Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeft er iemand ervaring met fietskamperen op Spitsbergen? - Forum Wereldfietser

Heeft er iemand ervaring met fietskamperen op Spitsbergen?

Beste allemaal,

Ben nieuw op dit forum. Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met fietskamperen op Spitsbergen (Noors: Svalbard)? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Spitsbergen_(archipel)). Ik ben deze zomer van plan naar het eiland te reizen en fietsen lijkt me een mooie manier om de natuur te zien.

Op Internet las ik dat er maar 40 kilometer verharde weg ligt. Met 'fatbikes' schijn je het hele jaar door de sneeuw te kunnen fietsen en 's zomers met mountainbikes langs stranden en rivierbeddingen. Het lijkt erop dat er onder weg weinig tot geen voorzieningen zijn en dat je maatregelen moet nemen tegen nieuwsgierige ijsberen. Alle tips en ervaring zijn welkom.

Groet,

Walter
Amsterdam
Het is een mooi eiland(engroep). Er zijn veel plekken die ik mooi viind en waarvan ik denk een fiets das een handig transportmiddel . Spitsbergen is daarop een uitzndering. maar laat dat je niet tegenhouden.
buiten ny alesund en longyearbayen zijn er geen voorzieningen

zonder geweer mag je volgens mij de dorpen niet uit..
ik zou zeggen spit deze website uit. de sysselmannen is het gezag aldaar.
http://www.sysselmannen.no/en/Shortcuts ... -firearms/
als je gaat we zien geraag de plaatjes...

de Kampeer regels:
http://www.sysselmannen.no/Documents/Sy ... _0n-R7.pdf
Af en toe een vos of egel aan de tent heeft zijn charme, maar ijsberen :shock:
Ik vermoed dat je hier weinig ervaring gaat vinden, maar je weet het nooit... Klinkt als een avontuur in ieder geval.
Ik ken een Zweed die op Svalbard heeft gewoond, een nogal actief buitenmens. Hij geeft graag antwoord op je vragen dus als je wilt kan ik je via pb zijn mailadres geven?
Svalbard is geweldig! Heb er 3 maanden in de winter en 1 maand in de zomer gewoond. Zou er zo weer heen willen! :) Fietsen is leuk, maar echt zonde om mee te nemen. Met 20km asfalt ben je denk ik snel uitgekeken. Je mág niet van de weg af met je fiets (of iets anders). In de winter kan je op skies of sneeuwscooter uit het dorp. In de zomer kan je dus alleen per boot of te voet of per helikopter ergens anders komen. Dit is vanwege de fragiele planten die er groeien, het duurt waarschijnlijk een jaar of 10 voor je fiets-spoortje is verdwenen. Ook mag je inderdaad zonder gids en/of geweer het dorp niet uit. Ik zou zeggen, laat je fiets in Tromso staan, ga vanaf daar lekker een mooi stuk fietsen en doe Svalbard te voet/boot. Er is wel een toffe camping trouwens, vlakbij het vliegveld. Met super uitzicht op de fjord!

Sorry, wordt altijd een beetje enthousiast als ik eenmaal over Spitsbergen begin :wink:
Ik sluit me aan bij de vorige post, ben er (lang geleden) ook geweest.

De natuur is daar zo enorm kwetsbaar dat je zeer lange tijd na jouw fietsbezoek daar nog de sporen van kunt zien.
Toen wij daar waren vonden we in een hut eten van ik geloof 20 jaar oud.
we hebben dat opgegeten (en weer vers neergelegd), was nog prima eetbaar.

Wat betreft geweer: dat was inderdaad verplicht (en eigenlijk ook 's nachts wachtlopen of een waarschuwings systeem om de tent)
en let op, het is in Nederland niet zo makkelijk om legaal aan een geweer te komen groot genoeg om een ijsbeer te stoppen EN dat ook nog eens te vervoeren naar Spitsbergen (maar het kan wel).

Spitsbergen: DOEN! fiets: thuislaten!
Gisteren was er hier een klant voor een fiets. Zij woont steeds een half jaar op Spitsbergen. Ik zal het haar vragen als ik haar weer zie.
Bedankt voor al jullie tips! Het lijkt erop dat fietsen op Svalbard niet echt aan te raden is vanwege het beperkte aantal kilometers verharde weg en de kwetsbaarheid van de natuur. Zit er aan te denken het eiland per voet/boot te gaan bezoeken.

Heeft iemand nog andere fietstips om de 'Arctische zomer' te ervaren? Noord-Scandinavië, Noord/Oost-Rusland? Groenland? Noord-Canada/Alaska?
Wopz schreef:Heeft iemand nog andere fietstips om de 'Arctische zomer' te ervaren? Noord-Scandinavië, Noord/Oost-Rusland? Groenland? Noord-Canada/Alaska?
Yep, Lapland! 8)