Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankset voor Rohloff - Forum Wereldfietser

Crankset voor Rohloff

Ik ben op zoek naar een crankset (of crank en traps afzonderlijk) voor de fiets die ik aan het bouwen ben. Achterin zit een Rohloff-naaf. De kettinglijn daarvan is 54 mm.

Wat raden jullie aan of wat hebben jullie op de fiets? Ik lees tips om het gewoon te combineren met een crank zoals de Alphine, de Truvativ of de Sugino RD Messenger. Maar die kettingelijn komt niet overeen. Langs de andere kant lees ik dan weer om een triple te nemen en enkel het buitenste blad te behouden zodat de kettinglijn wel overeen komt.

Alvast bedankt voor de tips.
Ik heb een Middleburn uno (RS7 met vierkante as). Met een 113 mm as is de kettinglijn 50 mm, door een 122 mm as te nemen is de kettinglijn 54.5 mm (122 - 113 = 9, 9 / 2 = 4,5, 50 + 4,5 = 54,5).
Ik heb er onderstaande combinatie op gemonteerd:

SKF BAS600 126mm, BSC
+
Sugino XD2, BCD110mm (compact double, want daar kun je in de toekomst eventueel nog iets meer kanten mee op)

BCD is iets om vooraf rekening mee te houden aangezien je voor sommige BCDs meer keuze hebt in passende (betaalbare) tandwielen.

Verder zou ik 'exotische' oplossingen zoals die Middleburn uno combinatie vermijden indien je het belangrijk acht in verwegistan eenvoudig een nieuw passend tandwiel te kunnen vinden. Als je dat inderdaad belangrijk vindt kies dan bij voorkeur voor een klassiek model, dus met bladboutjes, en in de standaard Shimano-MTB groepen dimensies die veel couranter verkrijgbaar zijn.

Buitenbladpositie van een standaard LX MTB Octalink triple komt ook heel aardig in de buurt. Ik heb daar vele jaren zonder problemen mee rondgereden.

Greetz,
Bram
cycloantverpia schreef:Buitenbladpositie van een standaard LX MTB Octalink triple komt ook heel aardig in de buurt. Ik heb daar vele jaren zonder problemen mee rondgereden.

Greetz,
Bram
Op zich vind ik dit nog wel een interessante piste.

http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:592005
Slaat die kettingelijn van 50mm dan op het middenblad?
Ja, kettinglijn meet je naar het middelste blad.
Als het een beetje betaalbaar moet blijven:http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2146
Het is een LX geworden waarbij de bladen vervangen worden door een Saint 38t. Via via een blad op de kop getikt.

Bedankt voor jullie input.
Dreke schreef:Het is een LX geworden waarbij de bladen vervangen worden door een Saint 38t. Via via een blad op de kop getikt.

Bedankt voor jullie input.
Als je een fiets aan het opbouwen bent voor een lange reis/vakantie, zou ik geen LX Hollowtech kiezen, mijn ervaring is dat die lagers toch wel erg kwetsbaar zijn. Maar daar is genoeg info over te vinden op dit forum (Vierkante assen zijn hier populair, al beweren sommige taalpuristen dat die niet bestaan 8) )