Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duurzame onderhoudsarme voornaaf gezocht - Forum Wereldfietser

Duurzame onderhoudsarme voornaaf gezocht

De titel zegt het eigenlijk al. Wat is een goede voornaaf, die vooral weinig onderhoud nodig heeft? Vriendin heeft nu een LX voornaaf, (op zich geen verkeerde naaf) maar tijdens een lange tocht door Zuid-Amerika spoelde regelmatig al het vet uit de lagers. Aangezien de velg op is en we stiekem denken aan een volgende lange reis, zou ik graag ook meteen de naaf vervangen. Heb goede verhalen over de Hope Pro2 naaf gehoord, maar zou het liefst een naaf willen zonder schijfbevestiging. Iemand een tip?
Ow ja, zou er max. zo'n 80 euro's aan uit willen geven.
Heehoi,

Een DT-Swiss 350 heb je al voor 40 euro als je even goed zoekt, en dan heb je iets heel goeds. Ik ben erg tevreden over DT-Swiss, hoewel ik zelf alleen met de duurdere 240's gereden heb.

Groetjes,
Walter
Wat Walter schrijft, echter als industrielagers de geest in Zuid-Amerika geven ben je letterlijk en figuurlijk ver van huis. Zorg dus voor goede afscherming van de lagers. Je kan dan beter naven met losse kogeltjes hebben, dan maar wat vaker onderhoud plegen. Andere optie is om meteen een wiel met naafdynamo te nemen, deze zijn (ook die van Shimano) goed afgeschermd tegen alle vuil en vocht en kosten (op die van SON na) ook niet meer een vermogen.
_Peter_ schreef:Wat Walter schrijft, echter als industrielagers de geest in Zuid-Amerika geven ben je letterlijk en figuurlijk ver van huis. Zorg dus voor goede afscherming van de lagers. Je kan dan beter naven met losse kogeltjes hebben, dan maar wat vaker onderhoud plegen.
Juist niet! Een industrielagertje vervangen is bij de meeste naven het makkelijkste dat er is. Keteltje heet water over de naaf zodat het aluminium uitzet, oude lager er uit duwen met een stok, nieuwe er in, klaar. Als je een vriezer tot je beschikking hebt gaat het nog beter, dan leg je de nieuwe eerst een kwartiertje koud zodat het nog gemakkelijker past.
Juist die cup-conus-dingen kun je onderweg niks aan doen, tenzij je die speciale sleutels en kogellagervet en reservekogeltjes mee gaat nemen.

Overigens neem ik sinds ik DT-Swiss rij geen reservelagers meer mee.

Groetjes,
Walter - been there, done that
waltertje schreef:Juist niet! Een industrielagertje vervangen is bij de meeste naven het makkelijkste dat er is. Keteltje heet water over de naaf zodat het aluminium uitzet, oude lager er uit duwen met een stok, nieuwe er in, klaar. Als je een vriezer tot je beschikking hebt gaat het nog beter, dan leg je de nieuwe eerst een kwartiertje koud zodat het nog gemakkelijker past.
Juist die cup-conus-dingen kun je onderweg niks aan doen, tenzij je die speciale sleutels en kogellagervet en reservekogeltjes mee gaat nemen.
Het is dus voor een verre reis kiezen of je ofwel het ene meeneemt ofwel het andere.
Ik vraag me overigens af wat er gebeurd is met een lx-naaf dat al het vet er is uitgespoeld. De fietsen plat in de regen leggen? Regelmatig door diep water waden?
Hogedrukspuit erop?

Ik ben erg blij met mijn op industrielagers gebouwde fiets. Naven, trapas en balhoofd zijn allemaal mbv industrielagers gemaakt. De lagers zijn zeer gemakkelijk verwisselbaar want , op het balhoofd na, hebben ze dezelfde maat en kan ik ze erin persen door gewoon een moer aan te draaien (eruit is zowiezo makkelijk zoals al beschreven).
Ik neem dus altijd 2 setjes lagers mee. Licht en goedkoop en geen last van problemen. En ze zijn standaard dus eigenlijk wel in elke redelijke stad te krijgen, ook in India oid.
JaapG schreef:Hogedrukspuit erop?
Dag Jaap, we gaan niet schelden he :wink:
Vet spoelde er vooral uit door de vele riviertjes waar we door moesten, water kwam nooit hoger dan de as, maar blijkbaar toch genoeg.
Nu ik erover nadenk zou het ook best kunnen dat de fietsen bij het kamperen een paar keer plat (uit het zicht) hebben gelegen en zo een regenbuitje meegemaakt hebben, dat is dus niet handig. Zijn industrielagers minder gevoelig voor dit soort mishandeling?
Ik volgde stil deze thread, want ik zoek ook een duurzame voornaaf.

