Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kapot na 80 a 100 km. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kapot na 80 a 100 km.

Ik heb afgelopen zaterdag Lus 2 van de Amstel Gold Route gereden, 110 km met zo'n 1650 hoogtemeters. En elke 20-25 km werkte ik een wit bolletje met kaas en salami weg. Idioot voedsel misschien, maar voor mij werkt het. Ik word altijd erg weeïg van gelletjes en reepjes. Zouten en vetten heb ik nodig :lol: !

Qua sportdrank vind ik íets erin wel prettig, maar op vakanties doe ik dit nooit. Ik gebruikte zaterdag Born, dat heeft niet zo'n chemische smaak. Overigens kom ik ook een heel eind op vruchtensiroop.

Ik heb zaterdag geen moment stuk gezeten.
Ik kan me wel in het verhaaltje van Arnold vinden. Net heb ik mijn teller van het stuur gehaald en laat alleen mijn Ipone melopen in mijn zak. En niet te vergeten mijn luisterboek;-)

Ik vertrek over 10 minuten van Nijverdal naar Enschede wat zo'n 45 km is. Gewoon om eens te kijken hoe het "nieuwe rijden" bevalt. Dus lager tempo, regelmatigger eten.

Word vervolgd.
@Piet: ik weet dat CO2 de prikkel is voor de ademhaling; staat ook in mijn tekst.

"60% van de mensen hebben een vorm van hyperventilatie": dit lijkt me volkomen uit de lucht gegrepen, gaarne een bron bij dit soort beweringen.

"Veel (?) fietsers hebben last van hun nek en schouders vanwege verkeerde ademhaling" ; idem, gaarne bronvermelding bij dit soort fantasiemeldingen.

Het bloedglucose wordt zoals bekend geregeld door insuline en glucagon.
Automatisch.

Ik vind het niet in orde dat hier zomaar wat teksten uit de zweverige sector worden geponeerd zonder bronnen.
Volgens mij is het probleem te weinig trainingsuren.
Mark,

Belangrijk onderwerp voor iedere fietser, in beginsel wordt door het fietsen dopamine aangemaakt, dit stofje geeft je een geluksgevoel, dopamine stimuleert het beloningscentrum waardoor ook fietsers over hun/haar vermoeidheid gaan, echter als dit herkenbaar wordt is de actie van je lichaam rusten, eten en drinken is voor iedere fietser anders, b.v. over mijzelf, fiets regelmatig 100 / 150 km per dag verdeeld over 9.00 weg, 17.00 terug, gelukkig nog steeds probleemloos, ondanks dat ik 64 jaar oud ben, nu komt het vette vis is niet goed voor je, maar lekker, rond 14.00 uur haal ik als het mogelijk is bij de visboer een lekker gebakken visje, vers bruin broodje, kopje thee, 30 minuten rust, genieten, dan weer op de fiets, heerlijk voelt dat voor mij, en trap de resterende km probleemloos naar huis.

Wat ik vaak zie is dat fietsers niet altijd in de juiste fietshouding op de fiets zitten, zo belangrijk, ik heb 2 paar verschillende fietsenschoenen zodat ik mijn zadel op dergelijke fietsentochten met 5 mm verschil veranderd, natuurlijk begrijp ik dat het onlogisch overkomt maar bij mij werkt het, pijn in de benen kan ook ontstaan door een verkeerde Q-maat, afstand trappers van elkaar, kijk naar de wielrenners die zie je vaak tijdens de koers X trapper knie tegen knie om zo een zo klein mogelijke Q-afstand te verkregen.

Verder probeer zo gezond mogelijk te leven, 2 wijntjes heerlijk, van 2 flessen ga je niet beter fietsen, zorg dat je BMI tussen de 18 / 22 ligt, als je langere afstanden wilt fietsen.

Gelukkig helpt het jaargetij ook mee, warmer minder vocht, relatief mindere luchtweerstand, mindere wattage nodig, hopelijk ook mede daardoor minder spierpijn.
Gister een stukje van zo'n 62 km gefietst en mij netjes aan een snelheid gehouden van rond de 22 km/u en jawel een luisterboek op de achtergrond.

Ik kan volmondig zeggen dat dit 1 van de lekkerste ritjes was die ik ooit heb gemaakt.
Dit omdat de omstandigheden subliem bleken.

Voornamelijk wind mee
Zo'n 17 graden
Zeer gladde fietspaden

Maar ik moet zeggen dat de rust van de afwezige teller en de afleiding van het luisterboek al een enorm verschil maakt.

Na het lezen van jullie tips en verhalen en dat spiegelend aan mijn eigen situatie is het probleem bij mij toch grotendeels het fietsen in te hoge snelheid en dit dan direct vanaf dat ik warm ben. Hierdoor raak ik naar het einde opgebrand.

Ik ga nu werken aan meer rust op de fiets.

Nu vergeet ik steeds mijn doel te vermelden.

In 5 dagen naar Parijs fietsen. Grofweg 600 kilometer.
Mark75 schreef: Ik ga nu werken aan meer rust op de fiets.

