Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Supervakantiefiets dmv Xtrail mtb + accessoires ? - Forum Wereldfietser

Supervakantiefiets dmv Xtrail mtb + accessoires ?

Ik lees vaak op de MTB-fora dat de Xtrail serie (huismerk van een NL-shop) een ongeslagen goede prijs/kwaliteit heeft.
Zie oa voor 425€ een mtb volledig Deore & XT, schijfremmen, en voorvering met lockout.
( http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... 13-14/1064 )

Nu lijkt het mij dat je inderdaad veel waar voor je geld krijgt, en dat je die fiets kan uitbouwen tot een goede stadsfiets/vakantiefiets.

Al aanwezig:
- De vering kan je vastzetten (=geen energieverlies).
- Shimano schijfremmen
- Deore & XT onderdelen

Wat is er nog nodig:
- Dynamo (allicht is een Velological of Sunup dynamo eenvoudiger te monteren dan een naafdynamo)
- Voor & achterlicht (of evt Reelights)
- pekkel
- Achterdrager (& evt voordrager)
(- banden vervangen naar baanbanden)
(- evt spatborden)
(- evt SKS Chainboard)


Ik denk dat je voor een kleine 600€ op papier een zeer mooie vakantiefiets hebt.
Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Afwezig op het eerste gezicht oogjes voor dragers.

En als je nog dingen moet toevoegen/ veranderen waarom dan niet naar ene duurdere kijken waar het al op zit?

Van de kwaliteit durf ik niets te zeggen maar in mijn ervaring is goedkoop duurkoop.
Kwaliteit van Xtrail is dik in orde. Niet de lichtste, maar Fietssportief weet tegen scherpe prijzen degelijke fietsen neer te zetten, getuige de ervaringen van diverse members van het forum van Mountainbike.nl. Als ik mij niet vergis worden de frames ook gebruikt voor de eenvoudiger modellen van Focus.

De vraag is natuurlijk of je een MTB-houding prettig vindt voor een stads- en/of vakantiefiets. Maar het kan natuurlijk best.

Oogjes voor dragers zijn natuurlijk wel prettig. Niet onontbeerlijk, wel erg handig.
Of er XT derailleurs op zitten is weinig relevant: met gewoon Deore kom je ook wel naar de andere kant van de wereld. De rest van de afmontage is duidelijk minder, en over de wielen wordt niets gezegd. Juist die wielen zijn het belangrijkst. Dus reken maar op een nieuw handgebouwd LX achterwiel met stevige velg als extra uitgave. Er zijn prima OMM achterdragers voor mtb's zonder oogjes maar wel schijfremmen, maar die zijn niet echt goedkoop. Voordragers zou ik op een mtb met voorvering niet gauw aan beginnen. De zit kun je enigszins aanpassen met een andere stuurpen, en dat hoeft je de kop niet te kosten. Verder zitten er natuurlijk geen spatborden op. Het belangrijkste is natuurlijk de zit en het rijgedrag met bagage.
Ik heb een Xtrail mtb, met een lockout voorvork. Heb hem nu 6 jaar ofzo, veel gebruikt hier in de zweedse bossen/bergen, ook in de barre winters. De wielen zijn nog steeds rond, ondanks vele rotspaden en dat het 'maar' Weinmann velgen zijn, maar ik ben geen zwaargewicht en dat telt zeker mee. Tot nu toe alleen ketting/cassette/voorbladen etc vervangen (en honderden remblokjes). Fijn fietsje, eenvoudig en betaalbaar.
Geen oogjes voor bagagedragers, maar zoals Wim al zei, er zijn ook dragers die je zonder oogjes kunt bevestigen, en je kunt natuurlijk ook altijd à la bikepacking. En mtb-spatbordjes zijn bijna voor niks te koop.

