Additionally, paste this code immediately after the opening tag: beoordeling boekje schotland rond van Europafietsers - Forum Wereldfietser

beoordeling boekje schotland rond van Europafietsers

Hey allen,

Wat vinden jullie van het boekje "Schotland rond" van de Europafietsers voor dit stuk?
Of kunnen jullie me andere betere routes aanbevelen? Het meest ben in geïnteresseerd in concrete routeinformatie, bvb dat bepaalde stukken weg van dat boekje te druk zijn, niet interessant zijn, enz. Of als er iemand een alternatief voorstelt, welke concrete route (evt als gps-track) ik dan beter zou kiezen.
Het is mijn doel om een concrete route uit te stippelen tussen Glasgow en Inverness voor een 7-9-daagse fietstocht waarbij er voldoende tijd is voor dingen te beleven naast het fietsen.

Alvast bedankt voor alle bevindingen/tips/routes.
Er zijn nog een paar boekjes van de AA over schotland met routes en er is een Duits boekje waarvan ik even de naam niet zo 1-2-3 weet. (Wij hebben ze in de winkel, maar in de winkel heb ik het te druk, dus soms zit ik 's avonds even op dit forum en dan zit ik thuis:-)
Zijn de AA boekjes werkelijke routeboekjes of zijn dat eerder wegenkaarten?
steventje schreef: Wat vinden jullie van het boekje "Schotland rond" van de Europafietsers voor dit stuk?

Alvast bedankt voor alle bevindingen/tips/routes.
Het loopt niet echt storm voor je vraag :wink:

Misschien je vraag anders formuleren?
De AA boekjes zijn werkelijke routeboekjes voor fietsers.
Eric Schuijt schreef:De AA boekjes zijn werkelijke routeboekjes voor fietsers.
Ik vind de AA boekjes niet terug en ook niet in je webwinkel.
Erik, je vermelt dat het werkelijk fietsboekjes zijn. Staat AA dan niet voor Automobile Association? Ik hoop namelijk niet teveel auto's tegen te komen op mijn route. Of moet ik me in schotland daar geen zorgen over maken?
Gezien de zeer minieme reaktie zal ik maar besluiten dat het boekje "scholand rond" van de Europafietsers maar een matig boekje is. Anders zou er één of andere enthousiasteling zijn vreugde wel gedeeld hebben zeker.

Moest er iemand toch noch een mooie route of gpx-track weten tussen Glasgow en Inverness (langs weskust of over Hebriden), tot half mei ben ik nog steeds geïnteresseerd)
Misschien krijg je weinig reacties omdat, voor zover ik weet, bijna iedereen de Columba-route fietst en routegids 1, als ik de website van Euraopafietsers bekijk, daar redelijk mee samen valt. En daarvan is ook het westelijk deel mooi, waarbij ik ook nog wel even wil wijzen op Glasgow-Inverness met de whiskeytrail als smakelijk extraatje. Het verslag van onze trip is wel ergens terug te vinden in de Wiki. En daarvan zijn de gps-tracks ook goed te vinden. Anders mail je maar.
Het boekje Schotland Rond is volgens mij pas zeer kort geleden uitgekomen, dus er zullen nog niet veel mensen deze route gefietst hebben. Over het algemeen zijn de routes van de Europafietsers mooi en goed.
Marc v G schreef:Het boekje Schotland Rond is volgens mij pas zeer kort geleden uitgekomen ...
Begin 2013 om precies te zijn, of dat pas zeer kort is laat ik aan andere over, voor mij is dat 2 jaar geleden! 8)
Oké, dan is er dus al wel een vakantieseizoen geweest arion dit boekje beschikbaar is. Mijn fout.
Ja, uitgave is van juni 2013, dus er zullen nog niet veel ervaringen m.b.t. deze boekjes zijn. Daar is ook debet aan dat Engeland/Schotland niet echt een geliefde fiets/kampeerbestemming is.

Zelf heb ik ook de Columba route gefietst een erg mooie en afwisselende route die nu is opgegaan in het gidsje Schotland Rond 1.

Ronald van der Perk
Dank jullie allen voor jullie reacties.
Nadat Marc meldde dat de Europafietsers normaal wel goede boekjes maken, ben ik eens verder aan het zoeken geweest naar andere routes van de Europafietsers. En inderdaad, daar zitten blijkbaar wel populaire routes bij met veel positieve beoordelingen. Ik ben onervaren en kende de europafietsers niet, maar nu is me wel duidelijk dat dit wel een zeer degelijke organisatie is. Het feit dat er gpx-tracks te downloaden zijn voor deze route maakt het voor mij nog aantrekkelijker (praktisch voordeel)
Aangezien het boekje een aantal reeds bestaande routes bundelt, ga ik er van uit dat het ook wel mooie routes zullen zijn.
Ik heb de knoop doorgehakt en ga de route in juni testen. Ik zal hier dan nadien mijn oordeel met jullie delen. Hopelijk niets dan lof :D

