Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike..... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

e-bike.....

Tijd voor serieuze info dus.Ben niet zo beproefd met forums,maar wil toch wel even mijn ervaring kwijt
fietsert schreef:Als je de accu van een pedelec zou kunnen opladen in de afdaling (dynamo) zou dat de actieradius ook vergroten, neem ik aan? Trajecten die voor veel mensen onbegaanbaar zijn op de fiets, gaan tot de mogelijkheden behoren, zoals hooggebergte mét volle bepakking. Ik vind het een zeer interesante ontwikkeling, de elektrische 'snorfiets' (hoog vermogen/snelheid) met trappers.
Dat hangt enorm af van het reliëf. In ons vlakke landje heeft het geen zin, maar grote delen van de wereld zijn veel minder vlak. Onze zuiderburen spreken van rond de 20% regeneratie (op het ligfietsforum vélorizontal). Daar gaat het dan wel over een naafmotor, die ook een belangrijk veiligheidsaspect heeft: die werkt als een elektrische rem. Die remenergie wordt dan gerecupereerd om de accu bij te laden.
Voor het hooggebergte is dat inderdaad de moeite waard, maar je moet dus een elektrische fiets hebben die geschikt is voor die regeneratie. Dat lukt (nog) niet met een middenmotor, bijvoorbeeld.
CapoJan schreef:Voor het hooggebergte is dat inderdaad de moeite waard,
In Zwitserland ging ik vrijwel steeds zonder te remmen de lange passen af. Recuperatie nul.
Natuurlijk moet recuperatie wel worden toegepast. Een van de belangrijkste pluspunten lijkt me dat je de normale remmen een stuk minder hoeft te gebruiken.
Jammer dat het bij een middenmotor - vanwege het freewheel - nauwelijks is toe te passen.
Wonende in Drenthe waar erg veel gefietst wordt zie ik te vaak dat veel mensen (vooral ouderen, sorry) hun E-bike niet onder controle hebben. Meer dan eens komen ze niet goed uit in de bochten of staan met hun voorwiel op de voorrangsweg omdat ze niet op tijd konden remmen. Ik zie ook E-bike's (goedkopere Chinese zooi) waarvan de onderdelen gewoon niet berekend zijn op de hogere snelheden. Dit wordt/is in mijn ogen een serieus probleem waarvan ik me ernstig afvraag of de overheid dit onderkend. De industrie zelf zal zich er niet zo druk om maken is mijn ervaring met Chinese producten.
Goh, dat staat volgens mij niet in de handleiding.
Ik ben nieuw op dit forum en heb zonet alle posts over “e-bike” eens doorgenomen.
Ik wil daar het volgende aan toevoegen.
Ik ben geen wereldfietser, dus over trektochten doorheen heelder continenten kan ik niet meepraten.
Ik hou wel van fietsvakanties, ik kies dan een regio en zoek een verblijfplaats. En dat is dan mijn dagelijks vertrekpunt voor tochten, van 100 à 130km, doorheen de streek.
Liefst in omgevingen die niet plat zijn (ik wik mijn woorden, want bergpassen van 3500m zijn niet aan mij besteed :) )
Sinds een paar jaar doe ik dat met een elektrische fiets.
Ik heb lang getwijfeld om de stap naar de elektrische te nemen. De reden die mij weerhield was dat ik nog veel te goed kon fietsen om al om te switchen naar een e-bike.
Tot ik geproefd had van de geneugten van het elektrisch fietsen (had er eentje voor mijn echtgenote gekocht).
En dan heb ik het argument “ik ben er nog niet aan toe” gewoon overboord gegooid. En geloof me, de beste beslissing die ik de laatste paar jaar heb genomen.

Ik heb een gewone fiets laten ombouwen tot een elektrische. Met behulp van een BionX-kit. (http://ridebionx.com/ )
Prachtige kit, niet goedkoop maar je krijgt waar voor je geld.
Een systeem zonder bewegende onderdelen, dus ook geen slijtage.
Eén van de grote voordelen is de herlaad functie: bergaf kan je remmen op de motor en zo je batterij terug opladen.

In mijn omgeving (Hageland) fiets ik 90% van de tijd zonder ondersteuning, maar is het eens een keertje nodig (nijdige helling, felle tegenwind) zet ik de hulp aan en het “stoempen” wordt heel wat aangenamer.

Met een volle batterij rijd ik honderden kilometer. Ook in heuvelachtige omgevingen.
Ik heb fietsvakanties in de Provence (buurt van de Ventoux) en de Champagne achter de rug. Beide streken hebben toch nogal wat nijdige hellingen. Ik heb daar gefietst met een gewone fiets en met mijn e-bike. Ik kan dus oordelen over het verschil.

