Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wanneer dure trekkingfiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wanneer dure trekkingfiets?

Ave Gone schreef:Gazelles hebben op dit forum en in mijn ervaring geen goede naam.
Kost een cent en dan heb je nog steeds niks.
Zelf vind ik het onderhoud aan een derailleurfiets wel meevallen. Mijn vrouw gebruikt haar Santos met derailleur dagelijks in de stad, en af en toe moet er een nieuwe cassette op met een nieuwe ketting. Dat is toch eigenlijk het enige. Kostprijs 50 euro, en als het tegen zit een uurtje werk. Bij de Rohloff moet je eens per jaar olie verversen. Dat is al met al ook een uurtje, en is evenmin voor niks. De rest maakt geen verschil tussen Rohloff en derailleur (af en toe olie op de ketting, een doodenkele keer een nieuwe kabel, voortandwielen vervangen).
Laat ik het dan anders stellen: in de praktijk behandel ik een woonwerkfiets anders. Hij moet er staan met weer en wind, pekel of geen pekel. Dan komt onderhoud er minder van, en als je het dan wel doet, is het vaak meteen groot onderhoud. Ook moet je vrij vaak de boel smeren en schoonhouden, wil het goed blijven gaan. Op menig vakantietochtje heb ik daar geen last van.

Het is dus simpelweg meer "gedoe" dan me lief is. Met een Rohloff/Pinion en (vooral) riem heb je dat gedoe gewoon minder. Of het je die 1000,- extra waard is? Nou, misschien wel :D.
Wim schreef:Zelf vind ik het onderhoud aan een derailleurfiets wel meevallen. Mijn vrouw gebruikt haar Santos met derailleur dagelijks in de stad, en af en toe moet er een nieuwe cassette op met een nieuwe ketting. Dat is toch eigenlijk het enige. Kostprijs 50 euro, en als het tegen zit een uurtje werk. Bij de Rohloff moet je eens per jaar olie verversen. Dat is al met al ook een uurtje, en is evenmin voor niks. De rest maakt geen verschil tussen Rohloff en derailleur (af en toe olie op de ketting, een doodenkele keer een nieuwe kabel, voortandwielen vervangen).
En bij de rohloff zal je verder ook nog wel eens het achtertandwiel moeten vervangen of omdraaien en de ketting moeten vervangen. En afhankelijk van je kettingspansysteem soms je ketting moeten spannen. Dus ik zie dat onderhoudsarme ook niet zo in vergelijking met de derailleur.
Dus trekken we nu de conclusie dat een Rohloff eigenlijk in álle gevallen overkill is :lol: ?
Ik blijf erbij: in droge omstandigheden is het verschil kleiner, maar "year-round" woon-werk lijkt een Rohloff-Pinion mij een stuk minder onderhoud vragen, met name met riem.
Ik (persoonlijk) vind de 1000 euro die een Rohloffnaaf extra kost in verhouding tot de fiets erg veel geld voor wat je krijgt; nl een naafversnelling met extra bereik.

Ik kan een aantal situaties onderscheiden waarin een Rohloff prettig is:
-wereldfietsers die veel over modderwegen fietsen in onbegaanbare gebieden.
-mountainbikers; idem

In principe ook voor NL forensenwerk, maar dan blijft het feit daar dat je veel te veel betaald voor veel te veel versnellingen. Dan blijft alleen het voordeel van de pekel/winterbestendigheid. Maar een eenvoudiger/beperkter/veel goedkopere naafversnelling zou dan ook prima zijn. Ik kan me een licht snel fietsje voorstellen met een naaf met een versnelling of 8.

Voor alle andere situaties, met min of meer redelijk begaanbaar wegdek (al dan niet half/verhard) is een derailleur een heel fijn, licht lopend, en stil systeem. Af en toe wat smering erop, en even een doek of borstel met sop. Voor veel vakantiefietser die niet al te lang weg zijn (ik denk zomaar de meerderheid) hoef je de versnelling niet eens tijdens je reis schoon te maken, dat kan rustig thuis.

Gazelle bouwt op dit moment geen écht geschikte vakantiefietsen, al rijd ik er zelf op 1, en die rijdt erg fijn met lichte bagage, met LX-derailleur, V-brakes en carbon vork...
Voor een MTB vind ik het nou net níet nodig. Die geef ik alle aandacht die hij verdient en die gebruik ik niet elke dag dus heb/neem ik daar meer tijd voor de schoonmaak.

