Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kapot na 80 a 100 km. - Forum Wereldfietser

Kapot na 80 a 100 km.

Hallo allemaal, eerst even kort voorstellen aangezien ik hier nieuw ben.

ik ben Mark en een echte fietsliefhebber in hart en nieren. Ik ben op veel forums actief maar vooral mtb gericht. Nu ik wat ouder ben begint mijn interesse en liefde voor touren ook steeds meer te groeien. Mijn conditie is volgens mij best aardig en ik fiets 2 a 3 keer per week wel een rondje van 20/30 km door het bos op de mountainbike. Hiernaast probeer ik om de week een langere tourtocht te maken op de weg te maken.
Dit is meestal tussen de 60 en 100 km.

Nu mijn vraag:

Hoe komt het dat ik na 80 a 100 km zo kapot ben? Mijn gemiddelde snelheid ligt meestal ergens tussen de 20 en 25 km/u en ik stop elke 30 km even om wat te eten en drinken. (brood en water)

Ik hoor verhalen van mensen die makkelijk tourtochten rijden van 125/150 km. En dit zijn niet eens de meest getrainde mensen.

Wellicht zou het een mentale kwestie kunnen zijn aangezien als ik 60km fiets ik ook ineens de laatste 10 km overvallen word door extreem zware benen wat ik bij een tocht van 100 km pas krijg bij 80 km.

Iemand tips of ervaringen?
Het eerste waar ik aan moet denken, fiets je misschien te zwaar. Teveel op kracht ipv souplesse?
Hoi Mark,

'Kapot' zijn heeft te maken met het feit dat je lichaam onvoldoende energie naar de spieren krijgt. Dat kan je op twee manieren voor elkaar krijgen, te weten:
Hard van start gaan en bv 20 km voluit gaan.
Langzaam fietsen maar dat wel heel lang doen.

In het eerste geval fiets je in D3 (hartslagzone) en verbrand je heel veel in korte tijd. In het tweede geval fiets je in D1/D2 en verbrand je je energie over een lange tijd. In beide gevallen is de sleutel energie.
Vakantiefietsers fietsen over het algemeen in de herstelzone (D1) of iets daarboven (D2). Daarom houden ze het lang vol. Stel je fietst 80 km met een gemiddelde van 25km/h dan ben je daar iets meer dan 3 uur mee bezig. Na 2 uur is je ingenomen voeding verbrand en ga je over op vetverbranding. Ideale manier om af te vallen maar je zult je ook wat licht in je hoofd voelen. Blijf je dan doorpushen en toch proberen om je snelheid niet omlaag te krijgen dan kom je de man met de hamer tegen.
Twee manieren om op te lossen:
1. Begin na 1,5 uur al met eten om het dieptepunt voor te zijn.
2. Train je duurtraining meer. Oftewel: met een lage hartslag lang fietsen. Je zult dan zien dat je na verloop van tijd makkelijk 100km kunt fietsen op een boterham met pindakaas. Als je dit maar lang genoeg doet en je combineert dat met ademhalingsoefeningen (gericht op een lage hartslag) dan ga je elke week wat sneller zonder dat je meer verbrand.

Succes,
Marco
Niet onbelangrijk is ook je medische conditie.
Je schrijft 'wat ouder' te worden, dan is het te overwegen een uitgebreid sportmedisch onderzoek te laten doen met inspannings-ECG.
Aan te bevelen voor mannen boven de 35, zeker met risicofactoren voor hart-en vaatziekten.

Los hiervan is sport erg mentaal, fietsen niet uitgezonderd. Ik zelf ben op fietsvakanties pas echt warmgedraaid na een kilometer of 40. Zo midden op de dag, (advies: frequent weinig eten, niet 3x per dag veel eten) ga ik dan als een speer, hoewel de 100km toch echt wel een grens is; daarboven lijken de kilometers dubbel te gaan tellen. (echte langeafstandfietsers vallen nu om van het lachen)
Wind tegen en regen doet de zin ook afnemen, en het vermoeidheidsgevoel toenemen.
Aan klimmen moet je als Nederlander ook echt wennen (maar dan vind ik het eigenlijk prettiger dan vlak).

