Een gemiddelde van 25 km per uur vind ik erg hoog op een niet-racefiets. Op lange tochten van 100 km of meer haal ik hooguit 15 km per uur, inclusief pauzes. Als ik dat een aantal dagen achter elkaar doe, word ik steeds sterker en kapot ben ik dan zeker niet. En inderdaad: veel, echt veel eten en drinken.
Voor een (wereld)fietser is energiedrank totaal overbodig. Het voegt niets toe aan zijn duurvermogen en ook niet aan zijn herstel. Noodrantsoen uitgezonderd.sjefke schreef:Als dat onzin is, dan leg maar eens uit hoe je je glycogeen voorraad op peil houdt! Welke fysiologische processen zorgen daar dan voor?Yopie schreef:Onzin, je kunt prima zonder energiedrank kilometers wegtrappen.sjefke schreef:Vanaf de start energie toevoeren via energiepoeder in je Camelbak en niet pas na meer dan een uur een boterham gaan eten. Dat is te laat en dat tekort haal je niet meer in.
Je glycogeen voorraad zoveel mogelijk op peil houden doe je met je inspanningsniveau. Reeds eerder verwoord door Marco Meijerink in bericht 3 hierboven.
Je moet op de fiets doen met je huidige glucose voorraad in je bloed, aangevuld via je spijsvertering en afhankelijk van je inspanningniveau aangevuld met vet uit de spieren. Bij een hoger inspanningniveau mede aan gevuld met glycogeen en bij nog hoger niveau mede aangevuld met spierweefsel.
Je glycogeen voorraad, in spieren en lever, vul je aan bij een laag inspanningsniveau en in rust. Wanneer je spijsvertering meer glucose in je bloed brengt dan nodig is. Is je glycogeenvoorraad aangevuld, dan zal het teveel aan glucose worden omgezet in vetten. Eerst in de spieren, wat onderhuids en het overgrote deel in de buikholte. We kunnen circa 3x ons normale lichaamgewicht aan vet opslaan. Uitzonderingen zelfs 9x of meer dan 500 kg. Daar kunnen we heel lang op fietsen bij een laag inspanningsniveau.
Ik heb chronische gastritis, een auto-immuunziekte, en een trage spijsvertering. Ik regel mijn inspanningsniveau met mijn ademhaling. In rust 5 a 6 keer/min. Op de fiets 9 a 10 keer/min. Ik kan 10 uur dag fietsen zonder dipjes of spierpijn. 50 km zonder ontbijt en alleen een bidon water is prima te doen. Genoeg vet en glycogeen in voorraad.
Piet.