze om de grootste hitte te vermijden.
Ik heb dat nooit echt begrepen want de warmte werd in de gebieden waar ik was - de plauteaus van Noord-Spanje - pas na zes uur een beetje minder. Wij stonden juist heel vroeg op, fietsten voor acht uur weg en dan tot twee uur.
Iedereen heeft zijn eigen temperatuurgebied maar mij krijg je in juli en augustus met geen stok naar Andalusië. Boven de 32 graden luchttemperatuur (correct gemeten, in de schaduw) vind ik het minder leuk worden en bij 37 graden gaat me een beetje het licht uit.
De temperatuur zakt inderdaad maar langzaam 's avonds, maar de zon staat om zes uur toch echt een stuk lager, en dat scheelt flink (voor mij althans).
Wij hebben ervaring in Hongarije en Roemenië met fietsdagen in de zomer waarbij temperaturen overdag konden oplopen tot 42 graden. Niet eens zozeer onplezierig, maar vooral ook onverstandig om dan op t heetst van de dag te fietsen. Vroeg opstaan is inderdaad het devies, en een flinke siesta inbouwen. 7 uur op de fiets, en dan tot kort voor de middag doorfietsen, bij een restaurantje aanleggen, of in de schaduw picknicken, en dan lekker luieren tot een uur of 4 voor we weer verder trokken, en tot een uur of 8 doorfietsten. Klinkt heftig, maar als je eenmaal in het schema zit vonden wij t best aangenaam.

Roef
Het is wel vragen naar de bekende weg zeg. Voor de meesten is fietsen, en vooral klimmen, geen pretje in temperaturen boven de 30 graden. Andalusie kun je m.i. beter in het voorjaar doen. Dat geeft je meer flexibiliteit in je dagindeling. En als je alleen in de zomer kunt, zijn er veel alternatieven in Europa.
Verschilt volgens mij ook wel heel erg per persoon. Ik vind fietsen (ook klimmen) bij 30 graden eigenlijk geen probleem, terwijl bij mijn vriendin dan toch redelijk snel het licht uit gaat. En dan eten en drinken we beiden echt voldoende.

Maar ondanks dat ik de hitte vaak goed verteer, in de zomer in andalusie rond gaan fietsen, er zijn leukere dingen...