Gemeenten negeren veiligheid fietser - Bron: http://telegraaf.nl/w/24017935
Veiligheid
Meer dan een kwart van de gemeenten heeft geen plan waarin staat hoe het veiliger moet worden voor fietsers. Daarmee negeren ze een oproep van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).
Alle 403 dorpen en steden was gevraagd actie te ondernemen om het aantal doden en ernstig gewonden onder fietsers terug te dringen. Voor het eerst sinds jaren is dat niet gedaald en stagneert het aantal op 185 doden en circa 9000 mensen die zich na een fietsongeval bij de huisarts of eerste hulp hebben gemeld.
„Je zou dus zeggen dat serieus kijken naar het probleem meer dan ooit nodig is. Maar in plaats daarvan zien we dat er uitermate laks gereageerd wordt en veel gemeenten gewoon niet de moeite nemen iets op papier te zetten”, constateert Otto van Boggelen van CROW-Fietsberaad, het kenniscentrum voor fietsbeleid van de Nederlandse overheden.
Vergrijzing
Door de vergrijzing wordt er meer en langer gefietst. Het wordt drukker op de wegen en paden, dus een goede aanpak is meer dan wenselijk. Niet in het minst omdat de oudere groep fietsers zeer kwetsbaar is. Bovendien is ruim driekwart van alle ongevallen eenzijdig; daar is dus geen motorvoertuig bij betrokken. Valpartijen door slecht wegdek, niet kunnen ontwijken van hindernissen, in de berm terecht komen omdat het fietspad te smal is en meer van dit soort oorzaken”, stelt Van Boggelen. „Het merendeel van deze ongevallen wordt niet als ongeluk geregistreerd omdat er geen politie bij betrokken is. Schattingen in deze gaan uit van een kleine 70.000 gewonden. Het probleem is dus vele, vele malen groter dan de cijfers ons doen geloven.”
„Je zou verwachten dat gemeenten in de rij staan bij ons om gebruik te maken van de programma’s die wij kunnen bieden om te helpen het voor fietsers veiliger te maken. Gelukkig gebeurt dat vaker wel dan niet,. Maar dat een kwart niets van zich laat horen is verontrustend”, meent de zegsman.
Het ministerie van I en M stelt dat gemeenten niet gedwongen kunnen worden een plan op te stellen. „Het is ieders eigen verantwoordelijkheid. We zouden het toejuichen als het gebeurt, maar kunnen het niet verplichten”, zegt een woordvoerder. „We hopen dan gemeenten hun taak om het veiliger te maken serieus nemen. Meer kunnne we niet van ze vragen...”
Veiligheid
Meer dan een kwart van de gemeenten heeft geen plan waarin staat hoe het veiliger moet worden voor fietsers. Daarmee negeren ze een oproep van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).
Alle 403 dorpen en steden was gevraagd actie te ondernemen om het aantal doden en ernstig gewonden onder fietsers terug te dringen. Voor het eerst sinds jaren is dat niet gedaald en stagneert het aantal op 185 doden en circa 9000 mensen die zich na een fietsongeval bij de huisarts of eerste hulp hebben gemeld.
„Je zou dus zeggen dat serieus kijken naar het probleem meer dan ooit nodig is. Maar in plaats daarvan zien we dat er uitermate laks gereageerd wordt en veel gemeenten gewoon niet de moeite nemen iets op papier te zetten”, constateert Otto van Boggelen van CROW-Fietsberaad, het kenniscentrum voor fietsbeleid van de Nederlandse overheden.
Vergrijzing
Door de vergrijzing wordt er meer en langer gefietst. Het wordt drukker op de wegen en paden, dus een goede aanpak is meer dan wenselijk. Niet in het minst omdat de oudere groep fietsers zeer kwetsbaar is. Bovendien is ruim driekwart van alle ongevallen eenzijdig; daar is dus geen motorvoertuig bij betrokken. Valpartijen door slecht wegdek, niet kunnen ontwijken van hindernissen, in de berm terecht komen omdat het fietspad te smal is en meer van dit soort oorzaken”, stelt Van Boggelen. „Het merendeel van deze ongevallen wordt niet als ongeluk geregistreerd omdat er geen politie bij betrokken is. Schattingen in deze gaan uit van een kleine 70.000 gewonden. Het probleem is dus vele, vele malen groter dan de cijfers ons doen geloven.”
„Je zou verwachten dat gemeenten in de rij staan bij ons om gebruik te maken van de programma’s die wij kunnen bieden om te helpen het voor fietsers veiliger te maken. Gelukkig gebeurt dat vaker wel dan niet,. Maar dat een kwart niets van zich laat horen is verontrustend”, meent de zegsman.
Het ministerie van I en M stelt dat gemeenten niet gedwongen kunnen worden een plan op te stellen. „Het is ieders eigen verantwoordelijkheid. We zouden het toejuichen als het gebeurt, maar kunnen het niet verplichten”, zegt een woordvoerder. „We hopen dan gemeenten hun taak om het veiliger te maken serieus nemen. Meer kunnne we niet van ze vragen...”