Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sea to summit mat ervaringen en slaapzak advies - Forum Wereldfietser

Sea to summit mat ervaringen en slaapzak advies

Omdat m'n huidige slaapzak / mat behoorlijk aan gewicht zijn wil ik deze nieuw aanschaffen . In eerste instantie voor een fietstocht door europa deze zomer, maar ik zou de spullen het liefst ook kunnen gebruiken in het najaar / voorjaar als het wat kouder is 's nachts.

Ik stuitte op de nieuwe Sea to Summit slaapmatjes, deze ligt erg comfortabel!
Klein pakformaat en vooral comfort vind ik belangrijk. Ik twijfel nu tussen de comfort plus slaapmat en de comfort plus insulated slaapmat.(http://www.seatosummit.com.au/sleepingm ... mfort-plus).
Het verschil tussen deze twee is de isolatie waarde, mijn vraag is: is een matje met een r-waarde van 2.5 nog comfortabel te gebruiken bij temperaturen richting het vriespunt? En heeft iemand al gebruikservaring met deze matjes?

Verder zoek ik een slaapzak van dons, binnen een budget van max 220 euro. (geschikt in de zomer en comfortabel tot vriespunt).
Op internet is zoveel keuze dat het heel lastig kiezen is. Ik hoor liever ervaringen van de mede-fietser, zijn er slaapzakken die jullie mij kunnen aanraden?
Ik heb geen ervaring met deze matjes. Ik zou eerder voor een matje van Exped of Thermarest kiezen en anderen laten experimenteren met deze nieuwe Sea-to-Summit matjes. Voor mij is een Rc van 2,5 voldoende tot aan het vriespunt, als het kouder wordt leg ik er een aluminium reddingsdeken onder en doe ik een liner in mijn slaapzak. Voor een betaalbare doch goede slaapzak zou ik eens bij Cumulus kijken, volgens mij wordt de prijs-kwaliteit-verhouding door geen ander merk geëvenaard.
Hoi,

Met de sea to summit slaapmatjes heb ik zelf geen ervaring (ze zijn ook wel redelijk nieuw). Normaal gesproken zou een R waarde van 2,5 voldoende moeten zijn voor 3 seizoenen. Maar persoonlijk zou ik gaan voor de insulated versie. Ik slaap ook redelijk koud, en als het een nachtje net iets frisser dan verwacht blijkt te zijn zou ik niet het risico van optrekkende kou willen, vooral aangezien het qua gewicht niet heel veel verschil maakt.
Qua slaapzakken kan ik (net als Bert van Sprang) een Cumulus slaapzak ten zeerste aanraden. Heb zelf de panyam 450 en die is erg licht en heerlijk warm (zeker aan te bevelen!). Binnen je prijs en temperatuur range vallen de mysterious traveller (zelfde model en temperatuur range als de panyam 450 maar met een 700 cuin dons dus ietsjes zwaarder) en de lite line 400. Van beide slaapzakken heb ik goede dingen gehoord, ligt dus aan waar je prioriteit ligt (iets warmer en breeder of iets lichter). Houdt er wel rekening mee dat de lite line slaapzakken geen tochtkraag hebben.
Verzendkosten waren voor mij vanuit Polen naar Nederland maar 7 euro, dus zeker niks van te zeggen en ook goed contact met de klant, dus kan het bedrijf zeker aanraden!

Carlijn
Wij gebruiken nu 2 jaar naar volle tevredenheid de Cumulus Lite Line 400. Een goede slaapzak met een prima prijs/kwaliteitsverhouding. Ook het contact met de Poolse leverancier loopt prima. Ook heb je bijvoorbeeld mogelijkheden om een verlengd exemplaar te bestellen als je wat groter dan gemiddeld bent.
Ik wilde ook de Cumulus noemen - jammer dat je dit niet eerder wist had je mee kunnen doen met de inkoop achtie van de hiking site.