Voor de combi woonwerk-vakantiefiets is een Rohloff -voor mij- derhalve beter. Maar duur, ja. En een goedkoper alternatief lijkt er niet echt te zijn, want de Alfine systemen mogen goedkoper zijn, zij bieden niet hetzelfde bereik en stappen. De lichte woonwerkfiets met 8speed naafversnelling klinkt dan weer goed, maar om er nou nóg een fiets bij te nemen... Dat wordt niet echt gewaardeerd denk ik.
Hey

Alvast bedankt voor de vele tips.

Ik denk dat ik intussen al wel wat verder sta met mijn keuze. De Rohloff en magura-remmen zijn momenteel toch nog een wat te grote investering voor mij. (Indien ik binnen 5 à 10 jaar nog steeds gepassioneerd met de fiets reis, is het misschien wel het overwegen waard) Ik heb dit weekend ook nog eens aan de remmen van mijn oude fiets gesleuteld en vind het toch wel leuk dat ik hier zelf de aanpassingen en afstelling kan doen. Ik heb er dan ook meer vertrouwen in dat ik op reis problemen met minder geavanceerde mechanische onderdelen sneller zal kunnen oplossen.

Wat de gazelle/confectiefiets betreft, ga ik toch eens kijken naar de meer basic modellen van Fahrradmanufaktur/tout terrain/surly/etc. maar dan zonder de rohloff en schijfremmen.
Voor het vakantie-aspect denk ik: een goedkope fiets zal het prima doen. Ik heb prima ervaringen met een Gazelle met low-budget rekjes etc. Met een grote scheur in de RVS velg ben ik zelfs nog thuisgekomen, en de enige fietsband die de plaatselijke smid in het Portugese dorp - in the middle of knowhere - in voorraad had, paste.
Maar voor het woon-werkverkeer: als er een veilige stallingsmogelijkheid bij het werk is, zou ik gaan voor een hele dure fiets met Rohloff/SON/Magura (firm tech), en een kettingkast of riem, en niet te vergeten een excenter. Zo kun je de dagelijkse routine een stuk aantrekkelijker maken. En dat zonder je te bekommeren om modder, zand, klei, sneeuw, takjes en andere troep in de derailleur, verlopende instelling van de naafbediening (Nexus), rem-instelling of vastvriezende remkabels.
Ik rij Santos met Rohloff en riem voor mij never meer een derailleur fiets. Ik doe alles met deze fiets toeren, vakanties boodschappen wat een genot.
goldenlion schreef:Ik rij Santos met Rohloff en riem voor mij never meer een derailleur fiets. Ik doe alles met deze fiets toeren, vakanties boodschappen wat een genot.
+1
hansrtd schreef: Maar voor het woon-werkverkeer: als er een veilige stallingsmogelijkheid bij het werk is, zou ik gaan voor een hele dure fiets met Rohloff/SON/Magura (firm tech), en een kettingkast of riem, en niet te vergeten een excenter. Zo kun je de dagelijkse routine een stuk aantrekkelijker maken. En dat zonder je te bekommeren om modder, zand, klei, sneeuw, takjes en andere troep in de derailleur, verlopende instelling van de naafbediening (Nexus), rem-instelling of vastvriezende remkabels.
Ik begrijp eigenlijk niets van al dit ongemak. Heb zelf een fatbike met derailleur, fiets bijna dagelijks (woon/werk/vakantie) alleen maar over onverharde paden (modder, zand, bos etc.) en heb nooit last van troep. En waar ik woon is het 5 maanden van het jaar onder het vriespunt, ligt er een dik pak sneeuw en heb ook nooit vastvriezende remkabels. Juist oliegevulde remleidingen/naven kunnen dan problemen geven, dat kan bv stroperig dik worden waardoor het niet meer lekker werkt. Dus voor mij ook geen Magura remmen meer, daar kan ik niet op vertrouwen. Tis ook niet voor niets dat de meeste fatbikes (de enige fiets die je met recht een wereldfiets kunt noemen want waar een trekkingfiets vastloopt rolt hij gewoon nog door :wink: ) geen rohloff en/of hydraulische remmen hebben. Maar wel schijfremmen want die remmen tenminste altijd.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat er ook veel fietsen zijn die wel vastvriezende rem/versnellingskabels krijgen, zoals m'n veel goedkopere mtb. Ligt er dus ook aan welk merk/onderdelen de fiets heeft.
yopie, je kunt er ook 5.1 ingooien...moet je niet alleen regelmatig de vloeistof maar ook de rubber ringen vervangen....maar het blijft wel remmen...
Waar woon je ongeveer? als ik het zo lees woon je midden in lapland....
Ik denk dat er de komende tijd genoeg fatbikes met Rohloff gaan komen, nu er een Rohloff beschikbaar is die de juiste inbouwbreedte heeft...
@lj 86 - je zegt ik ga ook niet kijken naar schijfremmen - deze zijn er ook in kabel uitvoering -BB7 bijvoorbeeld. Aftelling daarvan is niet veel moeilijker en misschien wel helemaal niet dan de v-brakes. :) Zou deze toch echt niet uitsluiten.
berger schreef:Ik denk dat er de komende tijd genoeg fatbikes met Rohloff gaan komen, nu er een Rohloff beschikbaar is die de juiste inbouwbreedte heeft...
Ja, maar of ze ook gebruikt gaan worden in bv winters Alaska? Heb zelf hierover m'n twijfels ..
nobbiomatic schreef:yopie, je kunt er ook 5.1 ingooien...moet je niet alleen regelmatig de vloeistof maar ook de rubber ringen vervangen....maar het blijft wel remmen...
Dat heb ik wel eens overwogen, maar twijfelde. Naast dat het rubber opvreet trekt een op glycol gebaseerde remvloeistof (zoals dot 5.1) water aan, maar de 5.1 schijnt het water niet op te nemen maar laat het in de vloeistof drijven (als een soort druppeltje). Wat krijg je dan als zo'n druppeltje bevriest? vast een hoop ellende. Maar ik kan het ook verkeerd hebben hoor, heb me er niet verder in verdiept.