- Eerste voornaaf – Shimano nexus/rollerbrake overleef 3jaar
- Tweede voornaaf – Shimano deore was kapot binnen een winterseizoen. 3 weken geleden moet ik de kogellagers en een conus vervangen.

- de achternnaaf is Shimano Nexus 8 Premium – 24000km. Van binnen hij is even goed als nieuw.

Het is een woon werkverkeer fiets. Ik ben geen mooi weer fietser, bijvoorbeeld februari heb ik 928km gedaan.

Ik ziet te twijfelen tussen
1. Shimano XT – beter afdichting dan deore en LX
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:515953
2.Xtreme – industrilagersnaaf
http://www.rosebikes.nl/artikel/xtreme- ... /aid:44963
3.DT swiss

Chris King en Phill naven zijn buiten mijn budget.
De situatie waar in mijn geval de industrielagers zich bevinden is denk ik niet echt representatief en hoogst waarschijnlijk ook een reden dat ik meer uitval heb dan de anderen. Vocht, zout en zand blijven de grootste boosdoeners. Op een Trike (met eenzijdig opgehangen voorwielen) komt dat, zeker als je weer of geen weer fietst, makkelijker op de plaats waar je het niet wilt hebben. Door de constructie van het geheel is het jammer genoeg niet even een simpele vervanging van de lagers. En ook al zijn het industrielagers, dat wil niet zeggen dat ze in elke winkel op de hoek te krijgen zijn, dat zegt wel iets over de manier waarop ze zijn gemaakt.

Of industrielagers in de naaf bij het doorwaden van riviertjes en platleggen van de fiets het langer uit houden is moeilijk te zeggen. Na een winter als deze mocht ik al weer 2 keer lagers vervangen (gelukkig niet allemaal). Dat is toch weer 6 keer €10,-. Met nasmeerbare lagers was dat misschien een paar cent aan vet geweest, en als ik kogeltjes had moeten vervangen een paar euro extra.

Dus wat is duurzaam en onderhoudsarm?
Ik denk dat ik deze maar ga bestellen (en dan voor de zekerheid een setje reserve lagers), is wel van 36 naar 32 spaken, maar dat zal geen probleem zijn (achterwiel is ook 32 spaaks (Rohloff) en probleemloos)
https://www.bike-components.de/de/Dtswi ... -o1077528/
Bel-Ray waterproof vet.
Voor zover nodig: Shimano is helemaal teruggekomen van het gebruik van industrielagers in de XT 780-785 naven. Ook de achternaven met de 14mm dikke alu-assen hebben cup and cone lagers met losse kogels, wel 3/16" in plaats van 1/4".

Kennelijk hebben ze de problemen met de eerste series hiervan - zeer snelle slijtage door de iele kogeltjes en het scheuren van de bodies - niet op kunnen lossen.
nobbiomatic schreef:Bel-Ray waterproof vet.
Bedankt voor de tip.
Ik heb al een pot 16oz/460g.besteld.
m.i. is een andere optie nog White Industries (mi5); goede reputatie wat betreft duurzaamheid, ook verkrijgbaar in 36sp en industriegelagerd, tevens eenvoudig in onderhoud. Rij al jaren tevreden met een mi5 achternaaf.

Wel wat duurder en lastig te verkrijgen; oa bike-mailorder.de en blacksmith-bikes.nl is leverancier.
Als het duur mag is er nog Phil Wood. Maar bij voornaven met industrielagers gaat het er eigenlijk alleen om hoe makkelijk je de lagertjes kunt vervangen, en of er een beetje gangbaar type is gebruikt. Als dat zo is, heb je de (goedkope) lagers zo vervangen en kun je daarna weer tienduizenden km's verder.