door
Art » ma 13 apr, 2015 20:37
Mark,
Belangrijk onderwerp voor iedere fietser, in beginsel wordt door het fietsen dopamine aangemaakt, dit stofje geeft je een geluksgevoel, dopamine stimuleert het beloningscentrum waardoor ook fietsers over hun/haar vermoeidheid gaan, echter als dit herkenbaar wordt is de actie van je lichaam rusten, eten en drinken is voor iedere fietser anders, b.v. over mijzelf, fiets regelmatig 100 / 150 km per dag verdeeld over 9.00 weg, 17.00 terug, gelukkig nog steeds probleemloos, ondanks dat ik 64 jaar oud ben, nu komt het vette vis is niet goed voor je, maar lekker, rond 14.00 uur haal ik als het mogelijk is bij de visboer een lekker gebakken visje, vers bruin broodje, kopje thee, 30 minuten rust, genieten, dan weer op de fiets, heerlijk voelt dat voor mij, en trap de resterende km probleemloos naar huis.
Wat ik vaak zie is dat fietsers niet altijd in de juiste fietshouding op de fiets zitten, zo belangrijk, ik heb 2 paar verschillende fietsenschoenen zodat ik mijn zadel op dergelijke fietsentochten met 5 mm verschil veranderd, natuurlijk begrijp ik dat het onlogisch overkomt maar bij mij werkt het, pijn in de benen kan ook ontstaan door een verkeerde Q-maat, afstand trappers van elkaar, kijk naar de wielrenners die zie je vaak tijdens de koers X trapper knie tegen knie om zo een zo klein mogelijke Q-afstand te verkregen.
Verder probeer zo gezond mogelijk te leven, 2 wijntjes heerlijk, van 2 flessen ga je niet beter fietsen, zorg dat je BMI tussen de 18 / 22 ligt, als je langere afstanden wilt fietsen.
Gelukkig helpt het jaargetij ook mee, warmer minder vocht, relatief mindere luchtweerstand, mindere wattage nodig, hopelijk ook mede daardoor minder spierpijn.