Nogmaals dank voor al jullie advies.
Ik ga de route in juli fietsen, daar heb je dus niet veel aan. Het klopt inderdaad dat de route nog te recent is om algemeen gekend en getest te zijn ; de meeste fietsers zoeken ook zonniger oorden op. Ik heb er wel vertrouwen in dat het mooi wordt.
Ronald van der Perk schreef:Daar is ook debet aan dat Engeland/Schotland niet echt een geliefde fiets/kampeerbestemming is.
En dat is geheel ten onrechte. Schotland is een van mijn favoriete landen. Met name de westkust en de Highlands zijn schitterend. Wat het klimaat betreft: je kunt een keer pech hebben, maar 's zomers valt het er met de regen meestal wel mee. Reken op 1 natte dag per week en verder af en toe een bui. Grootste pluspunt van Schotland is dat het er nooit te heet is om te fietsen en dat het er in juni en juli tot 11 uur 's avonds licht blijft. In juni gaan we er voor de derde keer heen, uiteraard met onze tent.
steventje schreef:Ik ben onervaren en kende de europafietsers niet, maar nu is me wel duidelijk dat dit wel een zeer degelijke organisatie is.
De Europafietsers hebben een groots verleden wat betreft het maken en laten uitgeven van fietsgidsen, maar eerlijk gezegd hebben ze hun beste tijd achter de rug. Destijds ben ik co-auteur geweest van een van hun gidsen. Dat was in het begin wel gezellig, maar na een tijdje kon ik niet meer tegen de amateuristische manier van werken bij deze club. Het zijn doorgewinterde routemakers, maar van tekst, fotografie, vormgeving en webdesign hebben ze minder kaas gegeten. Bekijk hun website en oordeel zelf.
Bladerend door een fietsgids wil ik zin krijgen om de route zelf te gaan fietsen en dat gevoel mis ik bij veel gidsen. Overigens wil ik de Europafietsers hier nu niet afkraken op grond van mijn persoonlijke ervaringen, integendeel. Was ik daar niet enigszins gefrustreerd weggelopen, dan waren de Frontlijn- en Kanaalroutes er vast nooit gekomen ;-).
Op de Wereldfietserbeurs was ik aangenaam verrast toen ik hun gidsjes 'Schotland Rond' zag liggen. Deze zien er beter uit dan ik van de Europafietsers gewend was. En dat moet ook wel, wil je vakantiefietsers overhalen om eens ergens anders te gaan fietsen dan in de bekende mooiweerlanden.
Nooit te heet om te fietsen? Is misschien waar je aan gewent bent, maar toch ook al 2x voor mekaar gekregen een zonnesteek op te lopen. Schotland heeft ook niet veel bomen/schaduw...maar misschien ook wel waarom het er zo mooi is :wink:
keesswart schreef: De Europafietsers hebben een groots verleden wat betreft het maken en laten uitgeven van fietsgidsen, maar eerlijk gezegd hebben ze hun beste tijd achter de rug. Destijds ben ik co-auteur geweest van een van hun gidsen. Dat was in het begin wel gezellig, maar na een tijdje kon ik niet meer tegen de amateuristische manier van werken bij deze club. Het zijn doorgewinterde routemakers, maar van tekst, fotografie, vormgeving en webdesign hebben ze minder kaas gegeten. Bekijk hun website en oordeel zelf.
Jammer dat een routemaker dit forum misbruikt om zijn mening t.a.v. collega routemakers te ventileren. Ik heb u een p.b. gestuurd.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Jammer dat een routemaker dit forum misbruikt om zijn mening t.a.v. collega routemakers te ventileren.
Hoe vaak is de route van Hans Reitsma niet afgekraakt door Bert Siters hier op dit forum? Kwam je toen ook in het geweer?
En ook de eerste gidsen van Paul Benjaminse werden in het clubblaadje van de Eurofietser (toen nog FIS) destijds tot de grond toe afgebroken.

Zowel Bert als Kees en verders iedereen mogen hun mening hebben en die ook geven op een openbaar forum als dit lijkt mij :wink:

Ps
Ik reageer ff omdat Kees nu onderweg is naar Normandië en dus voorlopig niet kan reageren.
Er is natuurlijk ook het National Cycle Network van Sustrans: http://www.sustrans.org.uk/ncn/map?lat= ... n=Scotland. Dat zijn superverzorgde fietsroutes, grotendeels over vrijliggende paden. En je kunt ermee van Glasgow naar Inverness zo te zien.
@steventje

Zaterdag 10 mei a.s. vlieg ik naar Edinburgh voor fietstocht van 2 weken in het noorden van Schotland. Dit wordt de route http://www.gpsies.com/map.do?fileId=bptkmiglhqkuyesd.

De tocht is ruim 1200 km. Ik ben van plan te kamperen. Via twitter (http://www.twitter.com/koningjohan) deel ik mijn belevenissen en foto's.

MVG, Johan