Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Even voorstellen - Forum Wereldfietser

Even voorstellen

Hey iedereen,

Ik weet niet of het de gewoonte is hier maar ik dacht dat het geen kwaad kon om mezelf even voor te stellen. Ik ben dus Buco, 32 jaar uit België.

Tot een halfjaar kreeg je me echt met geen stokken op de fiets. Bij mijn vorige werkgever had ik een bedrijfswagen en met de fiets naar het werk de volle 5,8km :shock: Really? Toen ik dan van werk veranderde, viel plots ook de bedrijfswagen weg. Dan maar met de trein en de bus naar het (nieuwe) werk, de fiets had ik zelfs niet overwogen.

Een dik half jaar geleden babbelde ik dan met iemand die een speed pedelec had gekocht en daarmee naar het werk fietste. Dat leek me wel wat. Met de trein-bus is het immers 1,5u enkele rit. Gezien het 30km is met de fiets, leek het me wel wat om aan 45km/h naar het werk te fietsen. Dus, ik de pedelec besteld en dan maar wachten.

Een maand voor ik mijn fiets had begon mijn rug plots weer parten te spelen. Tijdens mijn week thuis, ben ik voorzichtig beginnen fietsen, en wonder boven wonder, mijn rug reageerde er erg goed op. Dat is voor mij de doorslag geweest, mijn moeder heeft ook een elektrische (25km/h) en die heb ik vanaf de eerste dag dat ik terug ben gaan werken enkele weken gebruikt, tot ik de mijne had. Achteraf gezien is dat een goede opstap geweest. Het stopt bij 25km/h en je moet zelf relatief weinig doen. Dat heeft m'n benen de tijd gegeven om eraan te wennen. Mijn huidige fiets nodigt uit om net wat harder te trappen en dat had ik in het begin nooit lang kunnen volhouden of na 1 dag totaal stijf en een week nodig om te recupereren oid .

Maar dus, ondertussen rijd ik sinds begin maart uitsluitend met de fiets naar het werk, weer of geen weer. Echt een zaligheid, ik snap nog altijd niet waarom ik nooit wilde fietsen. :| Super leuk, minder stress, fietsvergoeding, gezond, gratis elke dag 2u training, ... .

Een dikke 2200km verder is mijn conditie er ook fors op vooruit gegaan (was echt zwaar ondermaats) en kriebelt de fietsmicrobe zodanig dat ik er een (trekking) fiets bij wil waarmee ik een paar dagen per week mee wil afwisselen. De Speed Pedelec uit praktische overwegingen (sneller op het werk en sneller terug thuis) en de World Traveller om te genieten, nu mijn conditie beter is kunnen mijn benen ook op een gewone fiets 60km/dag aan (tenminste dat denk ik toch).

Ik heb mijn oog al laten vallen op een 13 jaar oude Koga World Traveller. Alleen weet ik niet wat een realistische snelheid is die je erop kan aanhouden 30km 's morgens en 's avonds. Het is tenslotte geen lichtgewicht en niet gemaakt om echt snel mee te rijden.

De reden waarom ik een WT wil is dat ze heel degelijk gebouwd zijn (ik krijg altijd alles stuk, zelfkennis :oops: ) en dat als mijn conditie over x-aantal maanden nog wat beter is, wil ik er een mooie trektocht mee doen van 1 à 2 weken afhankelijk van waar ik dan sta.

Nu ben ik nog blij dat het weekend is, dat ik de benen even wat rust kan gunnen (ik wil niet overtrainen), maar binnenkort zal dat ook wel beteren, mocht ik dan een 2e fiets erbij hebben, kan ik in het weekend daar ook mee gaan fietsen!

Maar dus lang verhaal kort, ik ben een "total convert"! :P
Hallo Buco ,

Wat leuk dat je het fietsen ontdekt hebt . . .

Succes en ( ook ) nog veel voorpret op deze site alvast .

P.S. Dit bericht heb ik enkele malen veranderd / bijgewerkt om iets te verbeteren / bij te schaven .

.... En nog een X .... :roll:
Hallo Buco,
heel goed!
Ik kan je misschien een klein stukje op weg helpen, ik gebruik ook een Koga WT (28") voor mijn woonwerk verkeer. Dat is ca 50km enkeltje, en dat doe ik dus niet elke dag :roll:, ik doe dat meestal 1x per week de ene dag heen, en een paar dagen later terug, in de zomer soms 2x per week, in de winter soms ook een week niet als het al te koud is of al te hard waait.
De fiets is inderdaad niet de lichtste, maar ik heb wat overbodige spullen eraf gehaald (bagagedragers, standaard) helpt iets, als tas gebruik ik een Carradice Super C SQR slim die aan de zadelpen wordt bevestigd. Wat zeker ook heel erg helpt voor de snelheid is een ligstuurtje (syntace c2), dat gebruik ik bijna overal, behalve in de stad, zadel wat hoger dan het stuur. Ik merk dat je zodra je het ligstuur gebruikt het al gauw 3 tot 5 km/h sneller gaat. Ben ook nog aan het overwegen om de 3x30 XT derailleur te vervangen door 1x8, de route is nogal plat meer heb ik zeker niet nodig, ook schijfremmen lijken mij handig, zeker in herfst en winter, heb het een tijdje zonder spatborden geprobeerd, maar dat is niets, geeft veel te veel troep. Goede verlichting is erg belangrijk, ik heb een Shimano naafdynamo, Philips voorlamp(erg goed), Sigma stereo achterlamp op batterijen, en nog wat extra lichteffecten als een Monkeylight :D
Ik ben zeker geen racer, mijn kruissnelheid ligt nu zo rond de 30 maar in de winter zakt dit, de gemiddelde snelheid ligt nu rond de 26-27 maar ook dat zakt in de winter (scheelt echt behoorlijk). Een en ander is natuurlijk ook erg afhankelijk van de route, veel door stedelijk gebied remt enorm! Al met al doe ik er dus ca 1:45 over, maar afhankelijk van wind/temperatuur/drukte-op-werk kan dat oplopen tot 2 uur, zelden langer.
hoop dat je hier wat aan hebt, succes
Jeroen
ps ik ben nu 54, nooit erg sportief geweest, dus ik denk dat als je 32 bent dit makkelijk te evenaren zal zijn :wink:
Buco - welkom. Tof dat je nu een "fietsverslaving" hebt.

Over de WT kan ik niet veel zeggen. Weet alleen dat ik zelf liever voor een nieuwer model zou gaan dan 13 jaar oud (maar ken je budget niet). Vermoed wat lichter en nieuwere onderdelen. Schijfremmen vind ik zelf ideaal.

Qua merken en wat wil je - zou ik de fietswiki even doorlezen als ik jouw was. Zeker als je ook met de fiets op vakantie wil moet hij toch wel stevig zijn. Nederlandse merken die bij mij opkomen zijn: Avaghon (Rotterdam), Santos, maar ook over Rose fietsen (Duitsland) hoor ik veel goeds (en niet al te duur). Welke vooraanstaand in België zijn weet ik niet maar misschien nuttig om ook eens naar andere merken dan Koga te kijken. Vind ze zelf altijd erg prijzig voor wat ze bieden.

Qua snelheid denk ik dat als voor 30 km ca 90 min telt je aardig in de richting qua tijd gaat komen. Ik rijd nu zelf 40 km in ca.120 min en doe het redelijk op het gemakje.
Goed dat het fietsen je zo bevalt. Er wordt in België nog veel te veel met de wagen gereden voor absurd korte afstanden met alle gevolgen voor de conditie van veel mensen, de daarbij horende gezondheid, de luchtvervuiling en lawaaihinder en de fileproblematiek.

Geniet nog veel van het fietsen!
buco schreef: Een dik half jaar geleden babbelde ik dan met iemand die een speed pedelec had gekocht en daarmee naar het werk fietste.
...
De Speed Pedelec uit praktische overwegingen (sneller op het werk en sneller terug thuis)
Houd er rekening mee dat de 'Speed Pedelec' in de Belgische wetgeving nog niet bestaat. Men kan er over discussiëren onder welke categorie zo'n voertuig valt maar het strikt genomen is het een verboden vervoersmiddel.

De houding die nu al vaak wordt ingenomen door overheden (maar dus niet juridisch onderbouwt is), is dat zo'n voertuig als bromfiets categorie B beschouwd dient te worden met alle bijhorende juridische gevolgen.

Als je zo'n voertuig besluit te gaan gebruiken dan adviseer ik op zijn minst er een extra verzekering voor af te sluiten en sowieso een helm te dragen.
buco schreef: Ik heb mijn oog al laten vallen op een 13 jaar oude Koga World Traveller. Alleen weet ik niet wat een realistische snelheid is die je erop kan aanhouden 30km 's morgens en 's avonds. Het is tenslotte geen lichtgewicht en niet gemaakt om echt snel mee te rijden.
Op vlak terrein en indien men niet te vaak moet remmen en optrekken is het gewicht relatief onbelangrijk. Dit ook omdat men het totale gewicht van fiets + bagage + fietser dient te beschouwen.

Maar er zijn zoveel andere factoren die de gemiddelde snelheid bepalen dat er zonder meer informatie nauwelijks een zinvolle uitspraak over te doen is. Wees je er bewust van dat het verschil tussen de gemiddelde snelheid en de kruissnelheid nogal uiteen kan lopen

Factoren die sterk meespelen in de gemiddelde snelheid (en soms de kruissnelheid) zijn:

- conditie
- hoeveel dient men te remmen of te stoppen (verkeerslichten, bochten, ...)
- hoelang laten die verkeerslichten je wachten
- vlak terrein of heuvels, bruggen, ...
- wegdek (glad asfalt versus kasseien)
- hinder door andere fietsers, autofiles, ...
- de fiets op zich

Renaat
@JeroenH:
Waw, 50km is best wel veel! Goh ja, dat was ik ook aan het denken, al wat er niet op moet eraf halen, en misschien passen er ook nog dunnere banden op? Het is een 26". Volgend weekend ga ik kijken en kan ik een testrit doen. De huidige eigenaar heeft altijd zelf zijn onderhoud gedaan dus hij zal me wel meer kunnen vertellen. Dat ligstuur, daar ben ik ook al over aan het nadenken geweest. Thanks voor de tip, die gaat er waarschijnlijk wel op :-). Wow, 30km/h is best wel heel erg hard! Ik denk niet dat ik daar geraak met mijn huidige conditie. Ik ga het in ieder geval morgen al weten. Morgen ga ik met een racefiets van mijn vader van '93 :-D. Dan ga ik al een idee hebben hoe hard ik ermee kan. Zeker 5km/h eraf en dan zal ik wel komen op wat ik met een WT zou doen.
Hoe komt het dat je in de winter minder hard rijdt? Omdat het vroeger donker is en voorzichtiger rijdt misschien? Of door de koude?

@Inge1:
De reden is dat ik graag een 2e fiets erbij heb maar nog niet meteen >2000euro wil uitgeven. Ik wil eerst weten of ik aan die fiets even veel plezier beleef als de Pedelec. Vandaar wil ik eerst even niet teveel uitgeven. Tegen eind 2015 zal ik me wel georienteerd hebben, dan kan ik voor model 2016 gaan en de oude doorverkopen of zo. En thanks voor de merken die je opsomt, van Avaghon en Rose had ik nog niet gehoord.

@Revanho:
Er wordt inderdaad veel te veel met de wagen gereden. En het frappante is dat als ik aan collega's vraag welke snelheden ze gemiddeld halen, ik of bijna even snel ben of sneller. Plus bijkomend voordeel met de fiets is dat je vrij stipt kan zeggen wanneer je zal aankomen. Laatst nog fietste ik langs de Demer, een lang jaagpad van 11km, welgeteld 1 fietser ben ik toen tegen gekomen, dat was vorige week toen het erg goed weer was. Tja, ...

Ivm de S-Pedelec, dat was vorige week nog in het nieuws. Die ga ik helemaal verzekeren en een plaat erop zoals je met een brommer klasse-B ook doet.

Wat betreft inschatting van gemiddelde snelheid is inderdaad misschien moeilijk te zeggen, mijn conditie zit nog een beetje in de schemerzone :-), ik heb maar 3 verkeerslichten over het hele traject (30km :-) ), bij eentje van die lichten kan ik wat 'omzeilen', het wegdek valt naar Belgische normen redelijk mee, hinder door andere fietsers of auto's is zeer beperkt omdat ik erg vroeg ga en de fiets op zich, ja dat weet ik nog niet :-)

Dus ja, ik denk dat ik gewoon ga zien wat het geeft.

Wel al erg bedankt voor de input en leuke reacties!
jeroenh schreef:Hallo Buco,
heel goed!
Ik kan je misschien een klein stukje op weg helpen, ik gebruik ook een Koga WT (28") voor mijn woonwerk verkeer. Dat is ca 50km enkeltje, en dat doe ik dus niet elke dag :roll:, ik doe dat meestal 1x per week de ene dag heen, en een paar dagen later terug, in de zomer soms 2x per week, in de winter soms ook een week niet als het al te koud is of al te hard waait.
De fiets is inderdaad niet de lichtste, maar ik heb wat overbodige spullen eraf gehaald (bagagedragers, standaard) helpt iets, als tas gebruik ik een Carradice Super C SQR slim die aan de zadelpen wordt bevestigd. Wat zeker ook heel erg helpt voor de snelheid is een ligstuurtje (syntace c2), dat gebruik ik bijna overal, behalve in de stad, zadel wat hoger dan het stuur. Ik merk dat je zodra je het ligstuur gebruikt het al gauw 3 tot 5 km/h sneller gaat. Ben ook nog aan het overwegen om de 3x30 XT derailleur te vervangen door 1x8, de route is nogal plat meer heb ik zeker niet nodig, ook schijfremmen lijken mij handig, zeker in herfst en winter, heb het een tijdje zonder spatborden geprobeerd, maar dat is niets, geeft veel te veel troep. Goede verlichting is erg belangrijk, ik heb een Shimano naafdynamo, Philips voorlamp(erg goed), Sigma stereo achterlamp op batterijen, en nog wat extra lichteffecten als een Monkeylight :D
Ik ben zeker geen racer, mijn kruissnelheid ligt nu zo rond de 30 maar in de winter zakt dit, de gemiddelde snelheid ligt nu rond de 26-27 maar ook dat zakt in de winter (scheelt echt behoorlijk). Een en ander is natuurlijk ook erg afhankelijk van de route, veel door stedelijk gebied remt enorm! Al met al doe ik er dus ca 1:45 over, maar afhankelijk van wind/temperatuur/drukte-op-werk kan dat oplopen tot 2 uur, zelden langer.
hoop dat je hier wat aan hebt, succes
Jeroen
ps ik ben nu 54, nooit erg sportief geweest, dus ik denk dat als je 32 bent dit makkelijk te evenaren zal zijn :wink:
Dit meen je toch zeker niet, "kruissnelheid rond de 30", let wel, kruissnelheid en je zelf dan geen racer willen noemen. Ik vind 't een absurde (kruis) snelheid op een vakantie fiets als een WT.
buco schreef:Hoe komt het dat je in de winter minder hard rijdt? Omdat het vroeger donker is en voorzichtiger rijdt misschien? Of door de koude?
Zoiets ja, combinatie van al die dingen, ik weet het niet precies, maar de lucht lijkt gewoon een stuk zwaarder: een beetje wind in de winter is veel meer een muur waar je doorheen moet dan in het voorjaar of de zomer. Kou (eventueel aangevuld met regen) maakt het natuurlijk ook niet beter, en zeker in dec/jan fiets ik de hele route zowel heen als terug in het donker, vandaar ook de kerstboomverlichtig.
Er zitten bij mij nu Marathon Supreme banden op 42 breed, maar als die versleten zijn doe ik er wrsch Marathon Racers op of Kojaks van 35, voor de wintermaanden heb ik Marathon Snow Studs, ook die zorgen voor aanzienlijke vertraging.
Even zitten vergelijken, maar in de jan en feb was de "moving avg" soms tot net onder de 23 km/h gezakt, in maart loopt het weer langzaam op en zit nu toch echt rond de 27. Nee ik vind mijzelf geen racer, die gaan nog veel harder, mijn dochter doet dat en die rijdt soms gemiddeld 36 km/h over veel langere afstanden, dat is racen!
Op mijn andere vakantiefiets (Villiger Cabonga 26" = Avaghon) ligt de snelheid inderdaad veeeeel lager, maar voor woonwerk gaat het ook niet perse om de mooie omgeving enzo, die ken je zolangzamerhand wel, dus gewoon flink de gang erin houden, en echt zo'n ligstuur scheelt enorm.
jeroenh schreef:
buco schreef:Hoe komt het dat je in de winter minder hard rijdt? Omdat het vroeger donker is en voorzichtiger rijdt misschien? Of door de koude?
Zoiets ja, combinatie van al die dingen, ik weet het niet precies, maar de lucht lijkt gewoon een stuk zwaarder:
Lijkt niet alleen, ís natuurlijk ook zo. En over toenemende rolweerstand bij lagere temperaturen van veel banden is ook genoeg te vinden. Overigens is het verschil volgens http://kreuzotter.de/deutsch/speed.htm ook weer niet zo heel groot.

Carl
Inge1 schreef:Buco - welkom. Tof dat je nu een "fietsverslaving" hebt.

Over de WT kan ik niet veel zeggen. Weet alleen dat ik zelf liever voor een nieuwer model zou gaan dan 13 jaar oud (maar ken je budget niet). Vermoed wat lichter en nieuwere onderdelen. Schijfremmen vind ik zelf ideaal.

Qua merken en wat wil je - zou ik de fietswiki even doorlezen als ik jouw was. Zeker als je ook met de fiets op vakantie wil moet hij toch wel stevig zijn. Nederlandse merken die bij mij opkomen zijn: Avaghon (Rotterdam), Santos, maar ook over Rose fietsen (Duitsland) hoor ik veel goeds (en niet al te duur). Welke vooraanstaand in België zijn weet ik niet maar misschien nuttig om ook eens naar andere merken dan Koga te kijken. Vind ze zelf altijd erg prijzig voor wat ze bieden.

Qua snelheid denk ik dat als voor 30 km ca 90 min telt je aardig in de richting qua tijd gaat komen. Ik rijd nu zelf 40 km in ca.120 min en doe het redelijk op het gemakje.
@Inge 1
Kun je die bewering t.a.v. Koga "Erg prijzig voor wat ze bieden " , misschien onderbouwen ?
Nu blijft het een beetje als een losse kreet hangen .
Merken als Koga en Santos zijn stevig aan de prijs als je ze vergelijkt met prijsvechter merken als Fahrradmanufaktur aan de ene kant, of direct marketers als Avaghon aan de andere. Daar komt bij dat Koga ook niet vrij is van het monteren van voor vakantiefietsers problematische onderdelen als cranks met externe lagers. Voor zowat hetzelfde geld koop je ook een maatfiets als van m-gineering. Koga is een goed merk voor de fietsenmaker om de hoek (en veel beter dan Gazelle of Batavus), maar het is wat mij betreft middenklasse voor de hoofdprijs.
Ik denk dat Wim en ik aardig op 1 lijn zitten mbt tot onze gedachten over fietsen. En kan wat Wim schrijft alleen maar onderschrijven. Mijn opmerking was trouwens niet bedoeld als loze kreet maar je kunt/ zult hem regelmatig op het forum terug komen. Koga heeft net als vind ik Santos ed een naam opgebouwd goed te zijn en zijn mijn inziens daarom duurder dan vergelijkbare minder bekendere merken die vaak ook nog een betere afmontage hebben.
Vandaar ook mijn keuze voor een M-Gineering te gaan, waarbij Avaghon voor mij de andere kanshebber was.
Dit topic is opgeschoond. Off topic bijdragen zijn gewist en hetzelfde geldt voor onderlinge stekeligheden waar de topic starter niks aan heeft. Graag on topic blijven.
jeroenh schreef:Nee ik vind mijzelf geen racer, die gaan nog veel harder, mijn dochter doet dat en die rijdt soms gemiddeld 36 km/h over veel langere afstanden, dat is racen!
De vrouwen rijden in een wedstrijd gemiddeld 40-42 km/h IN PELETON, dus indien uw dochter op langere afstand op haar ééntje een gemiddelde van 36 km/h haalt, dan heb je een toptalent beet die gemakkelijk met Marianne Vos kan meestrijden. :wink:
brandon schreef:
jeroenh schreef:Nee ik vind mijzelf geen racer, die gaan nog veel harder, mijn dochter doet dat en die rijdt soms gemiddeld 36 km/h over veel langere afstanden, dat is racen!
De vrouwen rijden in een wedstrijd gemiddeld 40-42 km/h IN PELETON, dus indien uw dochter op langere afstand op haar ééntje een gemiddelde van 36 km/h haalt, dan heb je een toptalent beet die gemakkelijk met Marianne Vos kan meestrijden. :wink:
+1
brandon schreef:De vrouwen rijden in een wedstrijd gemiddeld 40-42 km/h IN PELETON, dus indien uw dochter op langere afstand op haar ééntje een gemiddelde van 36 km/h haalt, dan heb je een toptalent beet die gemakkelijk met Marianne Vos kan meestrijden.
Heb ook nergens beweerd dat ze in haar eentje rijdt! Zij doet mee met een triathlon club, dat is dus zelden alleen voor zover ik weet (ze woont in Taiwan, dus ik houdt dat niet allemaal in de gaten).
Scheelt dat trouwens zo veel in snelheid, wel of niet in een groep? Maar dat is eigenlijk dan weer iets voor een nieuw draadje denk ik zo...

