Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ongelijkmatige spaakspanning - Forum Wereldfietser

Ongelijkmatige spaakspanning

Heb laatst van Marktplaats een stel wielen opgehaald, 32/36 spaaks Rigida DP18 met 105 naven. Ze zijn kaarsrecht en de lagers lopen goed, maar bij nadere inspectie blijkt dat de spanning van de spaken onderling gigantisch verschilt, en sommige spaken nauwelijks op spanning staan.

De vraag is wat we daar aan gaan doen. Kan ik gewoon die te losse spaken aandraaien, een eventueel ontstane slag wegwerken en als resultaat twee wielen hebben die zo goed als nieuw zijn? Of kun je dan beter alle spaken losdraaien en van voor af aan beginnen, zoals ik ook wel 's heb horen beweren?

En wat gaat een fietsenmaker daarvoor rekenen? Enerzijds is mijn tijd eindig, anderzijds moet het qua kosten wel een grappig hobbyprojectje blijven :)
Als je het niet vertrouwt, nieuwe spaken kopen en opnieuw spaken. Wat is kaarsrecht? Heb je de wielen gecontroleerd met een centreerboog en een wielrichter? En de lager lopen goed? Is dat vast tussen de vork of in de "losse" hand?

Als de spaken tijdens het opspannen niet zijn "gezet", loop je het risico dat je minimaal 2x moet naspannen. Met als mogelijk gevolg vroegtijdige spaakbreuk.

Laten controleren bij een goede vakman zal minimaal 25 euro/wiel kosten.

Piet.
Tsja, die wielen had je beter kunnen laten liggen. Als de velgen nu recht staan heb je kans dat dat alleen komt doordat ze recht gehouden worden door de variërende spaakspanninig.
Maar misschien heb je geluk en zijn de velgen ook recht als de spanning van de spaken is.
Ik zou alle spaken losdraaien. Begin bij de meest strakke. Draai ze uiteraard niet zo los dat ze uit het wiel vallen. De banden en het velglint haal je er af, zodat je kunt zien of de spaken wel een beetje bij elkaar horen: ze steken dan even ver in de nippel. Als dit zo is kun je weer proberen er een wiel van te maken. (zo: http://www.m-gineering.nl/spaak.htm) Het is uiteraard wel jammer dat de spaken al geleden hebben van het slechte gespaak en de tweede keer bouwen van het wiel.
De andere optie is daarom om de spaken helemaal te verwijderen. Dan kun je ook goed beoordelen of de velg nog recht is. Als dat zo is koop je nieuwe spaken. Als dat niet zo is heb je een naaf...
In ieder gaval een leuk project je om je spaakvaardigheden te oefenen.
PietV schreef:Wat is kaarsrecht? Heb je de wielen gecontroleerd met een centreerboog en een wielrichter?
Nee, maar als ze in de fiets zitten zie je de afstand tussen remblok en velg met het blote oog totaal niet variëren als je het wiel een zwieper geeft. Dat is beter dan de meeste fietsen.
PietV schreef: En de lager lopen goed? Is dat vast tussen de vork of in de "losse" hand?
Beide.
Geen paniek,
Hopelijk je ben niet begonnen met spaken los draaien.
DP18 zijn sterke velgen.
Ik heb vragen
1. Waar heb je spaakspanning verschil, voor of achterwiel?
2. weet je dat voorwiel is meestal symmetrisch en achterwiel asymmetrisch?
3. Hoe meet je de spaakspanning, hand, tone of spaakspanningmeter ?

Bij een DP18 velg is normaal 100...115kg op de drive side van de achterwiel en 60..70kg op andere kant.
Goede vragen miro! Nog eens nader bekeken en:

1. Het verschil zit in het achterwiel. 2 spaken aan de linkerkant/NDS zitten los, 1 "zingt" helemaal niet, ander nauwelijks. De overige spaken voor en achter lijken op het gehoor OK.

2. Ja

3. Tokkelen en luisteren