Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terugtraprem oude fiets werkt enigszins laat - Forum Wereldfietser

Terugtraprem oude fiets werkt enigszins laat

Hallo .
Dit is mijn allereerste post hier.
Ik heb sinds kort een tweedehands fiets op de kop getikt, het betreft een Gazelle Impala.
Mijn andere Gazelle had maar een tikje nodig en dan stond ie stil.
Bij deze moet ik merkbaar langer achteruit trappen , bijna een halve draai.
De ketting zit niet los en staat goed op spanning.
Hij remt wel, maar Is dit slijtage en zo ja, gevaarlijk?

Hoe is dit dan te repareren?
Groeten, J, Van Ewijk.
Geen idee wat een Gazelle Impala is, maar ja, die naaf is versleten of althans een of meerdere onderdelen zijn versleten, als de ketting op spanning is en met name de remmantel. Je kunt die vervangen, afhankelijk van het fabrikaat, maar op termijn kom je de hele naaf aan het vervangen, want die slijt ook uit. Een halve draai is absurd groot. Een kwart of minder is normaal.
Voor dit soort problemen is het eerder voor de hand liggend een beroep te doen op het forum van de Fietsersbond.
Slecht kunnen remmen met alleen een remnaaf is zeker gevaarlijk. Dat wil je toch niet?
sjefke schreef:Geen idee wat een Gazelle Impala is,
https://www.google.nl/search?q=Gazelle+ ... jJPayngNAB
sjefke schreef:Slecht kunnen remmen met alleen een remnaaf is zeker gevaarlijk. Dat wil je toch niet?
Inderdaad, zeker niet voor een ouder model, ik heb maar besloten om uit te kijken naar een compleet nieuw achterwiel.
Dank u.
Dan toch wel met een trommelrem, hoop ik?

na wijziging:
Dus toch een achterwiel! Ok.
sjefke schreef:Dan toch wel met een trommelrem, hoop ik?

na wijziging:
Ik ben nu eenmaal een terugtrapmens.
Johannes van Ewijk schreef:
sjefke schreef:Dan toch wel met een trommelrem, hoop ik?

na wijziging:
Ik ben nu eenmaal een terugtrapmens.
:D En bij jouw rem moet je dus eigenlijk ook nog natrappen!