Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koffie maken - Forum Wereldfietser

Koffie maken

De zakjes kant-en-klaar-koffie smaken op zich niet slecht. Ze zijn ook makkelijk mee te nemen, aar toch apprecieer ik wel het ambachtelijke werk. Het is leuk en geeft voldoening om op je eigen manier koffie te zetten. Ik ga over een week met de Hemelvaarttocht weer eens iets nieuws uitproberen. Simpel dingetje van de Vrijbuiter. Koffie onderin doen, in de beker hangen en aanpersen. Ben benieuwd hoe lang die meegaat want echt solide voelt het niet aan. Iemand al ervaringen?

Afbeelding
waarom niet gewoon een koffiefilterhouder?? staat garant voor een heerlijke bak koffie en neemt weinig ruimte in beslag

Afbeelding

http://www.qvist.nl/koffiefilter-houder.html
Ben benieuwd hoe lang die meegaat want echt solide voelt het niet aan.
Ik ben ook benieuwd en ook hoe de koffie smaakt.
ziet er niet slecht uit, maar ik vraag me vooral af waarom nog geen enkele fabrikant erop gekomen is om net zoals bij thee, koffiebuiltjes te maken die je dan in héét water hangt. Moet toch simpel zijn en gemakkelijk, of zie ik dat verkeerd?
speedycyclist schreef:ziet er niet slecht uit, maar ik vraag me vooral af waarom nog geen enkele fabrikant erop gekomen is om net zoals bij thee, koffiebuiltjes te maken die je dan in héét water hangt. Moet toch simpel zijn en gemakkelijk, of zie ik dat verkeerd?
Wat je bedoelt heten toch pads? :D
Nu nog het touwtje er aan?

5 minuten later: kopje, waterkoker, kopje voorverwarmd met kokend water, pad erin, kokend water, roeren, even wachten, roeren, pad eruit wippen, (touwtje is overbodig), suiker, koffiemelk, roeren.
Smaakt wel redelijk tot aardig, wel anders dan uit het senseoapparaat. Dank voor het idee.
Verschil tussen zakje en pad is volgens mij dat koffie het fijn vindt om onder druk gezet te worden ( wat bij zakje niet gebeurd). Ook maar de vraag wat dit apparaat op dit vlak doet.
Afbeelding
Alien schreef:Afbeelding
Werkt dat eigenlijk goed..? Iemand ervaring?
Ja,ik gebruik deze ook.Zeer tevreden mee .
Alleen zoek ik nog naar een oplossing voor het handvat.Neemt veel ruimte in in de tas.
Misschien maar gewoon er afslopen .

Groet.
speedycyclist schreef:
Alien schreef:Afbeelding
Werkt dat eigenlijk goed..? Iemand ervaring?
Dat werkt goed, mits je zo'n espressopot van hoog vuur haalt zodra het water kookt en in de bovenste beker begint te borrelen. Want anders kan het resultaat makkelijk te bitter worden.

Ik vind een cafétiere makkelijker in gebruik -- maakt het niet zo veel uit bijvoorbeeld hoe fijn de koffie is gemalen.
Voor de goede orde: zo'n ding heet een Moka-Express en die zet géén espresso. Daarvoor is de druk te laag.
speedycyclist schreef:Werkt dat eigenlijk goed..? Iemand ervaring?
Prima ding, ze zijn er in diverse maten maar hoe dan ook: erg groot. Handvat afzagen kan maar dan weet ik niet hoe je moet schenken aannemende dat je de koffie graag heet drinkt, zo niet, dan gewoon wachten.

Inderdaad uitzetten zodra de laatste koffie naar boven is geprutteld en nee dit is geen espresso, eerder een pergulator. Er zit een rubber ring tussen beide delen die ooit zodanig gaat plakken dat je het apparaat niet meer van elkaar krijgt, maar die ring kun je eenvoudig bijbestellen, met een nieuw alu filtertje.

Maar goed, dat is allemaal niet wat Picard vroeg.
Wij hebben zo'n cafétiere ooit meegenomen op reis, maar dat was toch niet je dat.

Het blijft lang warm, het is een hoop gedoe om het telkens weer op te ruimen en vooral, het neemt proportioneel erg veel plaats in in de tassen.

Ik heb een tijdje met zo'n netje rondgefietst.

Afbeelding

Van alle meeneemoplossingen vind ik dat veruit de meest praktische, maar tegenwoordig stop ik eigenlijk gewoon wat meer bij de lokale horeca voor een tasje koffie. = minder bagage, en warme koffie.
Leuke reacties hoor maar mijn vraag is wie er ervaring heeft met de coffee-press van bo-camp. Ik ga het met de Hemelvaarttocht uitproberen en zal het terugkoppelen.
Uit je eerste post begrijp ik dat je de koffiemaker al in huis hebt? Misschien mis ik iets, maar ik zou hem sinds het begin van deze draad dan al tien keer thuis hebben uitgeprobeerd .
Heel gek, maar eerdere modellen zijn nooit aangeslagen.

Afbeelding

Als je niet uitkeek, hadden die dit tot gevolg.

Afbeelding

Té sterk bakkie naar mijn smaak.

Sorry, kon het niet laten :wink:
Pedalero schreef:Uit je eerste post begrijp ik dat je de koffiemaker al in huis hebt? Misschien mis ik iets, maar ik zou hem sinds het begin van deze draad dan al tien keer thuis hebben uitgeprobeerd .
Dat kan dus niet, want op reis smaakt alles beter :lol:
Pedalero schreef:Uit je eerste post begrijp ik dat je de koffiemaker al in huis hebt? Misschien mis ik iets, maar ik zou hem sinds het begin van deze draad dan al tien keer thuis hebben uitgeprobeerd .
Yep ik heb hem! :D En thuis uitproberen is een goed idee! Maar ben natuurlijk ben ik benieuwd hoe het "in het veld" zal gaan.
berger schreef:
Pedalero schreef:Uit je eerste post begrijp ik dat je de koffiemaker al in huis hebt? Misschien mis ik iets, maar ik zou hem sinds het begin van deze draad dan al tien keer thuis hebben uitgeprobeerd .
Dat kan dus niet, want op reis smaakt alles beter :lol:
Daar is geen speld tussen te krijgen. 8)
Het was Picard die om 11.33 schreef:Yep ik heb hem! :D En thuis uitproberen is een goed idee! Maar ben natuurlijk ben ik benieuwd hoe het "in het veld" zal gaan.
Het is nu vijf uur geweest. Het schijnt nogal veel werk te zijn dat apparaat. :shock: