Eerst en vooral groen van jaloezie op je geplande trekkingstocht door Amerika voor volgend jaar.lj86 schreef:Hi
Ik sta op het punt om een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik heb steeds een stadsfiets gehad en deed voornamelijk korte afstanden binnen de stad.
Ik zou mijn nieuwe fiets echter willen gebruiken om dagelijks naar het werk te fietsen (iets meer dan 30 km per dag). Daarnaast ben ik ook een lange trektocht aan het plannen voor volgend jaar en speel ik met het idee om deze ook (voor een groot deel) met de fiets te doen. Ik zou minstens een jaar lang van noord-amerika (canada) naar zuid-amerika willen trekken. Tot nu toe deed ik langere trektochten steeds als backpacker a.d.h.v. om het even welk transportmiddel ik beschikbaar had. Ik zou met de nieuwe fiets in het komende jaar dus zeker ook nog wat voorbereidende, korte trekkings doen.
ik heb intussen het internet afgezocht;, enkele winkels bezocht en met wat bevriende fietsers gepraat, maar de adviezen spreken elkaar wat tegen.
Ik hoop dat jullie dus wat meer duidelijkheid kunnen scheppen.
Aan de ene kant krijg ik het advies om een trekkingsfiets van 2000 euro en (veel) meer te kopen. Eén van de fietsen die voor mij uitgerekend werd (merk:tout terrain; model : via veneto) bedroeg iets meer dan 3000 euro (deze fiets had wel een rohloff naaf, schijfremmen, had een licht dat ook gps/gsm kon opladen, etc.)
In een andere winkel raadden ze mij dan weer een meer basic model aan (gazelle torrente T27 met mechnische remmen, derailleur, naafdynamo, etc.) en om hier eventueel nog een aantal onderdelen aan te passen aan de persoonlijke voorkeur.
Deze optie zou eerder rond de 1000 euro uitkomen en aangezien de onderdelen op deze fiets minder geavanceerd zijn, zou het gemakkelijker zijn om deze te onderhouden en repareren (iets wat me toch wel interessant lijkt voor onderweg). De kans op problemen met deze onderdelen is waarschijnlijk wel groter.
Bij beide opties werd mij verteld dat de frames gemaakt zijn om de extra belasting van bagage zonder probleem aan te kunnen. Ook qua gewicht zijn beide fietsen vergelijkbaar.
Ik heb nu eigenlijk twee grote vragen:
- voor zo ver ik begrepen heb, verklaren de rohloffnaaf en de hydraulische remmen al zeker 1000 euro van het prijsverschil. Er lijkt mij echter nog 1000 euro over in het prijsverschil. Kan iemand mij dit verschil verklaren?
- wanneer loont het/is het nodig om die extra investering te doen en een dure trekkingsfiets te kopen? Is dit uberhaupt nodig of kan je perfect met een meer basic, degelijk uitgeruste fiets verder? Is dit misschien zelfs wenselijk naar onderhoudsgemak en het vinden van onderdelen toe?
alle advies is zeker welkom. zoals je waarschijnlijk wel merkt is mijn persoonlijke ervaring in deze materie zeer beperkt.
alvast bedankt
Maar voor zo een lange trekkingstocht zou ik in de eerste plaats mijn geld steken in in een fietsenmakerscursus of iets dergelijks. En dan zelf mijn fiets samenstellen. Lijkt mij het leukste en als je een jaar lang door Amerika gaat trekken dan lijkt mij het noodzakelijk dat je weet hoe je fiets in mekaar steekt. Ook zou ik kiezen voor de meest eenvoudige systemen maar toch van hoge kwaliteit (daar zou ik niet op besparen).
Ik zou gaan voor onderhoudsgemak en gemakkelijk vinden van onderdelen.
Maar hoeveel mijn mening waard is? Hoogstwaarschijnlijk niet veel omdat ik in hetzelfde geval zit en dat enkel voor een 2 tot 3 wekendurende trekkingstrip. En heb ik je de slechts mogelijke advies gegeven.