Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Latex zadelhoesje van Gilles Berthoud - Forum Wereldfietser

Latex zadelhoesje van Gilles Berthoud

Ik kwam dit hoesje tegen en heb het besteld. Er wordt bij gezegd dat het voor bescherming is bij regen en transport - het zal trouwens ook dieven om de tuin leiden - maar ik kan me voorstellen dat je er wel wat uurtjes op kan rijden, want het is van flink dikke latex gemaakt.

Dit is het enige hoesje waarvan ik denk dat het net zo goed is als een plastic zak. Rijdend zullen het voor mij toch altijd wel twee plastic zakken blijven.
Volgens de beschrijving niet niet te gebruiken in rijdende toestand. En dan is deze, in mijn ervaring uitstekende, zadelhoes minder dan de helft in prijs: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1484
Ik snap dat je je zadel wil beschermen tegen overtollig water als hij buiten niets staat te doen maar waarom ga je op plastic zakken zitten met zo'n zadel?
LHTJoost schreef:Ik snap dat je je zadel wil beschermen tegen overtollig water als hij buiten niets staat te doen maar waarom ga je op plastic zakken zitten met zo'n zadel?
In de regen dus.

Een doorweekt leren zadel is het laatste waar ik op wil rijden. Je moet wel heel erg geluk hebben met het leer wil dat ertegen bestand zijn. Met een beetje pech rek je het een cm op.
Als mij zadel bezwijkt onder regen tijdens het rijden dan was mijn huidige zadel ook mijn laatste leren zadel.
LHTJoost schreef:Als mij zadel bezwijkt onder regen tijdens het rijden dan was mijn huidige zadel ook mijn laatste leren zadel.
Om die reden vertrouw ik - zeker de goedkopere - Brooks zadels niet meer. Mijn Gilles Berthoud vertrouw ik wel, maar spaar het toch voor nat berijden, zo veel mogelijk.
bikelike schreef:... maar ik kan me voorstellen dat je er wel wat uurtjes op kan rijden, want het is van flink dikke latex gemaakt.
Dan krijg je wel een vochtig kruis, want latex is niet bepaald zo ademend als leer. Ik heb ook wel eens gedacht dat ik met een plastic zak over mijn Brooks kon rijden, maar ik was er om die reden snel van genezen.
Uuuuhm, helemaal voor de duidelijkheid: ik heb het over fietsen in de regen.

Twee plastic zakken waren tot nu toe mijn beproefde methode (en die van velen). Menig verkrijgbaar zadeldekje bleek ongeschikt voor rijden en vaak zelfs als regenbescherming bij niet rijden. Sommige dekjes werden zelfs geleverd als ongecoat nylon (het oude dekje van Brooks), tamelijk onbegrijpelijk. Het nieuwe dekje van Brooks is wél van gecoat nylon, maar de naad bij de neus zal water doorlaten bij een nacht flinke regen. Dus dat ding behoort niet tot mijn bagage.

Dit latex dekje vertrouw ik veel meer. Ook al staat op de verpakking dat het niet bedoeld is om mee te fietsen, ik kan me voorstellen dat dit dikke latex er heel wat uurtjes tegen zou kunnen.
Ik rijd al jaren (on)regelmatig in de regen op mijn Gilles Berthoud Aspin. Nooit wat gemerkt van extra uitrekken door opname van water... Ik vet het zadel elke drie maanden in met een klein beetje leervet, zowel boven als onder. Ongeveer volgens de richtlijn van GB. Als de fiets buiten staat tijdens een tocht, zit er altijd een dikke plastic zak over het zadel.
En fietsen op een plastic dekje... Waarom heb je dan een (duur) leren zadel?
Om het droog te houden tijdens een regenbui.
Zolanmg ik op het zadel zit, wordt het niet nat. Als ik afstap, kan er een plastic zak of goed hoesje overheen, ook bij korte pauzes. Ik heb geen leren zadel om op plastic te gaan fietsen.
+1
Polling schreef:Zolanmg ik op het zadel zit, wordt het niet nat. Als ik afstap, kan er een plastic zak of goed hoesje overheen, ook bij korte pauzes. Ik heb geen leren zadel om op plastic te gaan fietsen.
+1