Ik gebruik hem alleen voor dagtochten, ja ben een paar keer met een drybag aan het stuur/zadel weggeweest maar dat was niet echt serieus. Ook een paar keer met een fietskarretje erachter maar daar ben ik niet geschikt voor, de fiets wel maar ik vind het zelf niet fijn fietsen. En met een speelgoedslee erachter, zo'n plastic deksel aan een touw, leuk met gillende kinderen. :D
Voor lange tochten over asfalt vind ik hem niet fijn, hij zit daarvoor niet lekker, is te klein. Met een 83cm binnenbeenlengte had ik eigenlijk een 19" moeten hebben maar ik koos een 18", vind ik fijner in het bos (sneller, wendbaarder, makkelijker bij tillen). Maar m'n fatbike is een 16" en die zit juist wel fijn op lange vakanties, tja hoe dat nu werkt .. tis tenslotte ook een mtb-frame.
Er was hier kort geleden een discussie over MTB/vakantiefiets-frames. Kan 't zo snel niet vinden, maar mss heb je er wat aan, dus ff de zoekfunctie gebruiken?
- Goeie tips allemaal!
Het was me voornamelijk te doen om de prijs te drukken, en op het eerste zicht zie ik niet hoe je evenveel kan krijgen bij een ander merk vakantiefiets, zelfs als je hier nog wat extra betaalt voor OMM achterdrager en spatborden.
Uiteraard moet het dan wel goed zitten!

Ik ga ook even zoeken op de MTB frames discussie, die had ik nog niet gezien.

- Yopie, heb je meer info (of weet je waar) de kaderdimensies te vinden zijn?
Op normale fietsen heb ik vaak een (virtuele) bovenbuislengte rond de 60cm, en vaak ca maat 57.
Gisteren in een Franse Decathlon een stalen MTB met oogjes voor drager en spatbord, met starre stalen vork met oogjes voor spatborden vestiging, alleen niet voor low Rider. 99 euro.

Geen idee wat ie in Nederland kost, maar als het low budget en nieuw moet misschien een optie.

Persoonlijk zou ik voor 100 euro liever een gebruikt uitgangspunt nemen, maar dat is aan één ieder :-)
volgens mij is ie uitverkocht....

maar de kwaliteit/prijsverhouding van Xtrail is gewoon zeer goed. je koopt in feite een Focus fiets, maar dan verkocht onder eigen merk. Ik heb zelf de mud 7.0 en ben daar zeer tevreden over. de lak van mijn xtrail is zachter dan van de focus uitvoering. maar och...het is een mtb, dus ook met harde lak komen de krassen er toch wel op.

of het een geschikte keuze is als vakantiefiets laat ik in het midden, met de mud fiets ik geen langere tochten...daar heb ik andere fietsen voor. Overjarige fietsen van A-merken zijn ook niet altijd echt duur.

de FSP XC 2015 heeft trouwens wel bevestigingsogen voor een bagagedrager. maar die is dan wel weer hoger in prijs.
arnoldus schreef:- Yopie, heb je meer info (of weet je waar) de kaderdimensies te vinden zijn?
Op normale fietsen heb ik vaak een (virtuele) bovenbuislengte rond de 60cm, en vaak ca maat 57.
Nee, dat weet ik niet. Heb momenteel ook slecht internetbereik :(, langdurig googlen is er helaas niet bij. Misschien bij Focus frames kijken?
Maar er staat toch wel iets op hun eigen site over de framemaat bepalen? Tis meestal je binnenbeenlengte vermenigvuldigen met 0,226 en dan krijg je de framemaat (zitbuishoogte) in inch. Voor trekking/racefietsen is dit anders, heb zelf bv een fatbike van 40cm, de MTB is 46, trekkingfiets 50 en de racefiets is 54. En als ik alleen naar de bbl had gekeken had ik waarschijnlijklijk nu minder lekker gefietst, dus als het mogelijk is, zeker even testen/proefrijden.

Wil je de fiets ook als mtb gaan gebruiken of alleen als stad/vakantiefiets? En aan hoeveel bagage denk je, wat weeg jezelf en op wat voor wegen gaan de vakanties? Ja, niet alleen uit nieuwsgierigheid :) maar zoals Wim al zei: de wielen zijn belangrijk, vooral met veel gewicht.