Nikopaul, waarom is de Hurri niet zo geschikt? Door de relatief lage ligging of door de 20' banden? Hij leek mij een ideale randonneur ligfiets voor op asfalt...
Ik heb nog een oud model Hurri. Die is lager dan de Tour die hierboven beschreven wordt. Bovendien zonder voorvering.
Mijn zitje is ongeveer 40 cm boven straatniveau en mijn ogen komen op ongeveer een meter.
Hekjes, heggen, muurtjes zijn vaak net even hoger en zo zie je dus minder van je omgeving. Dat is mijn voornaamste bezwaar dat ik heb op mijn Hurri als vakantiefiets.
Ik ben wel regelmatig met de Hurri op vakantie geweest. Je gaat snel. 150 kilometer op een dag met 15 kg bepakking op de Hurri tegenover 100/110 kilometer op mijn gewone Vittorio rando. Absoluut minder moe op de ligger en geen pijnen en pijntjes.
Als je met twee liggers op vakantie gaat is het leuker. Je valt samen ook beter op.
Als je in een Frans dorpje bij de bakker of terras halt houdt heb je met een ligger meteen een gesprek.
De wegen moeten voor een Hurri gladder zijn. Op een bochtig licht glooiend traject met goed uitzicht en tijdens snelle afdalingen heb je op een Hurri het meeste plezier. je geniet meer van het fietsen zelf en wordt een doel op zichzelf.
Qua 20 inch banden zijn er voldoende mogelijkheden. Ik rijd op Conti TT2000.
Op de nieuwe Hurri's kan je zelfs Big Apples kwijt en dan mogen wegoppervlak weer een beetje minder comfo zijn. Die nieuwe Big Apples zijn zelfs beter anti-lek dan de oude versie.
De Hurri is een betrouwbare stevige en niet al te lichte fiets.
De Hurri is niet voor niets een buitengewoon populaire fiets.
Hij is snel, in staat tot spectaculair bochtenwerk, compact in openbaar vervoer en past, staand op z'n achterwiel, rechtop naast je nette pak in je klerenkast.
Ga je in de bergen fietsen overweeg dan misschien schijfremmen. Ik ben daar niet zo'n fan van maar met velgremmen worden je kleine velgen erg heet. De 20 inch bandjes hebben relatief minder volume dan grote dikke banden en kunnen door die hete velgen klappen. Is mij nog nooit overkomen, ken ook niemenad die het is overkomen, maar ik heb er over gelezen.
Trek veel tijd uit om hem goed op maat te zetten.
Koop een achteruitkijkspiegel.
Ga veel proefrijden.
Lees veel Hurrcane ervaringen op:
http://www.ligfiets.net/