Verder is het zo dat elke dag fietsen, zoals bij een langere toertocht of reis, op gaat tellen, qua vermoeidheid, zeker bij forse dagafstanden. Je conditie neemt toe, maar je bouwt ook vermoeidheid op.
En een klein verkoudheidsvirusje kan je fietsconditie ook fors onderuit halen, hangt er dus maar vanaf of je je 'fit' voelt op een dag.
Ik denk dat het inderdaad wellicht wel iets te maken kan hebben met te hard van start gaan. De eerste 10 kilometer warm ik op met een 20 km/u en daarna voelt het zo lekker dat ik al snel op 25 km of hoger zit. Dit hou ik dan een aardig tijdje vol tot ik inderdaad na zo'n 60/70 km er ineens extreem moeie benen begin te krijgen en me soms zelf algeheel onwel voel. (ik ben trouwens nog niet oud maar 39;-)

Qua eten en regelmaat zit ik wel goed volgens mij. Ik eet dan om de 25 km 2 goed belegde boterhammen.

Ik ben trouwens helemaal geen hartslag, calorien, trainingschema mannetje maar gewoon een liefhebber van fietsen, zowel de fiets als het fietsen.

Dus als ik het goed begrijp dan is het wellicht goed om eens te proberen om gewoon rond de 20 km/u te blijven, regelmatig te blijven eten. En langzaam de komende tijd de afstanden wat op te voeren?
Vanaf de start energie toevoeren via energiepoeder in je Camelbak en niet pas na meer dan een uur een boterham gaan eten. Dat is te laat en dat tekort haal je niet meer in. Per uur rijden 60gram energiedrank(poeder). Dat is gelijk de opnamecapaciteit van je lichaam.
Op welke fiets en wegen maak je trouwens die 80-100km, op je mtb? Ik vind nl onverhard op de mtb/fatbike met dikke noppenbanden driedubbel tellen, niet te vergelijken met een gewone tourfiets op asfalt. Ook op de racefiets tellen de km anders, hoe hoger de snelheid hoe meer energie het vraagt.
En onderschat het (water) drinken niet, ben zelf een luie drinker en dat wreekt zich snel.
sjefke schreef:Vanaf de start energie toevoeren via energiepoeder in je Camelbak en niet pas na meer dan een uur een boterham gaan eten. Dat is te laat en dat tekort haal je niet meer in.
Onzin, je kunt prima zonder energiedrank kilometers wegtrappen.
Ik fiets gewoon op een randonneur met 35c slick bandjes op de weg.

Ieder lichaam is natuurlijk weer anders. Het ene lijf reageerd sneller op weinig vocht en een ander juist weer op weinig kolydraten en suikers.

