Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke van de twee? Koga of Sensa - Forum Wereldfietser

Welke van de twee? Koga of Sensa

Alweer een advieszoeker... toch hoop ik dat jullie me willen helpen. Bij droog weer fiets ik graag 1 a 2 keer per week 50-75 km. Lekker om me heen kijken, terrasje als het weer het toelaat. Nu wil ik graag een nieuwe fiets en heb de keuze beperkt tot 2, een nieuwe Sensa
of een tweedehands Koga
In mijn beleving zit er weinig verschil tussen de fietsen op de remmen na.
Ik zou het erg op prijs stellen als jullie je mening zouden willen geven, wat mij betreft kort :D
m.i. beide fietsen laten wel erg weinig specs zien om jou te kunnen adviseren
Bedankt! Ja het was wel erg sumier 8) Los van onderstaande is de Koga 18 kg en de Sensa 14 kilo.
Omschrijving van de Sensa
De Sensa Superlite Titan Deore Dames 2015 is een hybride-, toer-, vakantie- oftewel een waanzinnige allround fiets. De fiets is voorzien van bagagedrager, kettingkast, snelbinders, slot, verlichting en spatborden. Dit is dus werkelijk een fiets die dag in dag uit gepakt kan worden voor welke rit dan ook. Deze fiets komt in drie verschillende afmontages, dit model met een Shimano Deore afmontage en 27 versnellingen. Dan is er ook nog een model met een volledige Shimano LX/XT afmontage en 30 versnellingen en een Shimano mix LX/XT afmontage, met 27 versnellingen. Zoals aangegeven is deze fiets uitgerust met een Shimano Deore versnellingssysteem. Hierdoor is deze fiets van de drie modellen het aantrekkelijkst geprijsd en heel veel kwaliteit voor uw geld.

Het is niet vreemd dat de naam Superlite is, de fiets is gebouwd op een frame van aluminium, licht en super sterk met een carbon voorvork. Dit resulteert in een fiets met een totaalgewicht van 13.7 kilo. Ondanks het lichte gewicht is de fiets zeker robuust genoeg om 'm vol te hangen met fietstassen en toch veilig berg op en af te rijden. Verder is de fiets uitgerust met verlichting van Spanninga, zeker als u de fiets vaak gebruikt in donkere gebieden is het erg prettig om deze verlichting te hebben, niet alleen bent u goed zichtbaar voor mede weggebruikers maar ook zelf zult u de weg/omgeving goed kunnen zien.

Deze fiets is zo compleet dat u er weinig meer bij hoeft aan te schaffen, misschien is het wel handig om te denken aan een insteekketting of aan een fietsnavigatiesysteem. Deze producten vind u makkelijk terug op onze accessoires pagina's en kunt u toevoegen aan uw winkelmandje.

Overigens is de Sensa Superlite Titan Deore ook in een heren en/of in een donkergrijze uitvoering te krijgen. Door de verschillende afmontages kunnen de fietsen licht afwijken van de foto.

Specificaties
Algemeen
Merk Sensa Collectiejaar 2015 Beschikbare maten 18, 20, 22 inch / 46, 51, 56 cm Frametype Damesfiets Wielmaat 28 inch Type slot Axa ringslot met insteekoptie Banden Schwalbe Delta Cruiser Bagagedrager Ja Type fiets Hybride fietsen Verlichting Spanninga Luceo + Spanninga Plateo Zadel Sportourer FLX Gel Flow Minipomp Ja Fietscategorie Sensa Hybride fietsen Artikelnummer CF-S1511STL18-S1511STL22
Schakelen & Remmen
Type remmen V-brakes Aantal versnellingen 27 Type versnellingen Derailleur

De Koga

Koga Confidence

Robuuste toerfiets met een complete uitrusting, bijzonder geschikt voor
meerdaagse tochten. De ideale reisgenoot met zijn hydraulische velgremmen, KOGA Feathershock voorvorkvering, zadelpenvering en multipositie stuur.
Lichtgewicht Aluminium 7005 frame met geïntegreerde headset, interne
kabelvoering en zadelpenvering
KOGA Feathershock voorvorkvering
Shimano Deore componenten met 27 versnellingen
Framemaat: 50 cm (geen andere framematen verkrijgbaar!)
Magura HS-11 hydraulische velgremmen
KOGA Rayo Senso IQ LED-koplamp (35 Lux) met standlicht en B&M
KOGA Luminance Linetec LED-achterlicht met standlicht
KOGA Multigrip multipositie stuur
KOGA Suomi Comfort-kettingbeschermer met binnenring
ik zou proberen op beide een proefrit te maken en daarna de knoop doorhakken.
ongeveer 4 kilo gewichtsverschil is veel op ongeveer 16 kilo! dat pleit voor de Sensa.
financieel wint de Koga het waarschijnlijk.
ik zou zelf geen vlinderstuur willen, zoals op de Koga... je ziet het: het wordt al snel weer zo persoonlijk want het is en blijft een persoonlijke keuze.

kortom: proefrit. want zoals de Engelsen zeggen: "the proof of the pudding.... is in the eating!"

groet! hoogframe
Technisch gezien is de Koga meer waar voor zijn geld, gesteld dat alles nog in goede staat is. De sensa overtuigt mij qua onderdelen totaal niet. (delta cruiser banden zijn budget bandjes, spanninga lampjes sneuvelen vrij gemakkelijk, ...)

