Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Low rider voor carbonvoorvork - Forum Wereldfietser

Low rider voor carbonvoorvork

Hallo,

Heb de mogelijkheid een Gazelle Geneve lite over te nemen ,echter heeft deze een
voorvork van carbon zonder schroefdraad.Is het dan mogelijk hierop een lowrider te monteren.De fiets is niet voorzien van vering.

Bvd.

met vriendelijke groeten,
JJ :D
Dat is om meerdere redenen geen goed plan. Dan zou je met klemmen moeten werken, en dan loopt je altijd het risico dat de carbonvezels daarvan beschadigen (zonder dat je het kunt zien). In de tweede plaats zijn zulke vorken zelden bereken dop zo'n belasting. Het mooie van carbon is dat je er heel precies mee kunt ontwerpen en het materiaal precies dar kunt inzetten waar de kracht nodig is. Een lowrider wijkt flink af van normale belasting, en valt dus in principe buiten de comfort zone van het ontwerp. Tot slot passen voortassen eigenlijk niet bij een lichtgewicht ontwerpfilosofie waarbij een carbonvork zou horen. Ga dan ook lichtgewicht kamperen. Overigens lijkt deze Gazelle me ook verder nu niet echt de ideale vakantiefiets.
Misschien kan het hiermee

http://www.biketotaal.nl/fietsonderdele ... universeel

Alhoewel sommige afraden om op een carbon voorvork een drager te monteren.
Maar er zijn ook carbon voorvorken waar wel gaatjes voor een drager in zitten.
Dus ik vraag me af of die waarschuwing wel terecht is.
Wat Wim zegt, het is er niet voor ontworpen. Zo'n klemmetje zou ik ook niet snel doen, die lijkt me meer voor metalen vorken, je draait in no-time de carbonvezels aan gort. Het is niet voor niets dat bij carbon fietsen steeds nerveus draaimomenten worden opgegeven. De fiets is wel een interessante samenstelling van carbon voor- en achtervork en "lite" frame om er daarna een 650g slot aan te schroeven.
Ik rijd ook op een Gazelle met carbon vork, en ik heb de vraag eens aan Gazelle gesteld; het antwoord was nee, niet doen, is ie niet geschikt voor.

Op dit soort fietsen is het raadzaam (of nog raadzamer dan normaal al) lichtgewicht te reizen; zonder voortassen dus, en dat kan makkelijker dan je denkt.
Is veel over geschreven op dit forum.
M276 schreef: carbon voorvorken waar wel gaatjes voor een drager in zitten.
In dat geval heeft de ontwerper hopelijk rekening gehouden met de krachten die op die gaatjes komen. Als er geen oogjes in de vork zitten weet je zeker dat er geen rekening met voortassen is gehouden.
Een voorvork is wel het laatste wat je wilt breken op je fiets.
Okay da's duidelijke taal en aangezien de fiets gebruikt is en voor mij onbekend op wat voor manier is het dus nee.rijd graag keihard van bergpassen af met bagage en moet er niet aan denken wat er allemaal mis gaat met een kapotte vork,brrr.Lichtgewicht reizen is niet echt een optie voor mij,neem al jaren mijn eigen stoel mee,kan je nagaan.

Gents,zeer bedankt voor jullie snelle en kundige reacties!

Met vriendelijke gr,

JJ :D