door
fud0 » do 02 apr, 2015 00:39
Soms als er maar één spaak breekt, kan het de velg dusdanig forceren door de spankracht van de andere spaken, dat de velg eigenlijk al niet meer helemaal goed is. Ik controleer het door het wiel te kraken bij het richten en opspannen. Wiel op de as laten steunen en velg links en rechts naar beneden duwen met veel kracht en dan het wiel rondgaan en ook aan de omgekeerde kant. Zo zetten de spaken zich goed en gebeurd dat niet onderweg, zodat de spanning al snel veel te laag wordt. Normaliter hoor je alleen gekraak en zetten de spaken zich en kun je verder gaan met het opspannen tot het wiel echt goed is en strak en op spanning.
In het ergste geval klapt een wiel, door het te 'kraken', dubbel, in minder erg geval heb je continu opnieuw een groot slag,
een soort van scheluw trekken zoals bij het een plank hout, de tegenoverstaande punten omhoog en de andere omlaag.
Dan volstaat alleen een nieuwe velg, anders heb je zo weer problemen, is de spanning op de spaken al snel ongelijk en ongelijke spanning op spaken geeft snel spaakbreuk. Het kan natuurlijk ook door andere oorzaken komen.
De spaakmaat moet goed zijn voor de asgaten ed. en de gaten in de velg ed.
Ik liet vroeger mijn wielen maken door mijn eigen fietsenmaker, hij is overleden en nu maak ik ze zelf, mbv. van parktool wielrichter en dt Swiss spanningsmeter, maar het kan ook zonder en goede spaaksleutel.
van bv. DT Swiss velgen TK 540, 19 mm binnenmaatvelg, goed voor iig 28 en 32 bandbreedte. Aan materiaal kost dat voor voor en achterwiel ongeveer 200 euro, exc. velglint en banden.
dt swiss champion 2 mm spaken, en LX naven en messing nippels.
Na een tocht van 3000 km hooguit een 'uitslag' van een halve mm. en echt hoog op spanning gehad 1100-1200 cassette zijde, 800-900 andere zijde. en 850 voorwiel.