Een voorbeeld, voor zij die de regio kennen: de klim naar Suzette in de Provence (http://nl.wikipedia.org/wiki/Suzette ). Een relatief korte maar nijdige klim.
Met de gewone fiets moest ik een paar keer voet aan de grond zetten. Met 35° in de blakende zon was het afzien.
Diezelfde beklimming met de e-bike, ook in volle zomer, was puur genieten. Nu kon ik tenminste oog hebben voor de feeërieke omgeving.
En ik kon het heel goed hebben dan mijn fietsmaat kon zeggen: “ik heb het wel op eigen kracht gedaan”. Maar hij kwam dan wel dik 10 minuten later afgepeigerd boven, nadat hij een paar keer geparkeerd had gestaan :)

De herlaadfunctie: een zegen.
Niet op een kleine afdaling van een paar honderd meters, dat is inderdaad verwaarloosbaar. Maar in de omgevingen die ik hierboven aanhaalde draagt dat wel bij tot een grotere actie-radius.
Een voorbeeld: afdalen vanaf Chalet Reynard tot in Sault zorgt voor 25% regeneratie.
Ook afdalingen die minder lang zijn dragen aanzienlijk bij.
Na een tocht van 100 à 120km (Provence, Champagne) beschik ik nog over een batterij die voor ¾ is gevuld.

Een ander, voor sommigen, niet te versmaden voordeel: met het remmen op de motor hou je je snelheid onder controle. Mijn echtgenote, doodsbang tijdens afdalingen met een gewone fiets, geniet er nu van sinds ze de snelheid onder controle kan houden.

Mijn boodschap: heb je zin in een e-bike? Koop er nu eentje. En wacht niet op al wat de techniek in de toekomst nog zal brengen. Geniet van het aanbod dat er vandaag is.
De ideale ebike is er nog niet.
Wat dacht je van deze: De trapas is vervangen door een generator die je dan moet aantrappen. De spanning wordt door elektronica omgezet in dezelfde spanning van de batterij die je dan aan deze generator hangt. Tevens hang je hier ook een elektronische geregelde motor aan die in het achterwiel zit. Voordelen: Geen ketting (of derg.) nodig. Ook geen schakelbak meer nodig, dat doe je elektronisch.
Onmogelijk? Ik weet dat er hybride auto's zijn die op bovenstaand systeem rondrijden, daarom verwacht ik de eerste fietsen met zo een systeem binnen een paar jaren.
Hey leuk topic, had ik nog niet gezien. Mijn enige vermeldenswaardige fiets is een S-Pedelec die ik hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer gebruik, 60km/dag. Mijn andere (minder vermeldenswaardige) is een oude stationsfiets waar de kader en de wielen van scheef staan.

Ik ga binnenkort wel op de vraag van johnny-vs kunnen antwoorden. Ik ga met de speed pedelec naar Frankrijk waar ik zo'n 500km op 3 a 4 dagen zoek te doen. Nog nooit eerder heb ik zoiets gedaan dus best wel spannend.

Vandaag een eerste training gedaan die in de buurt komt, 95km gefietst waarvan 60km zonder ondersteuning. Toen ik thuis kwam gaf de batterij aan dat ik nog 90km kon fietsen en we hebben al sneller gefietst dan we anders zouden doen, dus er valt meer uit te halen op vlak terrein.

Ik ben wel erg zuinig geweest met de voorradige energie. Volgens mij komt het er simpelweg op aan om niet te snel te willen gaan. Ja ik haal met gemak 45km/h maar dat houdt de batterij maar 40km uit en dat is trouwens ook geen snelheid om te genieten van de omgeving tenzij je alleen op een jaagpad rijdt oid. Als ik onder de 25 ga, kan ik ten eerste al zelf trappen als het ietwat gunstig is (wind mee -vlak) en anders let ik erop dat ik het geleverde vermogen van de motor altijd zo laag mogelijk houd. Ik probeer er ook op te letten om 100m voor een rotonde de ondersteuning uit te schakelen, vertragen moet je toch. De ondersteuning gaat er weer op vanaf ik zo goed als op kruissnelheid ben gekomen.

Misschien nog een goede truck, ervoor zorgen dat je net zoveel kilometers uit de batterij haalt die je in de tijd dat je een middagpauze neemt terug kan bijladen op een terrasje/restaurant (vriendelijk vragen en erbij vermelden dat een volle lading 0.08 eurocent kost en de batterij voor minder dan een kwart leeg is :-) ) . Zo kan je tegen de middag met een volle batterij vertrekken.

Maar kijk, hopelijk gaat alles zoals gepland en ben ik 27 juni in Frankrijk. Dan kan ik hier wat concreter zijn :-)