Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature 2015 met harde tik in frame - Forum Wereldfietser

Koga Signature 2015 met harde tik in frame

beste mede forumleden.

mijn vraag: hoe lokaliseer ik een harde metaalachtige "tik" tijdens het fietsen in mijn Koga Signature uit febr. 2015.

deze fiets is uitgevoerd met: alu ks-tr 28 frame, Rohloff naaf, Gates beltdrive, de zwaardere KM 21 strong alu velgen.

na 200 km ontstond er een metaalachtige tik, al rondtrappend, alsof je crack tegen de standaard aan tikt. dit kan niet daar de standaard achteraan is gemonteerd en niet in het midden.

bij de dealer: crank vastgezet, stond veel te los af fabriek.

dit loste het euvel niet op, bij de stand van 600 km een braam uit de zitbuis weggeveild en het zadel Brooks Cambium C17 nagelopen op speling, zadelpen nagelopen en alles opnieuw met montage pasta gemonteerd.................

helaas, tik blijft aanwezig.

na 800 km werd de tik steeds harder, gisteren de spaakspanning van het achterwiel nagesteld/aangepast door dealer. sommige rijgeluiden losten op hierdoor, de lastige tik blijft aanwezig.

nu hoor ik van meerdere mensen welke een signature van Koga hebben met Rohloffnaaf en beltdrive dat ook zij kampen met deze metaalachtige tik.

als laatste wordt nu het balhoofd losgehaald en gekeken of er geen lak op de kontaktdelen met de kogellagers zit, dat zou het euvel wellicht kunnen verhelpen....

WIE heeft dit probleem ook, wie weet eventueel een oplossing of richting waarheen te zoeken....

soms is het geluid heel sterk aanwezig, soms heel kort weer even weg, soms alleen met rondtrappen, nu ook met de benen stil en bij achteruit trappen...................

is dit een rohloffnaaf probleem, de olie van deze naaf is al gewisseld bij 500 km door dealer, of is dit een probleem bij het koga frame met de beltdrive opbouw.........??

gaarne jullie advies en bevindingen.

met groet,

Michel
michel59 schreef:febr. 2015.
Een splinternieuwe fiets. Zorg dat het het probleem van de fietsenmaker blijft: ga zelf niet te veel prutsen.

Zoek eens op het woord tik op dit forum, er is al heel veel over geschreven.
Lees dit anders ook even door:
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Wel eens met AG, zelf niet teveel aan prutsen bij zo een nieuwe fiets.
Michel,
Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn koga Signature na 500 km begon het bij mijn fiets, het probleem was het grote tandwiel van je belt is niet geheel rond zeg maar wat ovaal, dat verklaarde het geluid bij het fietsen. Precies zoals jij het beschrijft. Mijn fietsenmaker Jan Brinkman Dronten heeft het met Koga geregeld.
Lekker door de fietsenmaker laten regelen aangezien de fiets zo nieuw in. Als ik een harde tik hoor tijdens het fietsen is het tot nu toe altijd een kapot lager geweest in de trappers. Dat klinkt echter niet zo hard als je beschrijft.
Laat het probleem vooral op het bord van je dealer en van Koga liggen. Bij Idworx werken ze met een 'tikjeslijst' waarop alle mogelijke opties staan die de dealer eerst moet nalopen voordat Idworx zelf ingrijpt.
Ik zou de fiets bij de dealer laten totdat het probleem definitief is opgelost...
Laat de dealer alles loshalen, schoonmaken en met montagepasta lekker insmeren.
Helaas moeten wij dat ook wel eens doen:-)
de Koga is naar de dealer geweest afgelopen week en vandaag weer opgehaald.

de tik is eruit, verschillende zaken/oorzaken zijn aangepakt:

veel verbindingen met montagepasta opnieuw vastgezet.
de spaakspanning in overleg met fabrikant nagelopen en opnieuw op spanning gezet.
alles verder nagelopen en met momentsleutel nagelopen.

gelukkig denk ik dan maar.
dank voor jullie adviezen en behulpzaamheid.

met dank en groet,

Michel.
Mooi werk! Hopen dat hij weg blijft. Vaak is het probleem niet de tik weg krijgen, maar het zorgen dat hij niet terug komt. :lol:
body al geprobeerd, zelf bezit ik Koga lightdeluxe 2015 die tikt soms ook in het frame wat veroorzaakt word door een kapotte body.