Overigens moet ik mijzelf wel een beetje corrigeren, de bewuste Koga is een Signature WS-TR28, ik geloof dat dat toch weer iets anders is dan de WorldTraveller, geen idee of hij zwaarder of lichter is, en mijn bewering over de 30 km/h is ook een ietsje overdreven, die kruissnelheid is ca 28-29 :oops: de avg moving van rond de 27 klopt wel. Maar dat moet een beetje speedycyclist toch ook makkelijk kunnen halen :wink:
Even niet meer online geweest maar ondertussen heb ik wat nieuws.

Eind juni - begin juli ga ik met de familie op vakantie naar Bretagne. 490km. Maar waarom zou ik dat met de wagen doen als het ook met de fiets kan? :D Ondertussen ben ik al 2 weken extra aan het fietsen om ook iets langere afstanden aan te kunnen.

Het enige waar ik voorlopig mee zit is dat het een elektrische fiets is en dat je vast hangt aan ~100km/lading. Gezien we toch iets meer dan 100km/dag zouden doen werpt dat de vraag op of dat haalbaar is om zonder ondersteuning te rijden.

Niets beter dan het gewoon uit te testen. De laatste week ben ik een paar maal met volle batterij vertrokken met als doel 40km van het werk naar huis te rijden, maar wel met een volle batterij aan te komen (geen ondersteuning dus) :lol: . Het tempo lag een stuk lager (22km gemiddeld als er niet teveel tegenwind is) maar het belangrijkste is dat ik het zonder ondersteuning ook redelijk goed kan volhouden voor toch een redelijke afstand. De ultieme test is natuurlijk een fietstocht maken en ervoor zorgen dat je toch >100km kan doen op een comfortabele manier. Misschien de eerste 30km zonder batterij? Verdelen in kleinere stukken? De laatste 30km? Daar ben ik nog niet uit maar ik heb nog tot eind juni om daar achter te komen wat het beste werkt.

Verder had ik echt last van zadelpijn na meer dan drie kwartier rijden en heb ik maar beslist om de "investering" te wagen een Brooks B17 op mijn fiets te monteren. Het gaat al wat beter dan het originele zadel maar echt top is het nog niet. Het harde zadel doet na enige tijd toch wel pijn aan de zitbotjes. Maar volgens de verkoper moest ik een paar weken geduld hebben en dan zou het zadel zich zetten.

Morgen eerste training met mijn schoonbroer erbij: 70km. Niet speciaal lang maar wel in een keer rijden en het gaat ook al een beter idee geven van hoe dat gaat, een S-pedelec samen met een racefiets.