En nog een ding, leidingen/slangen krimpen door de kou, hoeveel dit is weet ik niet maar je zou denken dat er dan opeens teveel olie in het systeem zit? Ook worden leidingen/slangen erg stijf en heb de ervaring dat alles wat van kunststof is bij een verkeerde beweging/stootje breekt. Heb bv dikke stroomkabels gebroken door ze alleen maar op te tillen. Maar heb het nu wel over -25°C en kouder.
Geloof dat ik daardoor toch liever mechanische remmen heb. :wink:
Mijn eerste fiets was een Giant Expedition van Marktplaats koste 500 euro de oude eigenaar vertelde dat hij hem afleverde met een grote service beurt nieuwe tand wielen en ketting.
Ik ben daar probleemloos mee naar Santiago de Compostela gefietst twee jaar en 8000 km. later wilde ik naar Rome bij de Giant Dealer weer grote beurt nieuwe banden en tand wielen en ketting laten vervangen ,koste bijna 450 euro.
Thuis liep de ketting al steeds van de tand wielen af 3 x terug geweest maar bij de eerst bergen steeds weer problemen.
Terug heb ik gelijk een Santos met Rohloff met riem aandrijving gekocht.
Rij nu al 11000 km. afgezien van een productie fout van een lager in de naaf wat super is opgelost door Rohloff probleemloos en dat olie verversen doe je in 15 minuten.
Ook ik wil niet anders meer en de fiets is zijn 3600 euro voor mij meer dan waard!( kost nu overigens wel al Bijna 4000 euro.
Dat is wel een hoop geld maar toen ik hoorde dat er mensen 3500 euro betaalde om even naar een WK. voetbal wedstrijd te gaan kijken dacht ik wat zeur ik toch ik ga hier jaren plezier van hebben.
Maar het moet wel in je budget passen.
Klaas de Pelgrim
Ik was even bang dat het zou verzanden in een fatbiketopic:). Maar om daar toch even op door te gaan: in Zweden wordt toch grit gestrooid, geen pekel? Dat is met name waar de problemen in de winter bij mij vandaan komen. Enne, Yopie, hoe vaak moet jij de boel kuisen wil het soepel blijven draaien, in jouw omstandigheden? Is een beetje off-topic, maar ik vergelijk graag appels met appels;).
Als mensen zeggen zo dat is wel veel geld voor een fiets dan boeit me dat niet, ik weet hoe gelukkig en vrij ik me voel op mijn Santos :)