Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Touringfiets - Forum Wereldfietser

Nieuwe Touringfiets

Hallo iedereen.

Ik ben nieuw op dit forum en de reden waarom ik mij heb lid gemaakt is omdat ik sinds kort op zoek ben naar een nieuwe degelijke 'tour'fiets.

Ik ben nooit echt sportief geweest en ik ben nooit echt vaak met fietsen bezig geweest maar wil daar nu dus in de toekomst verandering in brengen.

Ik zoek een fiets waarmee ik enerzijds gemakkelijk en snel naar de stad mee kan fietsen als een fiets die ook gemaakt is en goed kan dienen voor wat langere ritten. Met name een sportieve (lichte) tourfiets die toch comfort aanbiedt en geschikt is voor langere fietstochten.

Het budget dat ik voor ogen heb is +- 1000,00 euro.
Na het internet te doorzoeken is mijn oog gevallen op de volgende fietsen.

1) Cube delhi exc classic : 1035,00 euro
2) Specialized Crossover Comp Disc : 1199,00 euro
3) Cube touring pro : 649,00 euro
4) Giant aspiro rs1 : 1299,00 euro
5) Vsf fahrradmanufaktur T-500 : 1025,00 euro

De Giant is eigenlijk al wat van mijn lijstje afgevallen, daar ik heb gelezen dat deze fiets nogal duur is qua prijs/kwaliteit en dat er betere alternatieven zijn in deze prijsklasse.

De Vsf is er als laatst bij gekomen, daar ik hier op dit forum ook al veel lof gelezen heb over deze fietsen en deze prijs/kwaliteit heel goed zitten. Verder weet ik bitter weinig over dit merk , de duurzaamheid en de kwaliteit. Ik heb al wel gelezen dat da afstand tussen zadel en stuur langer is dan het gemiddelde wat voor problemen kan zorgen. Ook vind ik de 'looks' wat minder van deze fiets ivg met de cube delhi exc classic die inv dezelfde prijsklasse ligt.

Mijn oog was als eerste gevallen op de cubes. Enerzijds omdat deze , volgens mij ook wel een redelijk goede prijs kwaliteit verhouding hebben maar anderzijds omdat de 'looks' van de fietsen mij ook wel aanspreekt. Ze ogen erg sportief, mooie kleuren.

Van de specialized weet ik niet wat ik van deze fiets moet denken of kan verwachten. Er zegt me wel iets dat dit sterke merk zich eerder focust op de koersfietsen dan op hybride/trekken fietsen en dat dit misschien geen goede optie is voor het type fiets waar ik op zoek naar ben.

Ik heb enkel nog maar een testrit gedaan op een specialized source sport. Deze fiets beviel me wel tijdens het rijden maar dit lijkt me eerder enkel goed te zijn als snelle sportieve stadsfiets dan echt een trekfiets. Ik weet ook niet of de 700 eur die ze voor deze fiets vragen wel echt terecht is. Ik heb ook nog geen andere fietsen kunnen vergelijken.

Binnenkort ga ik een testrit maken met de VSF t-500 waar ik wel naar uit kijk.

Ik hoop misschien dat er hier wat 'kenners' zijn die me misschien wat wijzer kunnen maken en/of adviseren om tot een goede beslissing te komen en zonder spijt te hebben achteraf. Ervaring, Pro's en contra's van de vermelde fietsen zijn altijd ten zeerste welkom!
Als de VSF je goed zit, heb je daar de beste koop aan. Dat zijn veel steviger fietsen dan de ander genoemden.
Je kunt ook kijken bij jan Janssen. Voordeel is dat daar bredere banden onder kunnen (net als de VSF) waardoor je lichter en comfortabeler rijden kunt. jan Jansen kun je helemaal naar wens samenstellen, al zit je voor 1000 euro wel aan de basisversie vast.
Bedankt voor de tip. Ik heb tot nu toe nooit gehoord van Jan Jansen. Website even gecheckt. mooie fietsen hebben ze daar! Als beginneling met weinig ervaring zijn deze fietsen misschien wel iets te veel van het goede en liggen ze ook wat boven budget. Ik denk dat ik zeker goed af ben met een VSF. Ik wacht af op de testrit en hopelijk zit deze goed!
heb je de rih fiets ook gezien echt een hele goede fiets ik zelf rij al een paar jaar op de tourfiets,en die bevald mijn prima heb er bij 10.000 km op en rijd nog prima als een zonnetje
http://rih.nl/
maar je kan ook veel een 2de hansje gaan net zo goed
gr marcel
Ik ben hier ook nieuw en zoek iets soortgelijks. Alleen wil ik ook zo nu en dan met bagage fietsen. Inmiddels veel gelezen en geleerd hier.
Ik denk dat je jezelf o.a. de volgende vragen kan stellen:

