Het is alweer 9 jaar geleden dat wij naar Istanbul fietsten, maar wat ik me kan herinneren van het stuk in Griekenland, is dat het vaak behoorlijk druk was op de weg. Inmiddels zal de nieuwe snelweg wel af zijn, en verwacht ik dat er op de vroegere hoofdweg/-wegen veel minder verkeer zal zitten. Maar probeer dus vooral de kleinere wegen te vinden!
Vlak voor Alexandroupoli fietsen we een mooi stukje onverhard, vonden wij toen zeer de moeite waard (ook al is het relatief kort).
Het laatste stuk tot de grens met Turkije word je d.m.v. borden steeds richting de snelweg gestuurd, maar je kunt (als dat nog steeds kan) helemaal tot aan de grenspost over secundaire wegen rijden (doorfietsen tot Pepros en dan de ventweg naast de snelweg volgen).
Wij hebben in Turkije het schiereiland Gallipoli (bekend uit de 1e wereldoorlog) bezocht, een ook de opgravingen van Troje (Truva). Via Bandirma kun je dan met de boot rustig naar Istanbul varen (i.p.v. dat je met je fiets door die enorme stad moet)!
De zwarte zee kust kennen we niet - wel het binnenland van Turkije, maar dat is een andere vraag
Veel plezier!