En qua matje zou ik voor Exped of Thermarest gaan.
offtopic
Inge1 schreef:Ik wilde ook de Cumulus noemen - jammer dat je dit niet eerder wist had je mee kunnen doen met de inkoop achtie van de hiking site.
@Inge, heb je hem al binnen? welke had je ook al weer besteld?
Ik heb behalve een heel warme downmat een exped synmat UL met een R=3.3. Dat is wat mij betreft comfortabel tot een paar graden boven nul, maar rond het vriespunt voel ik de kou van onderen komen. R=2.5 is wat mij betreft een zomer mat.
De Sea To Summit matten heb ik geprobeerd en vond ze inderdaad comfortabel en zacht liggen, de kleine luchtkamers lijken de druk goed te verdelen. Ook het pakvolume en gewicht is erg goed. Als slaapmat voor in de zomer lijkt het me prima, het voor- en najaar is echter net een ander verhaal. Bij temperaturen rond het vriespunt vind ik 'm ook twijfelachtig.

Ik zou wat betreft isolatie (en dus comfort) liever het zekere voor het onzekere nemen. De matten van Therm-a-Rest en Exped hebben zich inmiddels bewezen, zoals Bert van Sprang al aangaf. Afhankelijk van welke dikte je wil, heb je met de Exped Synmat UL 9LW een mat die warm genoeg zou moeten zijn, met daarbij nog een acceptabel gewicht van 795 gram. Opblazen met de (optionele) Schnozzle werkt bij deze UL matten perfect.

Wil je naar 7 cm, dan is de Exped Synmat UL 7 serie een optie, maar wel weer twijfelachtig wat betreft temperatuur. Deze matten staat volgens Exped voor -4, maar ik heb er met 2-3 graden boven nul al wel eens wat kou doorheen gevoeld...

Heb je meer behoefte aan een sterkere mat, met ingebouwde pomp en nog hogere isolatiewaarde, dan kun je eventueel nog kijken naar de Exped Synmat 7LW (de oranje serie). Deze matten zijn sterker, hebben 5 jaar garantie en zijn meer dan warm genoeg. Gewicht gaat uiteraard wel omhoog. Dat ligt dan net boven een kilo, afhankelijk wat je zelf acceptabel vind. Mocht je kleiner dan 1.80 m zijn, dan kun je ook kiezen voor de Exped Synmat 7M, deze is wat korter en smaller dan de 7LW.

Mocht je 2,54 kilo niet te zwaar vinden, kan ik de Exped Megamat 10 ook aanbevelen:-)

Met groet,
Toon
Exped matten met een ingebouwde pomp zou ik laten voor wat ze zijn; het is een erg vervelende beweging, en je bent lang bezig om de mat vol te krijgen, althans dat is mijn mening. De zogeheten 'schnozzle' pomp/luchtzak werkt daarentegen geweldig; die hoort bij de matten/luchtbedden zonder ingebouwde pomp.
De Exped synmat UL (ultralight) is inderdaad een mat voor temperaturen boven nul.
@Jasmon - ze arriveren hopelijk ergens komende week in nederland. Net op tijd hoop ik om hem met mijn lakenzak uit te proberen bij Marten.

Ik heb de lite line 400 - extra breed + andere tijk (waterafstotend)
Bedankt voor alle goede reacties!
De Cumulus slaapzakken zien er naar prijs/ kwaliteit verhouding erg goed uit. Hoe gaat het in z'n werk om hem zelf te customizen?

Wat de slaapmatjes betreft vind ik persoonlijk de Exped Synmatten niet erg comfortabel doordat de banen in de lengte lopen. Ik zal eens gaan kijken of ik ergens in de omgeving een therm-a-rest trekker of all-season kan uittesten.
Dreejt schreef:Bedankt voor alle goede reacties!
De Cumulus slaapzakken zien er naar prijs/ kwaliteit verhouding erg goed uit. Hoe gaat het in z'n werk om hem zelf te customizen?
Mail ze met je wensen, kies een model.

wijder?
extra dons en evenuteel verdeling mischien b.v. zijslapers 50/50 (lees boven-onder verdeling van de donsvulling of mischien rugslapers 60/40
langer of korter
mischien extra dons bij de voeten.
mischien kleur mogelijkheden
andere tijk waterafstotend pertex endurance?

