Additionally, paste this code immediately after the opening tag: derailleur nakijken en remmen vervangen - Forum Wereldfietser

derailleur nakijken en remmen vervangen

ik heb een tijdje geleden een peugeot fiets gekocht, vreselijk goedkoop qua onderdelen, maar zoals toen mij verteld werd, upgraden kan altijd nog.

ik zit nu met een probleem en een mogenlijk probleem:

het probleem vind ikzelf de remmen, het zijn standaart v brakes, maar wel de goedkoopste niet verstelbare die je kunt bedenken.

bij de reparatie cursus heb ik (met hulp) achter de remkabel vervangen (die was al gesloopt door halfords na hun poging tot de remmen afstellen), en alles opgespannen, dit ging 2 weken goed, maar nu gaan de remhandels tot het stuur voordat er echt hard geremd kan worden.

vrijdag heb ik een ongeluk gehad met de fiets (naja ik is zwaar uitgedrukt, ik stond net optijd stil, degene achter mij niet) en sindsdien staat er nog minder spanning op de kabels, en probleem 2: de voor en achter derailleurs lijken en tik gehad te hebben, beide ratelen en voor schakeld slecht, blijft hangen en lijkt aan te lopen (dat deed deze al af en toe maar nu wel heel erg).

kettingkast was ook verbogen dus ik vermoed dat vooral voor het probleem is.

vanmiddag ben ik thuis, en ik ben van plan meteen eens goed de schade op te nemen (had helaas vrijdag geen tijd en ben dit weekend niet thuis geweest).

beetje hele lange aanloop naar mijn vragen, sorry maar:

is er nog specifiek iets waar ik op moet letten qua schade?

en wat kan ik doen met mijn remmen? ik ben niet van plan magura of iets erop te zetten maar er moet iets mogenlijk zijn toch?

zou het helpen bijv. deore v brakes erop te zetten? en maakt dat qua remgrepen uit (die zitten vast aan de derailleurs bij mij)


alvast bedankt, en sorry voor de ellelange post,

Erik
Ik heb geen idee welke remmen er precies op zitten, maar je kunt altijd de kabel loshalen bij de rem en ietsje inkorten. Er kunnen twee oorzaken zijn: de eerste is dat je remblokjes aan het slijten zijn. De tweede is dat de goedkope binnenkabel wat opgerekt is. Bij een versleten remblokje moet je nieuwe blokjes monteren (Koolstop Salmon is erg goed), als je aarzelt over de kabel kun je een nieuwe binnenkabel monteren. Dat kost een paar euro, ook voor een goede rvs binnenkabel. Kijk gelijk even naar de buitenkabel. Pas op, er is verschil tussen remkabels en versnellingskabels. Als je de remmen echt niet aan de praat krijgt dan zijn Deore V brakes inderdaad heel wat beter dan goedkope rommel, weet ik uit ervaring. Kijk bij de remhandles of ze eventueel verstelbaar zijn voor v brakes of cantilevers (is vaak zo bij goedkope remhandles). Dan moet het schuifje op v staan en niet op c.
Helemaal met Wim's advies eens. Mijn ervaring met mijn Giant Tracker is dat het een heel gepruts was om de remmen (simpele Shimano V-brakes) goed afgesteld te krijgen, maar het is uiteindelijk wel gelukt. Als ik de fiets lopend voortduw, hoor ik de blokjes wel aanlopen, maar tijdens het fietsen heb ik er geen last van. Ik ga er vanuit dat het afslijten van de nieuwe, eenvoudige Simsonblokjes en het oprekken van de remkabels er voor zullen zorgen dat het uiteindelijk helemaal perfect is.

Met afslijten bedoel ik uiteraard niet tot de draad verslijten (zoals de oude blokjes!!), maar een heel klein beetje: het zal vooral het oprekken van de kabels zijn. Ik houd ervan de remmen zo "giftig"mogelijk af te stellen, zodat je in de regel aan twee vingers voldoende hebt om rustig tot stilstand te komen: noodstops zijn natuurlijk een ander verhaal, maar die probeer ik voor te zijn...
bedankt voor de antwoorden,

ik heb geen flauw idee wat voor v brakes erop zitten, er staat niks op, maar ik heb een tourney tx derailleur dus de remmen zullen ook wel in die catogorie zitten.

ik heb al meerdere malen geprobeert de kabel strakker te zetten maar hiermee blokkeerden of liepen de remmen aan.

ik zal straks kijken wat ik kan doen, en of mischien de handels verkeerd staan (zitten inderdaad schuifjes in)
Naast het uitrekken van de binnenkabel zou het ook kunnen liggen aan een goedkope buitenkabel die samendrukt bij het remmen. Aan de remmen zelf kan het toch eigenlijk niet liggen? Is toch gewoon een hefboom die je bij elkaar trekt, of misschien toch speling op de draaipunten?
net geprobeert en bekeken:

deraileur lijkt intact, afstellen doe ik vanavond.

de remmen zijn hopeloos.

of het lukt mij gewoon niet, of er is iets niet goed met die dingen.

ik heb geprobeert:

aan het stuur aandraaien, resulteert in of volkomen geblokeerd of na 1 keer knijpen meteen weer slap

de kabel strakker aan de rem zetten: zelfde resulaat.

strakker zetten en dan de stelschroeven verzetten helpt ook niets.
Wellicht heb je wat aan dit filmpje; http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... -v-brakes/
headlight schreef: en wat kan ik doen met mijn remmen?
Eén foto zegt soms meer dan duizend woorden ... Kan je geen foto maken en die plaatsen?

Renaat
Revanho schreef:
headlight schreef: en wat kan ik doen met mijn remmen?
Eén foto zegt soms meer dan duizend woorden ... Kan je geen foto maken en die plaatsen?

Renaat
stom dat ik daar niet aan gedacht heb :oops:

nog specifieke dingen die je wilt zien?
Beste headlight,
even het linkje van jou gevolgd: wat een fantastisch verhaal! je komt er , of je bent er al (waar dat ook wezen mag, met de fiets of in je leven)
Theo B schreef:Beste headlight,
even het linkje van jou gevolgd: wat een fantastisch verhaal! je komt er , of je bent er al (waar dat ook wezen mag, met de fiets of in je leven)
bedankt, australie staat nog op de planning voor 2020, maar vanalles komt er nog tot die tijd.
ik heb vandaag alle remblokken vervangen en alle kabels,

de remblokken waren behoorlijk versleten wat gek is daar ze 2 maanden geleden vervangen zijn door de winkel.

maar goed, alles werkt nu weer zoals het moet, iedereen bedankt voor het meedenken!