Wil ik wel een geveerde voorvork? Op dit forum heeft men daar terecht een zeer genuanceerde mening over.
Je hebt het over "comfort", hier is ook veel te lezen over "dikke banden" in plaats van voorvering. Intuitief denk je dat dat in langzamere fietsen resulteert, maar dat schijnt erg mee te vallen.
Wat voor remmen wil je, simpele v-brakes, hydraulische velgremmen of schijfremmen, op dit forum kan je je ook heel goed inlezen over dit onderwerp.
De Sensa travel-lite is misschien ook nog een kandidaat voor je lijstje. Hij viel me eergisteren pas op, dus ik heb e.e.a. nog niet echt geevalueerd.

Succes met je keuze. Ik ben erg benieuwd waar je op uitkomt.
Inderdaad Guus, TS moet in mijn opzicht geen geveerde voorvork nemen en zo dik mogelijke snelle banden. Een geveerde voorvork doet niet veel ten opzichte van dikke banden en is ook nog eens een stuk zwaarder. Omdat al die bouwers overgegaan zijn tot 300 gram lichtere aluminium frames dan de vroegre stalen zetten ze er vanwege de stijfheid van aluminium en de dunnere banden veervorken in die veel meer wegen dan die 300 die gram die ze bespaarden. De masse vindt het mooi allemaal, maar het is nergens voor nodig,
En bezuinigen op het derailleursysteem mag best, maar zeker niet op de wielen. Wend je af van zogenaamd in een leuk patroontje gevlochten wielen, maar neem de sterkste wielen die je krijgen kunt. Dan doe je het langst met zo'n fiets! Mijn vrouw heeft op haar Jan Janssen dan ook het sterkste achterwiel laten plaatsen.
De banden die standaard op de t-500 zijn gemonteerd, zijn dit dan de zogenoemde 'dikke banden' of bedoel je dat deze in de plaats kunnen komen? Wat zijn bijgevolg dan degelijke 'snelle dikke banden'? Wat is hier dan nog concreet de meerwaarde aan? Bedoel je misschien dat de fiets meerdere terreinen aankan, zoals bos enzo..? Verontschuldig mij want op dit gebied ben ik echt een leek!
Ik zou er zelf één bouwen, dan ben je veel goedkoper uit.

Frame inc vork en goed balhoofdstel

http://bike-x-perts.com/rahmen-set/trek ... st-m7.html

Keuze uit heel veel kleuren wordt door de fabrikant speciaal voor jou gespoten

http://www.droessiger.de/konfigurator/

Deore groepset

http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2
Keuze uit heel veel kleuren wordt door de fabrikant speciaal voor jou gespoten

http://www.droessiger.de/konfigurator/

Deore/Sari/DT Swiss wielen handbebouwd en 10 jaar garantie

http://www.rosebikes.nl/artikel/atb-wie ... aid:716668

Dan heb je de Basis voor 600 Euro, Zadel(pen), Stuur(pen), Banden en pedalen kun je naar smaak kiezen, meestal goedkoopst bij Rose, zou gewoon een Brooks B17, Schwalbe Marathon, en een stuur wat jij lekker vind zitten kiezen, dragertje van Tubus erop en klaar ;-)
Moet je dan wel weer kunnen :D :wink:
Nog beter is trouwens deore 9 maar die wordt niet meer gemaakt maar is als je goed zoekt nog wel te krijgen in losse onderdelen, voordeel, bredere ketting van bijvoorbeeld KMC en je kunt zelf een extra sterk Stronglight crankstel erop zetten, dan heb je helemaal alles naar keuze.
Inge1 schreef:Moet je dan wel weer kunnen :D :wink:

Is niwet moeilijk en wat niet lukt zoals kabels kun je door de fietsenmaker laten doen, bovendien als je hem zelf in elkaar hebt gezet weet je onderweg ook hoe iets er af moet.
Helaas.. Ik ben geen handige Harry :-) daarom lijkt het ook ik mijn geval beter te zijn om meteen een kant klare fiets te kopen.. Alleen is er zo veel keuze...
Wat mijn betreft, is er niet zoiets als "de beste", die beter is dan alle andere. Het gaat telkens om compromissen. Papier (of het web) is geduldig; kiezen doe je niet op die manier. Elk merk kan dezelfde groepen gebruiken (Shimano LX, Deore, ...); de geometrie bepaalt hoe het aanvoelt en dat is voor elk verschillend, ook in functie van wat je ermee wil doen en wat je ervan verwacht.
Als je zegt dat je niet technisch bent, lijkt het me van belang dat je een goede fietsenmaker in de buurt hebt, die je vertrouwt (of je leert het allemaal zelf te doen). Heb je zo'n fietsenmaker, dan leg je hem je verlanglijstje voor en je ziet wat eruit komt. Voor dezelfde prijs zal je wellicht nergens spectaculair beter vinden bij het ene merk dan bij het andere.
Als de basis goed is, kun je nadien nog altijd zaken veranderen. Op mijn tien jaar oude Trek hybride gooide ik zo de Shimano Acera groep met gripshifter er na een jaar uit en kwam een SRAM X9 met triggers in de plaats. Vind ik leuker schakelen. Dat wil dan niet zeggen dat die voor iedereen beter is. Misschien is er nog wel wat beters te vinden, maar ik ben er gelukkig mee en kan fietsen.
CapoJan schreef:Wat mijn betreft, is er niet zoiets als "de beste", die beter is dan alle andere. Het gaat telkens om compromissen. Papier (of het web) is geduldig; kiezen doe je niet op die manier. Elk merk kan dezelfde groepen gebruiken (Shimano LX, Deore, ...); de geometrie bepaalt hoe het aanvoelt en dat is voor elk verschillend, ook in functie van wat je ermee wil doen en wat je ervan verwacht.
Als je zegt dat je niet technisch bent, lijkt het me van belang dat je een goede fietsenmaker in de buurt hebt, die je vertrouwt (of je leert het allemaal zelf te doen). Heb je zo'n fietsenmaker, dan leg je hem je verlanglijstje voor en je ziet wat eruit komt. Voor dezelfde prijs zal je wellicht nergens spectaculair beter vinden bij het ene merk dan bij het andere.
Als de basis goed is, kun je nadien nog altijd zaken veranderen. Op mijn tien jaar oude Trek hybride gooide ik zo de Shimano Acera groep met gripshifter er na een jaar uit en kwam een SRAM X9 met triggers in de plaats. Vind ik leuker schakelen. Dat wil dan niet zeggen dat die voor iedereen beter is. Misschien is er nog wel wat beters te vinden, maar ik ben er gelukkig mee en kan fietsen.
Inderdaad, merk maakt niet zoveel uit hoe het voelt is het belangrijkste ik heb ook uiteindelijk die Sram erop gezet, en in de loop van de jaren van alles veranderd, versleten en iets beters erop, zo leer je wat bij je past, begin goedkoop lijkt mij het handigste. bij mij, als iets op iets komt er nieuw elk jaar paar honderd Euro, als het frame op is zet ik alles over.
Inderdaad.. ik hoop eerst wat testritten te kunnen maken om dan te beslissen waar ik mij uiteindelijk het best op voel. Is het eigenlijk moeilijk om aparte stukken van een fiets over te zetten op een andere? Mijn vader heeft namelijk nog een koga miyata terraliner staan die zelden nog wordt gebruikt. Er zitten nog wel goede stukken op zoals een volledige groepset van shimano deore XT.. zou daar nog iets mee te doen zijn? (wel weinig onderhouden en dateert toch al enkele jaren (+/5-10j))
mrenaerts schreef:Inderdaad.. ik hoop eerst wat testritten te kunnen maken om dan te beslissen waar ik mij uiteindelijk het best op voel. Is het eigenlijk moeilijk om aparte stukken van een fiets over te zetten op een andere? Mijn vader heeft namelijk nog een koga miyata terraliner staan die zelden nog wordt gebruikt. Er zitten nog wel goede stukken op zoals een volledige groepset van shimano deore XT.. zou daar nog iets mee te doen zijn? (wel weinig onderhouden en dateert toch al enkele jaren (+/5-10j))
Kan je de hele fiets niet gebruiken? :) Of is het de verkeerde maat?

Alle onderdelen zijn te hergebruiken, maar je moet wel een beetje technisch en handig zijn.
Volgens mij verkeerde frame maat en verkeerde afstelling voor mij. Fietst uitstekend maar krijg last van rug na een lange fietstocht.. Jammer wel..
mrenaerts schreef:Volgens mij verkeerde frame maat en verkeerde afstelling voor mij. Fietst uitstekend maar krijg last van rug na een lange fietstocht.. Jammer wel..
Dit is misschien wel nuttig voor je om te lezen:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

.
Weet er iemand of vsf het herenmodel van de t-700 nog verkoopt? Deze is nog iets duurder maar misschien ook wel de opleg meer dan waard. Op de website zie ik enkel een vrouwenmodel aangeboden...
ja hoor, ook in heren
Framehoogten Diamant: 52 cm, 57 cm, 62 cm