lees dit topic eens om een idee te krijgen van mogelijkheden

ze reageren vrij snel
Georg schreef:Exped matten met een ingebouwde pomp zou ik laten voor wat ze zijn; het is een erg vervelende beweging, en je bent lang bezig om de mat vol te krijgen, althans dat is mijn mening.
Onze ervaring is anders. Iets meer dan een minuut, mijn vrouw kan het met haar voet en is dan nog wat sneller.
De mijne ook, heb een Synmat 9LW, dus een lange en dikke mat met ingebouwde pomp. Prima systeem, al heb ik geen ervaring met andere systemen.
Georg schreef:Exped matten met een ingebouwde pomp zou ik laten voor wat ze zijn [..]
Heb al verscheidene keren gehoord/gelezen dat deze pomp waardeloos is in koude winters. Er schijnt een soort schuimvulling in te zitten die bij lage temperaturen zijn elasticiteit verliest. Dan doet ie niks meer, pompen kun je dan vergeten. Begint zo bij de -10°C vervelend te doen en bij -15 doet ie niks meer.
Een late reactie,
Maar de Exped Synmat Ul 7 zou ik absoluut afraden.
We hebben er 2 gekocht en alletwee zijn ze gedelamineerd. Dwz dat de scheiding tussen de luchtkamers op een gegeven moment loslaat en je op een grote bobbel slaapt,
Een is vervangen onder garantie maar de ander viel er net buiten terwijl er effectief maar 4 weken op geslapen was.
Nu gaan we voor de door OPPAD genomineerde Sea to Summit slaapmat
...Gelukkig maakt Exped ook robuuste matten. We hebben al jarenlang naar tevredenheid meerdere Exped Synmat Basic 5 matten zonder pomp (tegenwoordig heet deze Synmat Lite 5). 5 cm vind ik dik zat, en deze versie is best wel robuust. In Duitsland of Oostenrijk vaak (veel) goedkoper te verkrijgen dan in Nederland.
iwan schreef: Een is vervangen onder garantie maar de ander viel er net buiten terwijl er effectief maar 4 weken op geslapen was.
Heb je je probleem de tweede keer ook aan de leverancier of de fabrikant voorgelegd. Veel van de betere buitensportwinkels en fabrikanten van buitensportmateriaal fixeren zich helemaal niet op de exacte duur van de fabrieksgarantie, zeker niet in het geval van duidelijke fabricagefouten.

En de Europese regelgeving is ook genuanceerder over garantie dan veel mensen denken. Van zo'n product mag men immers verwachten dat het langer dan twee jaar meegaat en men kan dus best proberen aanspraak te maken op garantie.

(Recent heb ik nog een minstens 3 jaar oud slaapmatje van Thermarest gratis vervangen gekregen.)

Renaat
Vergelijk matjes:
Sea to summit Comfort plus small R2.5
length x width: 168 x 55cm
rolled size: ø10 x 17cm
weight: 540g
€145

Exped synmat UL7 small R2.5
Maten: 163 x 53
Pakmaat: 23 cm x 9 cm
405g
€105

't Ontloopt elkaar niet veel waarbij de exped wat kleiner en lichter pakt.

Geen ervaring met de sea to summit. We hebben zelf de Exped synmat UL7 small 1 jaar meegenomen op wereldreis. Topmatje. Na iets meer dan 2 jaar zijn beide matten wel gedelamineerd na de garantieperiode en vlot vervangen voor nieuwe.

Ik ben er tevreden over. De keuze lichter en minder duurzaam was bewust. De thermarest matten kraakten destijds nog heel erg. De matten zijn wel wat glad icm de slaapzakken, test dit ook. (cumulus lite line 400, maar alle slaapzakken zijn denk ik redelijk glad).

Geen idee hoelang die STS matten er al zijn (eigenlijk hadden alle ultralichte matten toch wel kinderziektes in de eerste oplage). Als de STS matten comfortabel liggen en de support (ze gaan namelijk een keer stuk!) zou ik er gerust voor gaan.