Nu vergeet ik steeds mijn doel te vermelden.

In 5 dagen naar Parijs fietsen. Grofweg 600 kilometer.
ik dacht dat je rustiger wilde fietsen :wink: is nog steeds 120km per dag, vijf dagen achter elkaar

ik zou er minimaal 8 dagen van maken :D
Qua snelheid en mindset bedoel ik natuurlijk ;-). Ik heb nog 3 maanden om te trainen voor het ritje dus moet te doen zijn.
PietV schreef:Maar de gemiddelde snelheid gaat bij mij langzaam naar beneden. De leeftijd speelt daarin de grootste rol. Bouwjaar 1947. :D
Piet, ik wist dat je niet meer piepjong was maar 1947?? en dat zonder suiker! :wink:
PietV schreef: Veel fietsers maken zich onnodig druk over afstand en tijd, ook wel kilometers per uur. Stress is een zeer verstorende factor tijdens duurzaam bewegen. Snelle ademhaling leidt nauwelijks tot meer zuurstofopname in het bloed, maar wel tot onnodig energie verlies.
Met stress ben ik juist vaak op m'n best, als bv bijna de zon ondergaat en ik moet nog een heel eind door diepe sneeuw worstelen dan geeft de gedachte "donker, koud, bevriezen" mij vleugels. Dat ik dan als een paard hijg kan me niks schelen. Denk dat ik zonder die stress lang niet zo snel zou zijn, net als dat je de trein moet halen, aan een race meedoet etc, lijkt me toch eigenlijk helemaal geen ongezonde stress.
Zonnewende schreef:Enne, meet je niet teveel aan Yopie, zij is volgens mij een beetje de Jolanda Linschooten van dit forum :P . Super om te lezen wat je allemaal doet Yopie! En al je kennis over fietsen. Om van te dromen voor me, maar toch maar niet om naar te streven... Maar de tips neem ik zeker ter harte :D .
:D
Hee Zonnewende met je mooie naam, dankjewel voor je vrolijke woorden. Ook al snap ik het niet helemaal, weet niet wie die Jolanda is maar ga later wel ff google. En mijn kennis over fietsen .. hihi.. ik kom juist altijd met de sufste vragen. :D
Mark75 schreef:Na het lezen van jullie tips en verhalen en dat spiegelend aan mijn eigen situatie is het probleem bij mij toch grotendeels het fietsen in te hoge snelheid en dit dan direct vanaf dat ik warm ben. Hierdoor raak ik naar het einde opgebrand.
Mooi dat je dat nu weet, en je bent zo te lezen lekker bezig. Op naar Parijs! 8)
Yopie schreef: weet niet wie die Jolanda is maar ga later wel ff google. En mijn kennis over fietsen .. hihi.. ik kom juist altijd met de sufste vragen. :D

jolanda
jasmon schreef:jolanda
Prachtig! Wat een heerlijkheid om op haar site te dwalen, wonderbaarlijk mooie foto's, geeft zeker inspiratie!
Thanks Jan.
Las net over Christoph Strasser, hij fietste in 24 uur 896km.
Dus Mark, beetje harder trainen en misschien haal je dan in één dag retourtje Parijs! :wink:
Ongelofelijk he, bijna 900km in 24h. Wat zou hij onderweg hebben gegeten, vast niet het gebakken visje van Art. :)
Dan heeft-ie wat gemist: doe mij maar dat visje:)!
Ik ben net trug van een rondje 60 km en dit wederom zonder vermoeiheid. Ik had zelfs een stuk windkracht 4 vol tegen. Zou dan toch echt de heilige graal de rustige snelheid zijn!? Helaas ben ik wat druk met werk dus tijd voor 100 km heb ik deze week niet maar binnenkort....
Fietsen met een hartslag meter zal zeer verhelderend werken.
Ik heb niet voor niets mijn teller van mijn fiets gehaald;-).
Alleen als je weet wat je zones zijn. Anders is het net zoiets als een klok ophangen zonder dat je kunt klokkijken.
Je zones kun je uitrekenen - niet zo heel moeilijk. Lukt zelfs mij als discalculie persoon ook.

Zelf vind ik het wel fijn met de hartslagmeter te werken - kan ik een beetje in de gaten houden in welke zone ik ongeveer zit.
Inge1 schreef:Je zones kun je uitrekenen - niet zo heel moeilijk. Lukt zelfs mij als discalculie persoon ook.

Zelf vind ik het wel fijn met de hartslagmeter te werken - kan ik een beetje in de gaten houden in welke zone ik ongeveer zit.
Dan weet jij dus wat je zones zijn. Precies mijn pleidooi. Maar een hartslagmeter omdoen en naar cijfertjes kijken zonder te weten waar ze op slaan en wat je er vervolgens mee kunt doen, werkt dus niet.
Als je door je mond ademt is er sprake van hyperventilatie. Je mond heb je dan ook om te eten en te spreken en je neus om adem te halen.