De Koga heeft wel een gewichtsnadeel dat substantieel is, en voldoende hoog is om de fiets te sloom te vinden. Testen maar of dat je stoort.
Bedankt voor jullie reacties. Tja het blijft moeilijk. 4 kilo is idd verhoudingsgewijs wel veel, zo had ik het nog niet bekeken.
"the proof of the pudding.... is in the eating!" Deze kende ik niet maar ga het zo aanpakken :D
Je koopt geen fiets, ik in elk geval niet, op de gemonteerde banden. Dat is een slijtage-onderdeel. Sensa! Ook Magura remmen passen op de Sensa, indien dat gewenst is. Laat wel veerelementen achterwege!
hoogframe schreef:ongeveer 4 kilo gewichtsverschil is veel op ongeveer 16 kilo! dat pleit voor de Sensa.
Haal het slot van de Koga en je bent al een kilo kwijt. Wellicht zitten er ook zware banden op de koga.
Daarna een paar 'foutjes' in de gewichtsaanduiding en het verschil in gewicht is bijna helemaal weg.

Belangrijkste is dat je lekker op de fiets zit.
En die geveerde zadelpen bij de Koga zou ik vervangen door een lichte ongeveerde zadelpen, rijd prettiger en scheelt weer gewicht.
Niet onbelangrijk, maar hou ook rekening met de stabiliteit, Koga is rechtdoor enorm stabiel en toch is het sturen van de fiets niet onprettig, dit komt mede door het gewicht en dat Koga hier iets "degelijkere" framematerialen voor gebruikt.

Een fiets die nerveus stuurt om dagdagelijkse ritten of dagtrippen mee te doen is niet aangenaam maar komt bij voornamelijk goedkopere modellen vrij vaak voor door de keuze van materialen lengte balhoofd etc...

Dit zet heel vaak mensen aan om toch maar weer die auto te nemen omdat hun fiets niet helemaal lekker rijd.

Let op, ik pleit hier niet voor de duurdere merken ;-) integendeel, maar zij slagen hier meestal wel in, waar anderen vaak in achterblijven.

Testrijden is dus het motto! En liefst een ganse dag, dan pas weet je of de fiets jou ligt. Weinig fietsenmakers laten dit toe, maar met wat zoeken kom je er wel eentje tegen...


Koen
Koen & Sam schreef:Niet onbelangrijk, maar hou ook rekening met de stabiliteit, Koga is rechtdoor enorm stabiel en toch is het sturen van de fiets niet onprettig, dit komt mede door het gewicht en dat Koga hier iets "degelijkere" framematerialen voor gebruikt.
Met alle respect, maar balhoofdhoek en naloop (kromming van de vork) zijn volgens mij de belangrijkste factoren die het stuurgedrag bepalen.
Het verschil tussen de genoemde fietsen is wat dat betreft in deze discussie nog niet bekend, niet allen Koga's zijn immers hetzelfde.
Bovendien gaat het hier om fietsen met een lage instap, wat niet bevorderlijk is voor de stijfheid. Of dat in dit geval effect heeft op het rijdgedrag hangt weer af van dit en dat en zus en zo...
Proberen dus!
sjefke schreef:Je koopt geen fiets, ik in elk geval niet, op de gemonteerde banden. Dat is een slijtage-onderdeel. Sensa! Ook Magura remmen passen op de Sensa, indien dat gewenst is. Laat wel veerelementen achterwege!
Op een budgetvriendelijke fiets is de prijs van de banden (+/-20 euro per band) al snel circa 10 % van de fiets. Persoonlijk vind ik dus dat zeker bij budgetfietsen alles naar je zin moet zijn, want anders koop je vaak beter iets duurders.
(niet dat delta cruisers slecht zijn, maar in mijn ervaring gaan ze wel opvallend minder lang mee dan bv marathons).
Ave Gone schreef:
Koen & Sam schreef:Niet onbelangrijk, maar hou ook rekening met de stabiliteit, Koga is rechtdoor enorm stabiel en toch is het sturen van de fiets niet onprettig, dit komt mede door het gewicht en dat Koga hier iets "degelijkere" framematerialen voor gebruikt.
Met alle respect, maar balhoofdhoek en naloop (kromming van de vork) zijn volgens mij de belangrijkste factoren die het stuurgedrag bepalen.
Het verschil tussen de genoemde fietsen is wat dat betreft in deze discussie nog niet bekend, niet allen Koga's zijn immers hetzelfde.
Bovendien gaat het hier om fietsen met een lage instap, wat niet bevorderlijk is voor de stijfheid. Of dat in dit geval effect heeft op het rijdgedrag hangt weer af van dit en dat en zus en zo...
Proberen dus!
Evenzeer met alle respect, maar daar ben ik het ook volledig mee eens Ave Gone zie ook mijn tweede regel ivm balhoofdbuis, maar om daar volledig in detail over te treden tegen een leek is nergens voor nodig en hebben ze geen boodschap aan. Verder geef ik identiek hetzelfde advies, uittesten is de boodschap. Maar wat is prettiger rijden dan met een stabiele fiets en de 'meeste' Koga's slagen daar wel in, zelfs de dames modellen.