Ik ben wel een luie drinker, als ik 100 km fiets dan heb ik meer dan zat aan 2 gewone maat bidons. Maar wel uitgaande van koel weer. Ik heb overigens nooit last van enige symptomen van uitdroging.
In ieder geval meer drinken als ik 100 km fiets gaat er wel 1.5 ltr. doorheen in het voorjaar en in de zomer 2 a 3 liter.
Mark75 schreef:Hoe komt het dat ik na 80 a 100 km zo kapot ben?
Het zou ook kunnen dat je maar normaal bent :wink:
Ik heb er ook altijd last van. Waarschijnlijk komt het doordat ik op 30 km van de finish denk dat ik het wel haal.
De tip om eerder en meer te eten lijkt me de meest hoopvolle. Zeker op ca 60 van de 100 km kun je er nog heel wat calorieën instoppen.
Het is heel normaal dat je na 100 km leeg bent als je 25 km per uur gefietst hebt.
Alles is ook afhankelijk hoe "afgetankt" je aan de start begint.
Belangrijk is ook om tijdens je rit regelmatig te eten en te drinken.
Dus geen zorgen maken, je bent een normaal mens zoals Leon al sprak.
Dirk
Als je een dagje ouder wordt, is het vaak moeilijk om een stapje terug te doen.
Pas je schema aan. Minder kilometers, minder snel, minder moeten, lekker ontspannen, meer rusten, op tijd eten en drinken. Zoek het niet in de energie-drankjes en -voeding. Zijn zeker geen tovermiddelen. Denk erom: fietsen is geniet'n, geniet'n, geniet'n!
Hoi,
Ik vind ergens tussen de 70 en 90 km per dag een prima afstand en ben de ene keer enorm moe en de andere keer een beetje en soms helemaal niet. Tegenwind, te weinig drinken, regen en een saaie rechte weg maken me sneller moe; op een zonnige dag met vrolijke mensen onderweg en een prachtige omgeving ben ik veel minder moe. Ach, ik laat het gewoon over me heen komen en als ik heel moe ben, dan neem ik nog een extra pauze. Dus, gewoon luisteren naar je lijf en ernaar handelen. Life is simple.
Groet, Petra.
Een randonneur, nederlandse asfaltwegen, geen bagage, vrij goede conditie en je zit nog niet in een bejaardenhuis .. mwah, dan vind ik niet dat je na 80 km 'kapot' hoeft te zijn.
Toen ik met m'n 'wielrencarriere' begon dacht ik ook dat m'n fietsconditie goed was, zat vaak op de MTB in het bos dus zo'n licht racefietsje was vast een eitje. Maar ik haalde ook de 80km niet, ja ik haalde het wel maar was de volgende dag behoorlijk gesloopt. Snapte er toen niks van.
Maar ik deed toen gewoon alles fout wat je maar fout kon doen: had een te hoge snelheid, trapte te zwaar, at/dronk te weinig, nam te weinig pauzes, woonde tussen 800m hoge heuvels en moest gelijk vanuit huis met koude/ongetrainde spieren klimmen, had niet de juiste kleding (vacuum verpakt helpt echt), geen klikpedalen (helpt ook) en nog meer van dat soort beginnersfouten.
Heb toen hier op het forum veel tips gekregen en nu fiets ik door dezelfde heuvels, op dezelfde fiets, plus de nodige kampeerspullen zonder problemen 100-175km per dag. En binnenkort ga ik weer op de fiets naar NL (vanaf SE) en wil >200km per dag halen, gaat ook zeker lukken in de vlakke landen (moet wel de Deense wind meewerken want tot nu toe was het daar in april altijd zware tegenwind).
Dus Mark, let op je voeding/vocht, trap niet te zwaar, knal niet gelijk alles eruit wat in je zit, neem op tijd pauzes en op die manier haal je zeker met gemak 100km per dag.
Succes en vooral veel plezier!
Als ik de reacties lees hebben de meesten wel de ervaring dat je je eerst rustig moet warmrijden, en dat duurt best even. Ik herken de neiging om 's-ochends meteen vol gas te willen, maar dat moet je later bezuren.
Wat drinken betreft; ik drink het vochtverlies bijna nooit bij, dat lukt gewoon nauwelijks, zeker met warmer weer niet. Dan moet je echt liters drinken en daar heb ik zelden zin in.
Hoe zit het trouwens de volgende dag? Heb je dan ook veel spierpijn?

Ik heb bijvoorbeeld een tijdje terug 100km gereden op de reisfiets met 18 gemiddeld (enorm harde wind tegen op de terugweg). Ik voelde toen ook me flink leeg in de benen maar de volgende ochtend had in geen enkele spierpijn.
Yopie schreef:
sjefke schreef:Vanaf de start energie toevoeren via energiepoeder in je Camelbak en niet pas na meer dan een uur een boterham gaan eten. Dat is te laat en dat tekort haal je niet meer in.
Onzin, je kunt prima zonder energiedrank kilometers wegtrappen.
Als dat onzin is, dan leg maar eens uit hoe je je glycogeen voorraad op peil houdt! Welke fysiologische processen zorgen daar dan voor?
sjefke schreef:
Yopie schreef:Onzin, je kunt prima zonder energiedrank kilometers wegtrappen.
Als dat onzin is, dan leg maar eens uit hoe je je glycogeen voorraad op peil houdt! Welke fysiologische processen zorgen daar dan voor?
Stevig ontbijt, uitgebreide lunch, tussendoor pause met een koekje, theepauze met een Berlinerbol (mjammie!), al fietsend een banaantje oppeuzelen etc.

Energiedrank is wellicht efficiënter, maar het is niet noodzakelijk om elke dag een 100km te fietsen. Ik heb nooit energiedrank bij me op vakantie (maar drink dan, en alleen dan, wel m'n thee met melk en een royale schep suiker).
Hier ook geen energiedrank aan boord.
Maar wel chocolade, M&M's of biscuit in de stuurtas. Effect is natuurlijk hetzelfde.
Gewoon gedurende de dag fietsen zorgen voor een geleidelijke en constante toevoer van eten & drinken. Niet teveel, niet te weinig.
En als lunch 'gewoon' bruin brood met kaas/worst-beleg; geen zware vette dingen.
Lennart ik heb nooit spierpijn na het fietsen maar de dag er na nog wel wat slappe benen.

Het is vast ook een kwestie van trainen.

Het zijn in iedergeval geval goede tips.