Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NS schaft open retourtickets buitenland af - Forum Wereldfietser

NS schaft open retourtickets buitenland af

Nog niet heel lang geleden waren internationale treinretours 2 maanden geldig. Een aantal jaren terug werd dit beperkt tot 1 maand. Vorige zomer bracht de NS dit terug tot 15 dagen. Sinds 15 april zijn de open retourtickets voor de Benelux en Frankrijk helemaal afgeschaft. Het ticket voor de terugreis is alleen nog geldig op een vantevoren opgegeven datum (zie hier).

Je hebt dus niet meer de vrijheid om binnen de geldigheidsduur van een retourticket zelf te bepalen wanneer je terugreist.
Reis je nu naar België of Frankrijk en wil je nog niet vastleggen op welke dag je terugkeert, dan word je nu gedwongen om het kaartje voor de terugweg in het buitenland te kopen. Erg onhandig, want bij mijn weten kun je in België en Frankrijk geen internationale tickets uit een automaat halen. Alleen bij de grotere stations zijn deze kaartjes aan de loketten verkrijgbaar, maar die zijn niet altijd goed te bereiken met een bepakte fiets (zoals Brussel Zuid, waar je door een draaideur moet en waar je je fiets echt niet even onbeheerd kunt laten staan).
Consumentenorganisaties zoals Rover hebben nog bezwaar gemaakt tegen de plannen van NS (zie hier), maar zonder resultaat: de NS is weer een stuk klantonvriendelijker geworden.

Weet iemand al of je nu ook voor internationale fietsretourkaartjes een terugreisdatum op moet geven?
In Belgie kun je alleen internationale fietskaartjes kopen op grotere stations.
Ook kaartjes naar Nederland met Korting en Railplus kan alleen op grotere stations.
Frankrijk is nog lastiger. Fietskaartjes voor Belgie en Nederland zijn nergens te koop. Ook niet in Rijsel. Internationale tickets naar Nederland met korting en Railplus zijn ook niet te koop in Rijsel. In de NS-automaten kun je wel kaartjes met alle kortingen en ook fietskaartjes kopen naar Rijsel, maar daar moet je nu dus een terugreis voor plannen.
Ik ben afgelopen zomer een keer terug gekomen uit Frankrijk, toen ik helemaal niet gepland had. Ik heb van alles geprobeerd in Parijs en Rijsel. Thalys kunnen ze verkopen. Ik ben toen in Rijsel voor het instappen naar de Belgische treinbegeleider gestapt en alles uit gelegd. Die kan mij een treinkaartje en een fietskaartjes tot Roosendaal verkopen. Ze had voor mij een keurig briefje gemaakt voor de conducteur van de internationale trein met mijn probleem.
In België is de situatie als ik me niet vergis dan de volgende:

- Station met automaat: mogelijkheid om een ticket naar Nederland te kopen, maar enkel naar één van de grotere stations.

- Grotere stations: tickets naar buitenland ook te koop aan het loket, maar men betaald steeds een behoorlijk toeslag. (Iets van 5-7 euro administratiekosten, zelf al heeft men maar 1 minuutje werk.)

Vertrekt men aan een kleiner station (zonder geopende balie) en wil men naar een niet groot Nederlands station dan heeft men pech. Men zal een ticket moeten kopen via het automaat naar een groot Nederlands station en dan onderweg een ticket bijkopen voor de rest van de rit. (Of men moet via een smartphone en internet een ticket kopen.)

Het blijft me verbazen hoe in Europa de staatsgrenzen voor gebruikers van het OV zo belangrijk blijven en dat de klantvriendelijkheid en mogelijkheden voor internationale reizigers vooral afneemt.
Revanho schreef:Het blijft me verbazen hoe in Europa de staatsgrenzen voor gebruikers van het OV zo belangrijk blijven en dat de klantvriendelijkheid en mogelijkheden voor internationale reizigers vooral afneemt.
Gevolg van privatisering terwijl er geen echte concurrentie is hé?
keesswart schreef:Weet iemand al of je nu ook voor internationale fietsretourkaartjes een terugreisdatum op moet geven?
Vanochtend ben ik even naar de Treinreiswinkel gelopen om te informeren of die nog een truc kent om aan open retourtjes te komen. Daar zaten echter al 5 klanten op hun beurt te wachten, waaronder iemand die op reis wilde met de Transsiberië Express. Daarop wachten leek me een bijzonder zware oefening in geduld, dus ben ik naar het station gegaan om te kijken of je daar nu nog internationale fietsretourtjes met een open terugreisdatum uit de automaat kunt toveren. Dat bleek niet het geval. Voor een fietsretourtje naar België, Luxemburg of Lille/Rijsel moet je nu ook een terugreisdatum opgeven.

Gelukkig is er ook nog iets positiefs te melden, en wel bij de SNCF. Het is nu mogelijk om online Franse treintickets aan te schaffen, inclusief fietsreservering (bijvoorbeeld in de TGV van Lille naar Parijs), die je zelf kunt printen. Vul eerst op http://nl.voyages-sncf.com/nl de reisdata in, klik op zoeken en vervolgens op verander de ingevoerde criteria; daarna op Nieuw! reizen met uw fiets. Vink dan Ik reis met mijn fiets aan, gecombineerd met niet opgevouwen of gedemonteerde fiets en klik weer op nu zoeken. Daarna verschijnt 1 fiets, niet opgevouwen in het menu en wordt het te betalen bedrag 10 euro hoger.
Verder ben ik nog niet gekomen, omdat ik nog moet beslissen of ik zaterdag of zondag wil vertrekken (zondag lijkt het bijzonder nat te gaan worden in Normandië: ik zit dan liever in de trein dan op de fiets, maar misschien voorspelt Meteo France morgen toch weer wat anders...)
keesswart schreef:Verder ben ik nog niet gekomen, omdat ik nog moet beslissen of ik zaterdag of zondag wil vertrekken (zondag lijkt het bijzonder nat te gaan worden in Normandië: ik zit dan liever in de trein dan op de fiets, maar misschien voorspelt Meteo France morgen toch weer wat anders...)
Gisteren heb ik geprobeerd om voor zondag een e-ticket Lille-Caen bij de SNCF te bemachtigen. Het leek te lukken, maar in de allerlaatste fase van het boekingsproces (waarin het ticket per creditcard betaald moet worden) verscheen er steeds een foutmelding van mijn webbrowser (Firefox). Ook met een iPad (en Safari als browser) bleef de betaalopdracht hangen.
Feit: het lukt mij niet om een ticket via de SNCF site te boeken. Mening: de SNCF is er nog niet in geslaagd een goed werkend online boekingssysteem op te zetten.
Inmiddels geeft de site aan dat zondagmiddag alle snelle treinen met fietsplekken tussen Lille en Caen zijn volgeboekt. Dus trek ik in Lille maar weer een ouderwets treinkaartje uit de automaat en boemel ik vervolgens met regionale treinen via Amiens en Rouen naar Caen. Met een dikke zaterdagkrant en een hele jaargang van de Groene Amsterdammer op mijn iPad zal ik me onderweg niet hoeven te vervelen...